Gå til innhold

Gruer meg til hvert måltid! (samme som på amme)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tvillinger født 2 mnd prematur. Vi er nå godt over termindato.

Begynte å amme de så vidt etter 3 uker, men måtte bruke skjold.

Det var en god hjelp da og bruker det fortsatt.

De kan nå ta brystene uten skjold, men da kun helt i starten av måltidene, til de ikke gidder mer (virker det som).

De har selvfølgelig vært for svake til å orke å die og jeg har måttet virkelig kjempet oss igjennom hvert måltid. Med mye stimuli ved berøring og å legge de vekk fra meg ved siden av på sofaen. (tungvindt med to stk på samme tid).

Synes det er praktisk å dobbeltamme da det er effektivt mtp tida som jeg må bruke under måltidene. Minimum 1 time per måltid, med mye kamp.

Fikk beskjed fra barnelegen om å kun legge de til i 20-30 min og gi resten med flaske. Da de ikke har lagt på seg tilstrekkelig etter vektkurven.

Har gjort det nå i det siste og det fungerer bra. Så nå delammer jeg.

Men problemet er at det fortsatt er kamp når de skal legges til brystet. Har mer enn nok melk, så det er ikke problemet. Men de blir så sinna når jeg legger de til. Og de kan skrike og hyle inn i mellom for deretter å ta tak og suge litt til de slipper igjen. Kjenner det er en lettelse hver gang ammerunden er over og jeg kan lage et par flasker mme. Da er de godt fornøyde etterpå.

Kjenner jeg blir så fortvila, for jeg vil så gjerne at dette skal fungere! Men kjenner jeg snart bare gir opp og gir de flaske på fulltid, og evt et par brystmåltid på dagen.

Var forresten på helsestasjonen her om dagen og veide de før og etter måltid. Da gikk amminga greit. Det var lite kamp og mye ro gjennom måltidet. De diet da i ca 30 min. Og de hadde drukket 55-60 ml hver

og tok opptil 60 ml mme etterpå.

De er nå 3.3 kg- så er litt usikker på hva som er vanlig mengde per måltid? Noen som vet? Vet de er i en veldig god vekstperiode nå, da de har steget godt på vektkurven igjen etter oppstart mme.

Noen med erfaringer og med gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville pumpet meg og gitt mm på flaske. Tidsbesparende, og du slipper frustrasjonen du føler ved måltidene nå.

Skrevet

Så da tenker du dobbeltpumping og kun flaske?

Ingen dum ide, men kanskje tungvindt å kunne gå ut, eller å besøke folk da, mtp at jeg blir avhengig av pumpe?

Skrevet

Sjekk om du kan få leid/lånt ei pumpe som tar begge brystene samtidig. Jeg ammet også og gav mme for å fylle på. Men følte at jeg satt og pumpet i hvert ledige minutt, det er mye jobb med tvillinger. Sluttet å amme helt da de var 7 mnd, orket ikke alt styret. Men det er noen som får dreisen på det, ei jeg kjenner ammet sine til de var langt over året.

Lykke til, du har noen travle år forran deg.

Hilsen tvilling mor.

Skrevet

Det går så fint, så! (Hvis du velger det, da)

Få deg en dobbel elektrisk pumpe. Medela har kjekke som også kan dra på batteri.

Med tiden så trenger du jo ikke pumpe akkurat når de skal spise, men du pumper feks 4-5 ganger om dagen. Når du står opp, 2-3 ganger i løpet av dagen og rett før du skal sove. Så om du skal ut en tur så har ikke det noe å si.

Pumpedelene skyller du godt i kaldt vann og setter i kjøleskap og så koker du det en gang i døgnet. Har du melk til overs, fryser du det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...