EnMamma Skrevet 27. juli 2010 #1 Skrevet 27. juli 2010 I Sverige har det i dag vært en tragedie, en familie på fem frontkolliderte med en buss. En storesøster på 10 år og en lillesøster på ett år overlevde mens foreldrene og mellomste søsteren(5 år) døde Ekspertene er ikke i tvil om at det var det bakovervendte barnesetet som reddet ettåringen. Link til saken(ser man på bildet er det helt utrolig at to faktisk kom levende i fra ulykken): http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7528919.ab http://sikringavbarnibil.blogspot.com/
Gjest irismor Skrevet 27. juli 2010 #2 Skrevet 27. juli 2010 Skjønner at du mener godt, men blir litt feil å fremheve en tragedie for å trumfe igjennom bakovervendtsetediskusjon. Tankene går til storesøster og lillesøster og deres familie.
EnMamma Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2010 Hvis du leser avisen ser du nettopp at en stor del av deres fokus er på dette. Dessverre er det eneste virkelige ulykker som kan få svært mange mennesker til å forstå alvoret med sikring av barn i bil. Dette er en forferdelig tragedie det er jeg helt enig i og lys tennes her i kveld, samtidig syntes jeg faktisk det er svært viktig at disse historiene fra virkeligheten faktisk kommer fram i media.
Collette Skrevet 27. juli 2010 #4 Skrevet 27. juli 2010 Man kan jo kanskje heller si at de ble foreldreløse pga av bakovervendt sete. Så utrolig trist for barna som overlevde. Noen ganger synes jeg at dette med bilseter går litt for langt. Leste akkurat her at man skal ta med bilsete på flyet også. Så utrolig kult å være eneste overlevende, mens resten av familien dør i flystyrt. Satt litt på spissen, men likevel..
EnMamma Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2010 En ettåring kan få et godt og langt liv selv om barnet har vært i en tragisk ulykke og mistet nesten hele familien sin. Vi sikrer vel barne på best mulig måte fordi vi håper at de skal overleve en ulykke uten særlig store skader. Vi får håpe og tro at barna har nær familie som kommer til å ta seg godt av dem i fremtiden. I USA anbefales alle å ta med bilsetet i fly til sine babyer.
Marbella Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 Når slike tragiske ulykker skjer takker jeg min gud for at vi har råd til og kjøpe en stor dyr bil som kansje gjør at vi kommer mye bedre ut av det i en alvorlig ulykke alle sammen. Jeg synes skatter og avgifter burde vært senket slik at ikke bare den som sitter i en bakovervendt stol, men også resten av familien har en mulighet til og bergelivet.
ano`num *17.03.10* Skrevet 27. juli 2010 #7 Skrevet 27. juli 2010 Men da er vi tilbake til det som mamma sier; selv om vi har gode biler til vinterføret, har ikke alle andre det! Selv om bilen vår er høy (noe som gjør odsen vår bedre om vi kræsjer med personbil) hjelper det ikke om vi treffer en trailer/lastebil av et slag. Hvor mange dårlig skodde lastebiler kjører ikke på veiene våre her i Norge om vinteren. Tenk på alle polske som ligger strødd i grøftene bare av litt slaps. Joda, bakoverseter er bra det! Så lenge du ikke blir påkjørt bakover. Hvilke påkjøringer/type ulykker skjer statistisk mest av? Påkjørt bakfra..... Hva er dermed størst risiko for å havne i? Påkjørt bakfra! Hva er ikke bra da? Bakovervendt bilstol! Hvorfor kommer ikke dette mer frem?? Fordi farten _som regel_ er lavere ved påkjøringer bakfra, enn frontkollisjoner. Hvis vi skal tenke på alle farer vi daglig utsetter oss for med like store innlevningsevne som kommer frem rundt bilstoldebattene; må Norge fikse flere psykiatriske plasser av ymse grader på flekken! Ta stilling til hva som er viktig for deg og dine i de ulike situasjonene - som feks når det gjelder type bilstol og plasseringer, og la det være med det. At andre ikke har samme tankegang, innstillinger, forutsetninger, prioritering og hva det nå kan kalles er noe en faktisk må respektere. En må velge sine kamper med omhu, og etter min mening finnes det viktigere kampsaker en plassering av bilstol. Hva med alle som kjører buss med barn? Barn som feks ligger i barnevogn eller blir sittende alene i sete sitt uten belte fordi det ikke finnes? Jeg har tatt buss en gang etter at jeg fikk barn. Det er bare et par uker siden. & jeg kommer ikke til å gjøre det igjen!! Det var tungt å holde igjen barnevognen, babyen lå jo bare løst. 2åringen fløy bokstaveligtalt ned av sete under en litt hardere nedbremsing. Aldri mer!! Enn om vi hadde kræsjet......
