Gå til innhold

Er foreldrene dine/besteforeldre oppdatert på bilsikring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir så oppgitt over foreldrene mine og andre familiemedlemmer når det kommer til sikkerhet i bil.

Jeg har bestemt meg for at barnet skal sitte bakovervendt til hvertfall 3 år så får vi se videre da.

Min mor synes det er hysterisk å ikke kunne kjøre bil når man ikke har bilsete i bilen. Hun vil ta med barnet mitt i bilen og bare feste han bak med belte. Han er 17 mnd.

Faren min mener jeg skal sitte foran med ungen på fanget eller ved siden av meg i sete.

Det er jo helt vill tankegang for meg så sier selvfølgelig nei. Men det resulterer jo at de aldri kan ta med barnet mitt ut alene da siden de ikke kan sikre han ordentlig i bil.

Farmoren min lurte på hvorfor i alle dager jeg satte barnet feil vei i bilen. Det skjønte ikke hun..

Men det virker som dette er helt normalt fra da de vokste opp eller de selv hadde små barn.

Hvordan er deres foreldre/besteforeldre når det kommer til sikring i bil?

Må legge til at foreldrene mine er veldig oppegående ellers så forundrer meg at de tar så lett på det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine vet hva de vet fra meg. Så de har bakovervendt bilsete til tulla mi. Aldri vært noe problem.

Skrevet

Mamma skjønner at veldig mye har endret seg siden vi var små og skjønner at jeg vil følge anbefalingene som er nå. Oppdatere henne ser jeg på som mitt ansvar når hun skal ha sønnen min med seg i bilen. De låner alltid bilsetet vårt når de skal ut å kjøre. Pappa syns det er hysterisk at jeg ikke engang vil kjøre en liten tur med han uten bilsete, men han godtar det og kjører aldri med han uten sete. Svigermor gjør aldri noe med barna våre uten å få det godkjent av oss, så det er veldig greit. Svigerfar har kjørt uten sete en gang, men nå begynner sønnen vår å bli så stor at han "sladret" og det skjer nok aldri igjen...

Skrevet

Svigers har vel et annet forhold til dette med bilsikring, men de kommer ikke til å få ha jenta vår i bilen sin om det ikke er sikra slik vi vil. De har snakka om at de skal kjøpe et sete og ha i bilen, men det skal i såfall være et bakovervendt et i baksetet. Men det tror jeg egentlig de kommer til å kjøpe også. Ikke er jeg så sikker på om det noe vits i at de kjøper av det minste setet i det hele tatt jeg da. For jeg tror neppe de skal ha henne alene før hun er stor nok til sete nummer to uansett.

Skrevet

Besteforeldre ja... selv har jeg et svare strev med min samboer. Han har nemlig lest at det er tillatt å bare putte babyen i baggdelen til vogna, ha nett over, og feste beggen med seler. Jeg ser ikke på dette som trygt nok, men han mener at det er helt unødvendig å kaste bort penger på bilstol før barnet vokser ut av baggen... sukk!

Skrevet

Haha.. huff! Kanskje du burde vise samboeren din noen videoer av barn som er "sikret" med nett over baggen - da får nok pipa en annen lyd ;)

Her er alle besteforeldrene klar over at det blir som vi har sagt. Selv om de kanskje syns det hadde vært praktisk å ha ett lite fremovervendt sete til turer de vil ha han med på. Men de vet at det er uaktuelt - skal de kjøpe eget sete så får de ha ett ordentlig ett som er bakovervendt. Og enn så lenge er det så dyrt at de godtar å bruke vårt som jeg eller sambo monterer for de :)

Skrevet

Det handler vel om respekt. De kan mene og synse så mye de vil, men de skal gjøre som foreldrene til babyen mener og vet er sikrest.

Skrevet

Ingen i vår familie har tatt så lett på bilsikring men i begynnelsen mente mange det var hysteri at poden måtte sitte bakovervendt. Har så vist informasjonsklipp fra YouTube og etter det har egentlig ingen lurt på hvorfor lenger. Besteforeldrene mine har hørt om bilsikring på radioen så de forstår hvorfor.

Selv har vi kjøpt og montert et Britax Two Way Elite i bilen til besteforeldrene som poden bruker, så vi er sikre på at han sitter trygt.

