Gå til innhold

Er sjalu på mannen min:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 29 år og kom inn på medisinstudiet og skal begynne og studere om 1 måned. Vi har 1 barn sammens og jeg har også alltid hatt lyst og studere medisin, men pga dårligere karakterer så tok jeg heller sykepleien og jobber 80% som det.

Nå er jeg altså sjalu på mannen min pga at han skal studere medisin og være sammens med søte snille jenter om dagen, mens jeg jobber og sliter:(

Vi er gift og har 1 barn sammens og dette er altså barndomsdrømmen hans og bli lege.

Ser for meg at vi også kommer til og se lite til hverandre i høst, aner ikke hvorfor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner du er skuffet, men burde du ikke være glad på hans vegner? tenk om det var motsatt? Hva stopper deg i å forbedre karakterene fra vgs og studere medisin?

Skrevet

Rare menneske...Mistrives du som sykepleier får du bare gjøre noe med det.

Skrevet

Orker ikke begynne og studere medisin som vil ta 6 år + turnustjeneste. Mulig jeg har nok studiepoeng nå, men som sagt jeg orker ikke begynne på et slikt langt studium nå! I tillegg vil det bli hardt økonomisk og leve på 2 studielån mens vi begge da skulle vært studenter.

Har i tillegg tenkt tanken om og ta videreutdanning som sykepleier, enten jordmor eller intensivsykepleier, men det blir ikke riktig enda.

Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt.

Jeg hadde en periode veldig lyst å studere medisin, men orket ikke å ta kjemi på gymnaset.

Jeg får fortsatt kriblinger i magen når jeg snakker med leger eller medisinstudenter.

Likevel klarer jeg å tenke slik at det er tungt å studere medisin, i tillegg til at leger ikke har det samme forholdet til pasientene som sykepleiere har. Selvom lønnen er CRAP som sykepleier i forhold til lege, tror jeg at sykepleier er et koseligere yrke.

Jeg blir helsesøster til slutt, jeg da. Noe som pr i dag frister mer enn å være lege:)

Skrevet

Mannen min er lege og jeg er intensivsykepleier. Ville aldri byttet. Leger sitter med et enormt ansvar. Sykepleiere tar viktige beslutninger de også, men leger kommmer oftere opp i situasjoner hvor beslutningen deres vil avgjøre om personen lever eller dør. Jeg kjenner mange leger og det er virkelig tungt å ha et slikt ansvar.

Synes forøvrig ikke at sykepleierlønnen er så dårlig sammenliknet med legelønnen. Ikke når man tar i betraktning lengde og vansklighetsgrad av studie, arbeidsmengde, og ansvar.

Jeg synes du må skjerpe deg litt jeg da. Selv om du ikke har fått det til selv må du klare å glede deg på vegne av din mann, som har drømt om dette siden han var barn:-)

• 4 måneder senere...
Skrevet

Det er ikke mye å være sjalu over. Studiet er oppskrytt. Jeg tror mange lager seg et luftslott i forhold til hvor bra det er å studere medisin og hvor flott det er å jobbe som lege. Jeg sluttet på medisinstudiet etter at jeg hadde studert medisin i mange år, av ulike årsaker. Jeg ble bare mer og mer sikker på at legerollen ikke passet meg, en ting er at studiet er hardt (det vil si skole fra ca 8-16 hver dag, slik at du er nødt til å lese hver kveld og i helger og ferier, eksamen alltid etter jul slik at det blir heller ikke juleferie...bye bye familieliv og fritid). Det er jo greit nok. I tillegg er legeyrket utrolig tøft, lange vakter, og mye tidspress. Du er hele tiden utsatt for massiv kritikk for det du gjør og lite ros.Det er også veldig tøff holdning og dårlig miljø mellom leger (noe som jo er kjent i forskningen), blir f.eks du eller dine barn syke og du må ta fri fra studie eller jobb er det lite forståelse å møte... Dersom man ser på antall timer man jobber som lege og ikke minst det ansvaret man til enhver tid har, er ikke lønnen bra. Jeg kjenner mange leger som angrer på sitt yrkesvalg, de færreste tør å bryte ut, verken fra studie eller jobben som lege. Men for all del, dersom du er 200% sikker på at det er dette du vil og er villig til å ofre en del av ditt liv, da må du selvfølgelig gå for det. Det er absolutt ingen vanlig jobb, det er mer en livsstil. De som brenner for det bør uansett gå for det,. Håper virkelig mannen din gjør det, ellers blir det tungt å ofre så mye for en slik utdanning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...