ConsuelaBananaHammock Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Satt 10 åringen bakovervendt da?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 noen ting burde man bare holde seg for god til å bruke som reklame uansett hvor mye andre gjør det samme
ConsuelaBananaHammock Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Og DER leste jeg linken, beklager det. Trodde 10åringen greide seg fint også. Men det står i tillegg at barnet greide seg bra pga hun satt lavt i bilen, hun er jo liten. Men såklart, bakovervendt er best. Men syns det blir litt for mye skremselspropaganda dette her. Og før jeg får hodet kappet av.... Ja 2 åringen sitter bakovervendt og mellomste snudde vi nettopp når han fyllte 4 år.
EnMamma Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2010 En liten kommentar: I Sverige har VTI rykket ut på hver eneste dødsulykke, der barn omkom, gjennom en periode på over 10 år. De fant faktisk ikke et eneste tilfelle hvor et barn i et bakovervendt barnesete døde i en kollisjon som kom bakfra, men de fant faktisk barn som satt fremovervendt og omkom i kollisjon bakfra.
EnMamma Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #13 Skrevet 27. juli 2010 Dette er ikke snakk om reklame, dessverre er det mange som ikke får øynene opp for hvor viktig riktig sikring er før de har sett slike saker kommer i media. Det er trist men det er faktisk veldig ofte slik, en god ting kan komme ut av dette mange, mange flere liv kan bli reddet i trafikken.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. juli 2010 #14 Skrevet 27. juli 2010 jo det er reklame for bakoverendte bilstoler, uten noen som helst tanke på offerne. hva om en tante, søkenbarn eller bestemor av de døde er her inne? det er flott at du har som mål å få folk til å bruke bakovervendte seter, men dette er ikke en ok måte å gjøre det på!
EnMamma Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #15 Skrevet 27. juli 2010 Kall det hva det vil, jeg kaller det informasjon som kan redde liv. Jeg vil vel tro de er sjeleglade for at to av barna overlevde og at de helt sikkert er glad for at ettåringen satt trygt og godt i sitt sete selv om de garantert er knust av sorg for de de har mistet. Man sier jo ingenting negtivt om familien i verken innlegget eller avisartikkelen.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 27. juli 2010 #16 Skrevet 27. juli 2010 nei, men du bruker dems tragdie til å fremme en sak som er viktig for deg uten dems samtykke. og det viser ikke akkurat respekt
tezzie Skrevet 28. juli 2010 #17 Skrevet 28. juli 2010 Men kjære vene. Overreagerer ikke folket litt nå? Jeg mener, det er jo fakta. Barnet overlevde kollisjonen takket være bakovervendt bilsete. Om hun brenner for den saken, er jo det bare bra? Eller, hva er galt med det? Tror ikke hi gnir seg i hendene for at barnet ble foreldreløs av den grunn. De bruker jo selv overskriften; Ettåringen lever – tack vare bilstolen
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 28. juli 2010 #18 Skrevet 28. juli 2010 Enig med HI her, dette er utrolig viktig og man ser i slike tilfeller at bilstolen er avgjørende - det handler om liv eller død. Alle foreldre har rett til å ta egne valg for sine barn, men utfra ytringer jeg hører på f. eks barseltreff så må jeg si at det er skremmende hvor mange som ikke er opplyst om hvor mye sikrere det er for barna å sitte bakovervendt....så jeg mener at det er på sin plass med slike påminnere som HI kommer med her. Mine tanker går til familien.
EnMamma Skrevet 28. juli 2010 Forfatter #19 Skrevet 28. juli 2010 Takk dere to Nei, dette er bare forferdelig tragisk og jeg har ingen personlig glede eller gnir meg ikke i hendene over saken. Store deler av poenget med avisartikkelen er nettopp og få frem hvor viktig dette er. Dette er en helt forferdelig tragedie for denne familien, men det er to lyspunkter, to barn lever og det er faktisk viktig å få frem. Skal man ikke ta opp slike saker(det er forøvrig SVÆRT, SVÆRT sjeldent at det nevnes noe om hvordan barna var sikret), det er dessverre slik at slike tragedier er med på å få folk til å forstå viktigheten av bilsikring. Det er en grunn til at artikkelen er vinklet som den er.
lille sprelle Skrevet 28. juli 2010 #20 Skrevet 28. juli 2010 ehh - det med bilsetet er ikke en sikkerhetsforanstaltning på fly. Du får ikke lov til å ha barnet i det under start og landing. Det er bare så inmari kjekt å ha et trygt og fastspent sted som gullet kan sove i på lange flyturer! (og som kanskje kan brukes i buss/taxi/leiebil på vei fra flyplass til hotell)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå