2barns mor Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Ja, det er vel flere enn meg som har førsteklassing. For vår del er det en ny opplevelse da det er vår første som skal "ut i ilden". Men synes ting vanskeliggjøres å det blir mer krav om både klær, utstyr (mener "riktig" utstyr), farger osv. Leste et innlegg her om at fleecebukse med bukseseler ikke er "in" på skolen. Det er sikkert ikke høst- og vinterdresser heller da? (Heldresser) Er det todel som gjelder? I tillegg fikk vi beskjed fra SFO om at det skulle være eget skifte der med både sko, regnklær, vinterklær, skiftetøy osv. I tillegg skal de ha det de bruker på selve skolen, samt utstyr hjemme. Vi blir jo flådd?? Er vel ikke meningen at jeg må sende med 2 sett regnklær på skolen til høsten? 2 sett med innsko? Ja, det er mange ting jeg lurer på så det hadde vært fint om andre foreldre som både skal ut i ilden og som har erfaring kan dele sine synspunkter. Hva bør en ha og hva skal en ikke ha? Jeg blir helt forvirret i denne rosa-lilla verdenen som så absolutt ikke skal være rosa lenger!
Hellobaby Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Jeg har også en 1.klassing til høsten. Og vet heller ikke hva som er "vanlig" å ha av vinterdresser og klær. Har hvertfall tenkt å shoppe på salg som pågår nå for tidene - ellers blir det jo svindyrt. Jeg har hatt gutten min i en "Reima-barnehage", og alltid følt at "alle" kan se hvor lite penger jeg har pga jeg aldri har kjøpt dyre merkeklær til gutten min. Blir vel ikke bedre nå som han begynner på skolen! Regntøy trenger ikke å bli så dyrt, og vanlige støvler har de billige på sparkjøp. Men hadde ikke akkurat tenkt å kjøpe 3 vinterdresser! (1 på skole, en på sfo, og en hjemme!).. Det får jammen holde med to sett - ett hjemme og ett på skolen. Det gjelder forresten sko, fleecedresser osv også. Dette er førstemann på skolebenken for min del også, og jeg er nesten litt nervøs. hehe.. Fint hvis erfarne kommer med noen tips og råd! :-)
BlåBlå Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Hos oss er SFO bygget det samme som de bruker til 1 klasse. Dermed regner jeg med de kan bruke de samme klærne på skolen og SFO. Har ikke fått noen annen info ihvertfall. Litt rart og skummelt å sende den førstefødte til skolen. Det er så trygt og godt i bhg... :-)
trillemamma Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Ja, vi har også sfo og klasserom i samme rommene, ihvertfall første året.
Nagilimia Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 På skolen jeg jobber har de samme plasser som på skolen. Tror det er mest vanlig, eller omvendt! Det er mange av ungene i 2. klasse som foretrakk hel dress nå i vinter. Bare å hoppe oppi liksom, mange hadde 2-delt også, så kansje 50-50. DET kan virkerlig ikke være meninga med dobbelt
2barns mor Skrevet 27. juli 2010 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2010 SFO er i samme bygg som klasserommet, bare en trapp ned. Det var flere foreldre som reagerte på dette med dobbelt opp av alt yttertøy, men det var reglene sa hun. Jeg må sjekke opp dette igjen. Greit med to par innesko (tøfler, clogs) men 2 dresser osv. synes jeg blir for drøyt... Ja, det lønner seg å handle på salg, å i dag har jeg tenkt meg på Barnas Hus. Salg der hørte jeg fra ei venninne som hadde fått anbefalt Reflex dress framfor Reima til sin 1 åring på Barnas Hus! Blir veldig spennende med førsteklassing, men må si at det er vel mor som er mest nervøs..... Skal se om vi finner penal idag også!
La Perla Skrevet 27. juli 2010 #8 Skrevet 27. juli 2010 Jeg har også en førsteklassing til høsten, men har ikke kommet så langt som til å tenke så nøye på utstyr og sånt. Det er mitt tredje skolebarn, og jeg mener å huske at de to andre bare hadde ett sett av regntøy, støvler osv. SFO og skolen er i samme etg., så de bare løper fra det ene stedet til det andre. Vi kjøper kanskje todelt dress i år - men jeg skal sjekke litt med noen av de andre mødrene først. det blir jo uansett ikke aktuelt før det blir litt kaldere, sånn en stund utpå høsten (får vi håpe).
Missy med sine 2 barn (✿◠‿◠) Skrevet 27. juli 2010 #9 Skrevet 27. juli 2010 min datter begynner også i første klasse til høsten. Her har klassen og sfo samme garderobe..
Mammaen til Isak Skrevet 27. juli 2010 #10 Skrevet 27. juli 2010 Min får sfo i et annet bygg enn skolen, men de bruker de samme klærne. De tar med seg det de trenger når de går til sfo. Men han har jo flere sett med regntøy fra før, i barnehagen har han hatt to sett. Pluss et reserve hjemme. Regntøy koster ikke skjorta, i allefall ikke på salg. Vi tenker gå for todelt vintertøy, for det hadde han i vinter og det funka greit. Ekstra skift er vi jo også vant med fra barnehagen, eneste er at han må ha fler sett innesko, men det er salg på det også nå. Så går det an å arve , evn kjøpe brukt både klær og div )
ellen-propellen Skrevet 27. juli 2010 #11 Skrevet 27. juli 2010 Vi får og klasserom og sfo i forskjellige bygg. Men 2 dresser,regnsett? Rekker de egentlig å leke noe særlig i friminuttene da? Med unntak av storefri er vel friminuttene på 10 min,og skal de på og av med dresser rekker de jo aldri ut:-O Jeg hadde ikke tenkt dresser til skolen,kun til sfo. På skolen tenkte jeg at hun skulle gå i det tøyet hun kom i liksom. Altså jakke,sko,lue etc Unntaket er kanskje regnsett da. Jeg har ett "tynt" todelt regnsett hun kan ha på skolen,og ett "oljehyre" til sfo nå til høst og vår. Vinterdress tenkte jeg kun til sfo ikke skolen. Innesko har jeg trenkt crogs.De får man på tilbud til 99kr,og de varer glatt ett år:-) Ekstra tøy liggende på skole/sfo kommer jeg til å velge type joggedresser.Myke og gode uansett vær,deilige om man har blitt gjennomvåt og behagelige å ha under en dress. Samtidig som dette da kun gir 2 ekstra kjøp;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå