Gå til innhold

Hvordan ville dere gjort det med SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt usikker her...

Eldstemann skal begynne i 1. klasse nå, og kjenner ingen av de andre pga at han har gått i en annen barnehage... Jeg er lærer selv på ungdomstrinnet, og har derfor mulighet til å tilvenne han frem til 13. august.

De åpner neste mandag (2. august).

Tenker at det sikkert er lurt å være der endel for å bli kjent med de andre, samtidig som jeg tenker at det kan bli litt brutalt å hoppe rett i det siden han ikke kjenner noen.

Sukk, alt var så enkelt når begge gikk i barnehagen ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tro på at et par uker først er bra for å bli kjent. På sfo her er det ihvertfall veldig lagt opp til å bli kjent og førsteklassingene er litt skjermet fra de andre disse ukene.

Jenta vår begynner på mandag. Hun har ei fra bhg som hun begynner med, men har storesøster i 3., så er jo litt kjent på huset.

Skrevet

Takk for tips!

Ja, det er det jeg også har hørt. Får stikke innom på mandag og snakke litt med de. Kan jo kanskje være der litt med han første dagen?

Skrevet

Ja, det er nok lurt å la ham begynne på SFO litt tidligere så han får tid til å venne seg til skolen/sfo og bli kjent med noen andre barn. Det er jo litt færre barn i begynnelsen, og litt roligere og "tryggere" - og sikkert lettere å bli kjent med noen andre.

Mine to eldste kjente heller ingen da de begynte i første klasse, og for dem var det veldig bra å være en del på sfo før det begynte for fullt.

Min førsteklassing skal også få gå litt på sfo fra neste uke, selv om han kjenner mange - jeg tror uansett det kan være bra med en litt gradvis start.

Lykke til!

Skrevet

Vår eldste begynte også på SFO før skolestart og det ble en veldig myk og fin overgang fra barnhagen. Første uka i august er det få barn, alt er rolig og gradvis kommer det flere barn slik at man kan bli kjent med en og en.

På SFO kan man ha tilvenning ganske lik den i bhg, man kan være med første dagen, være noen timer alene andre dag osv - det får man ikke hvis man begynner rett på skolen...! Og da er i tillegg SFO full av barn.

Anbefaler absolutt skolestart via SFO ;-)

Skrevet

Hei Spetakkel!

Eldstemann her kjente ikke en eneste sjel da han skulle begynne i 1. klasse (vi bor midt i Oslo, og ungene går ikke nødvendigvis i barnehage der de bor osv.).

Han startet på SFO 2 uker før skolestart, og det var virkelig nøkkelen altså. Vi var litt bekymret, for han er en litt forsiktig type, men de to ukene gjorde at skolestart ble så mye greiere. Han ble kjent med de andre, de som jobbet der og ble vant til stedet osv.

Jeg ville absolutt latt ham gå på SFO, du kan jo evt. heller gi ham litt kortere dager nå i starten.

PS. Det går mye bedre enn man tror:-)

Skrevet

Du kjenner jo ditt barn best. Vi har nettopp flyttet til stedet vi bor på nå og vår 5,5 åring kjenner ingen i det hele tatt utenom storebroren da. Han gleder seg halvt i hjel til å begynne på SFO 2.august selv om han ikke kjenner noen. Har til og med fått beskjed om at han ikke vil ha noe av at jeg skal følge ham (10-15 min å gå), og har nesten måtte krangle meg til å følge ham første dagen ;-) Så for hans del har jeg ingen betenkeligheter med å la ham hoppe rett i det. Hadde jeg hatt er mer sjenert og usikkert barn ville jeg nok heller brukt mer tid. Fulgt det til SFO i flere dager og vært der til jeg så at barnet fant noen å leke med osv. Litt som tilvenning i bhg. Jeg ville i hvertfall benyttet plassen fra starten av for å bli kjent. Ellers kan man jo risikere at mange av de andre er blitt kjent med hverandre før første skoledag og ens eget barn står alene utenfor og er en av få (den eneste?) som ikke kjenner noen. Nesten alle 1.klassinger går på SFO når for tiden har jeg inntrykk av.

Skrevet

Ja, de har hatt 5 uker ferie nå, og har begynt å bli rastløse nå siste uken. Ingen andre som er hjemme...

Han er typen som trenger litt tid til å bli kjent, men så er han en veldig populær venn. Rolig og snill :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...