Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 Hvordan har dere der ute fått ungene bleiefri? Hva gjør dere konkret og hvor lang tid har det tatt? Har en gutt på snart 2 år som vi vil begynne så vidt med å få bleiefri. Vi bor i ett varmt land for tiden og trenger derfor ikke vente på sommeren da det er varmt stort sett hele tiden:) Han sitter litt på potten og toalettet når han har lyst, men har aldri fått til noe (det kommer rett etter han har fått bleie på igjen...) og vi har ikke laget noe nummer av at han SKAL sitte på potte/do. Nå venter vi nr 2 når gutten vår er 2 år og 3mnd ca og hadde vært såååå herlig med bare en bleieunge:) Vet jo at det å få en lillebror kan være vanskelig og kan få han til å "gå tilbake" i utviklingen, men vi har lyst å prøve likevel. Så har dere noen gode råd der ute hvordan vi kan få gjennomført bleieavvenningen vår? Regner med at det må litt mer arbeid og tålmodighet til enn hva vi har gjort ut av det så langt...
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Sånn umiddelbart synes jeg det hørtes tidlig ut. Gutter blir vanligvis ikke bleiefrie før de er rundt tre år, uansett hvor hardt man trener. Det har med fysiologisk modning å gjøre. Samspillet mellom blære, nerver, hjerne og mental forståelse for hva som skjer er ganske komplisert og kommer ikke før barnet er modent. De må kunne forstå at nå kjenner jeg at jeg må tisse, da må jeg gå på do, og jeg må faktisk holde meg til jeg rekker det. Når det er sagt var min gutt tørr da han var 2 år og 5 mnd. Vi prøvde også først med pottetrening uten at det hjalp noe som helst. Han satt og satt påpotta uten at det kom en dråpe. Så tok vi rett og slett bare fra ham bleiene en dag (på sommeren). Han ble selvfølgelig våt og han ble ganske fortvila. Den første dagen måtte vi skifte bukser 5 ganger, men da skjønte han også hvorfor han skulle gå på do, og fra dag 2 uten bleier var han faktisk tørr...! Kun småuhell av og til. Vi prøvde det samme med nestemann, flere ganger, uten noen effekt. Hun ble våt og ga fullstendig blaffen. Der måtte vi bare vente til neste sommer og da gikk det uten problemer. Dere kan jo bare prøve å la ham gå uten bleier - hvis han ikke bryr seg om at han blir våt er det sannsynligvis for tidlig. Vent noen uker og prøv igjen. Plutselig forstår de sammenhengen og da går det mye lettere. Men husk at det er ikke vanlig at gutter blir tørre før de er over tre år. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #3 Skrevet 26. juli 2010 Takk for svar:) Jo, det er nok litt for tidlig! Merker vel egentlig at han ikke er klar selv om vi ikke har prøvd varianten med å la han bli våt. Han kommer av og til med potten eller dosetet og da får han prøve, men tror det er mest på gøy... Det kommer ingenting, men så kan han reise seg å tisse rett ved siden av:) Vi kan jo bare fortsette å prøve litt forsiktig uten å gjøre noe alvorlig nummer ut av det. Det kommer når det kommer! Igjen, takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Vi begynte å sette han på do om morgenen og kvelden da han var 1 år gammel. Han var veldig klar for det selv, for han fikk en kjempefin doring i bursdagsgave, og han hadde sååå lyst til å sitte på den! Da han var 1,5 år sluttet han å bæsje i bleia, og tisset for det meste også kun i do. Han var helt bleiefri på dagtid da han fyllte 2 år (brukte bleie når han sov dagblunden sin til han var nesten 2,5 år). Da han var litt over 2,5 år var han også tørr på natten. Vi vet egentlig ikke hva vi har gjort for at det skulle gå så lett å få han tørr. Han har gjort mesteparten av jobben selv.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #5 Skrevet 26. juli 2010 Jeg har også satt mine på doring fra de var et år, og har nesten ikke skiftet en eneste bæsjebleie etter etårsalderen. Og de har sluttet med bleie på dagtid 2 år og fire mnd, og to år og tre mnd. Dostunden har vært en kosestund med synging og lesing i bok. stas og jubel ved resultater. Hun minste mi kunne ikke snakke engang da hun leide ei venninne av meg inn på badet for å få henne til å hjelpe seg på do. Nerver og samspill opp og i mente.. Forurensing med bleieavfall og latskap fra foreldrenes sider er også en sak av samme debatt..man kan diskutere til man blir grønn.. Men noen fasit finnes nok ikke;-)
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #6 Skrevet 26. juli 2010 Mini er snart to år og definitivt IKKE klar. Hadde et håp. "pottetrente" ei jente jeg passet når hun var 20mnd og det gikk kjempe greit. Han sitter både på potte og do, nesten ved hvert bleieskift, og av og til ellers. Dette har han gjort litt fra og til siden han var åtte mnd Han vil nok tisse, det ser ut som han prøver, men det kommer ytterst sjelden noe. Har prøvd å la han gå i truser, men gav opp for noen dager siden ha han hadde tisset i hundesenga, og lå å rullet i det. Han lå å leste en bok, og det så ikke ut som han engang hadde lagt merke til det.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #7 Skrevet 26. juli 2010 Jeg begynte å sette frøkna mi på do i fjor sommer da var ho to, gikk greit å sitte der og en gang i mellom ble det resultater på doen men det var helt tilfeldig. Ho var ikke klar. Når vi starta ferien i år bestemte jeg at når fikk vi få av bleia men etter to dager 12 skift satt jeg her med en frøken som var sår nedentil etter å ha blitt våt hele tiden og ingen interesse for å tisse på do. Ho satt heller å holdt igjen en å forsøke å tisse. Jeg satt bare på bleia igjen. Brukte to uker på å snakke om do og tissing og bæsjing og så tok jeg av bleien igjen. første dagen gikk det galt 5 ganger men dag 2 hadde ho jaggu forstått hele greia. et uhell dag to og et uhell dag 3 og 4. Så nå håper jeg at bleie på dagtid er forbi
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #8 Skrevet 26. juli 2010 Synes man kan starte med pottetrening når barnet viser tegn på at han/hun forstår hva som foregår i bleien. Ser ingen hensikt med å plassere et barn på en potte, satse på at noe skal skje og belønne ut fra det. Ta det når barnet er klart. Vi pottetrener jente på 2,5 år nå (dvs eget dosete på toalettet og skammel) og det går strålende. Men vi tok det ikke før hun klarte å kommunisere at hun var klar for det.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #9 Skrevet 26. juli 2010 Jeg skjønner virkelig ikke poenget med å jobbe et helt år med pottetrening for å spare inn noen måneder på bleier. Ta det når barnet er klar for det selv.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #10 Skrevet 26. juli 2010 Men når du ser at ungen din sitter og skiter..hvordan kan du da la ungen gjøre det uten å gi han en sjangse til å slippe å sitte på det og få det klint utover hele seg..Nei fy.. Mine ble tørre før to år. Ingen "trening", men en opplagt rutine. Og de klarte fint å si fra selv om de ikke kunne snakke.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #11 Skrevet 26. juli 2010 vi begynte når poden var 10 mnd nå fyller han snart 1 år og bæsjebleier er så og si en saga blott, han har vært komfortabel med potta fra dag en. Vil det korte ned tida han bruker bleier? nei det er ikke sikkert det, men det nå mye mer behagelig for ham å bæsje i potta, ser og at han bæsjer mer når han sitter der enn i bleia. Så lenge han er komfortabel med potta ser jeg ikke noen grunn til at han skal måtte sitte i bæsjen sin for å få den ut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå