Gå til innhold

sykemelding etter endt fødselsperm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg vet dette spørsmålet er stilt mange nok ganger, men jeg fant ikke svar akkurat, og håper noen kan hjelpe meg.

slik jeg har lest fra gamle innlegg så er det sånn å forstå at dersom man blir sykemeldt dagen etter endt permisjon, så får man sykepengegunnlaget tilsvarende det man hadde før man gikk ut i permisjon?

jeg var arbeidsledig før jeg gikk ut i fødselsperm og fikk 20 tusen brutto i arbeidsledighets trygd.

men siden jeg er frilanser tolk, tok jeg de tolkeoppdrag jeg fikk og nav trakk meg for de dagene jeg jobbet.

d ble ikke mange timer, men timesatsen er høy for tolker så jeg fikk en snitt på 32000 kr i mnd i fødselsperm.

betyr dette nå at jeg får kun 20 tusen igjen dersom jeg blir sykemeldt?

ser de ikke på at jeg "mister" muligheten til å ta tolkeoppdrag nå som jeg blir sykemeldt?

takk for all hjelp jeg kan få

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du blir sykemeldt skal du ha tilsvarende inntekt du hadde i samme periode før sykemeldingen. Dvs har du fastlønn regnes det ut et gjennomsnitt og har du provisjonslønn e.l så tar de gjerne et gjennomsnitt fra de siste 12 mnd.

Skrevet

Foreldrepengeperioden likestilles med arbeid. Så hvis du går rett fra foreldrepenger til sykepenger uten opphold får du etter hovedregelen samme grunnlag på sykepenger som du hadde på foreldrepenger.

Vær litt oppmerksom på at det kan være "vanskeligere" å få sykepenger rett etter foreldrepermisjon. De fleste NAV kontor vil kreve en utvidet legeattest i tillegg til ordinær sykemelding for å vurdere retten til sykepenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...