Skrevet

Hva med å dele litt linker her da? Slik at vi som sliter med å få besteforeldre og andre til å forstå kan vise til noe:)

Jeg kommer ikke til å sende min i bil med svigers da dem ikke er villige til å lytte til hva jeg har å si. Og da vet jeg de bare kommer til å gjøre det de synes er riktig, og den sjansen tar jeg rett og slett ikke. Har de ikke bedre vett og setter vår lille i fare må jeg beskytte henne. Hun er 8mnd og kan heller ikke sladre.

Skrevet

Er vi som har oppdatert dem, og de har heller ikke sagt noe på hvordan vi gjør det, annet enn at det er mye bedre sikring nå enn før, og det er de glade for. De har fått vist hvordan vi fester setet, og kan gjøre det uten oss, riktig vei til og med.. :)

Skrevet

Foreldrene og svigerforeldrene mine er oppdaterte på sikring i bil fordi vi har forklart dem hvorfor, de er ikke dumme og forstår selvfølgelig at vi ikke risikerer livet til barna vår når vi kan sikre dem veldig godt.

Vi har kjøpt bilstol som vi monterer i bilen til besteforeldre når de passer barna.

Hvorfor gjør du det ikke enkelt og forklarer hvorfor du sikrer barnet på den måten du gjør? Det er da ikke noe problem å montere bilstolen i bilen til besteforeldre når vi leverer barnet, da har de mulighet til å kjøre ut hvis det skulle være behov for det. Du må jo legge til rette for at dette ikke blir et problem og besteforeldrene blir usikre på montering osv.

Skrevet

Jeg er ikke HI men jeg svarer alikevell:)

Fordi det er mange besteforeldre som lever i "gamledager" og kommer med argumenter som "det gikk helt fint før" "ja, kan ikke skjønne at det ble folk av oss" Osv osv......

Kommer man med svar da kommer de med kverulante bemerkninger og overser deet vi sier.

Og slik jeg ser det så har mange det på samme måte. Men det som ikke besteforeldre skjønner er at slik oppførsel (mangelfull interesse for å oppdatere seg i dagens kunskap) bare fører til at samvær blir redusert.

Det gjelder som regel ikke bare bilsikring det gjelder ALT!

Skrevet

Neste gang de er samlet i et familieselskap, finner du frem pc'en og sier at du gjerne vil vise dem noe.

Så setter du på denne:

Jeg har vist den til noen i min familie som himlet med øynene over oss. De har siden også vært veldig nøye på at barna våres er riktig sikret i bilen. Utrolig hvor mye det hjelper å få ting litt visualisert.

Skrevet

Takk, ja denne skal jeg vise:) Og fatter de det ikke da så gir jeg opp:) Da får de heller ikke kjøre med lillegull:)

Skrevet

Foreldrene mine er nok ikke helt oppdatert, men vil uten tvil gjøre det vi mener er riktig. Problemet for meg blir å fortelle mine besteforeldre som er snart 80, at jeg ikke vil at de skal kjøre rundt med barnet mitt. Det kan bli vanskelig siden onkeln min har en liten en som han konstant levner hos dem. De vil nok mene at det ikke skal være noen forskjell der og at de goddt kan ha min på alenebesøk også. Gruer meg til den ja...

Skrevet

Trykk Trafikk har jo (eller har hatt) en kampanje i sommer om bakovervent sikring av barn i bil, hvor de blant annet har laget denne informasjonsfilmen;

Den sier det jo ganske greit:

"Sitter barnet ditt bakovervent, istedet for forovervendt, reduseres risikioen for alvorlig fare og død med over 90%."

90% tryggere må vel være noe å slå i bordet med så selv de staeste forstår det? ;)

Skrevet

De er da ikke dumme. Når du forklarer HVORFOR, så vil de selvfølgelig forstå, Vis noen videoer med krasj eller forklar forskjellen med prosent dødelighet til dem så tror jeg fort de snur i tankegangen.

Skrevet

Jeg har gitt bestisene opplæring(og brosjyre). De synes det er overdrevet men respekterer at jeg og mannen min vil ha det sånn og bruker bilstol til barna hvis de sitter på med dem :)

Skrevet

Denne kan du vise hvis de sier de vil ha ungen på fanget eller uten bilstol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...