Gå til innhold

Har så vondt at jeg skjelver :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert mange som har skrevet det samme, men jeg fødte for 4 uker siden snart, og jeg har så ubeskrivelig vondt på brystvortene og inni brystene! Det er ikke det det samme som kommer etter fødselen, for det har gått over.. Var bra i 2 uker, men plutselig begynte jeg å kjenne brennende smerte på brystvorten!

Jeg har ett bryst som er større enn det andre, så får mest melk på den største og det er den som er vond!

Det vil da si at min lille ikke klarer å få skikkelig tak, siden brystvorten er større enn munnen hans til tider! I det siste har han strekt seg sånn at han napper og drar i brystvorten! Det er forferdelig vondt og vet heller ikke hvordan jeg skal klare å stoppe han fra å gjøre det! Har vart i noen dager no, og i natt når jeg skulle amme, så bare satt jeg å skalv av smerte!

Har også fått smerter inni brystet, når den ikke blir støttet! Men litt "hard" massasje hjelper mot smertene, så begynner jeg å lekke! Sengen var helt våt i natt :(

Jag har håndmelket i hele formiddag, for klarer ikke amme ;(

HVA KAN JEG GJØRE?

Beklager hvis det ble mye rot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få hjelp fra helsestasjonen , det høres ut som du eller evt babyen har trøske/ sopp.

Skrevet

men jeg har ikke sett at babyen har trøske.. så jeg syns det er rart..

Trøske, da er de vel hvite på tungen hele tiden eller? For småen har som regel bare hvit belegg på tungen når han har gulpet, ellers ikke!

Skrevet

Er babyen din hvit i munnen? Jenta mi hadde sopp, og jeg fikk den infeksjonen helt inn igjennom alt. Det var så vondt at jeg hylgrein hver gang hun skulle ha mat. Kom deg til legen, og få sjekket hva det er. Det blir ikke bedre uten hjelp:)

Skrevet

Kanskje du har brystbetennelse? Bør oppsøke lege syntes jeg altså...

Skrevet

Eller brystbetennelse....

Fortsett å håndmelke, evt gå i dusjen når baby sover og massér melk ut.

Fortsetter smertene anbefaler jeg deg å få en legetime hvis du skulle trenge antibiotika.

Skrevet

hvis jeg har brystbetennelse, så ha rjeg vel feber og influensa syntomer?

Skrevet

Er du sår på brystvorten? Har du feber/influensaliknende plager? Det kan være starten på en brystbetennelse. Det er fint at du tømmer puppen skikkelig. Har du sprekker i brystvorten bør du vaske hendene og sprite dem før du tar på brystet.

Det som hjalp her var å alltid håndmelke før eldstemann fikk det største brystet slik at brystet ble mykt og det ble lettere for småen å ta tak.

Skrevet

Feber er ganske vanlig, men det starte ofte med frysninger og så kan feberen komme veldig raskt. Så følg godt med. Brystbetennelse kan fort bli veldig alvorlig.

Skrevet

jeg er ikke dårlig eller noe.. bare sykelig vondt i puppene!!

Skrevet

Huff. Det er ikke bra. Tøm brystene så godt du kan og se om du klarer å amme når brystet er omtrent tomt. Er det sånn at det da er noen harde klumper inni brystet bør du prøve å få barnet til å die sånn at du får åpnet opp de tette melkegangene. Hvis ikke kan det jo være trøske/sopp, men da er det ganske vanlig at babyen har et hvitt belegg på tungen.

Skrevet

Slutt å amme og gi heller ungen MME...

Like sunt det...Ungen min er frisk som en fisk og er melka opp på mme

Skrevet

Problemet er at jeg ikke klarer å amme! Babyen får morsmelk erstattning i tillegg, for jeg aldri har klart å amme skikkelig! Så han får hvertfall mat!

Skrevet

Som sagt, mini får begge deler! Men det som er problemer er jo at det samler seg jo! VONDT! og vått!

Skrevet

Vet du, kanskje du burde ta kontakt med barsel? De stedene jeg har født har man kunne komme inn i ettertid og få veiledning/hjelp med amming og sånt. Det gjorde jeg med min eldste og det var veldig kjekt.

Kanskje det er best å ikke amme fra det brystet du har problemer med? Søsteren min ammet bare fra det ene brystet fordi hun hadde så mye plager med den ene puppen.

Pust ut og tenk at dette ordner seg, for det gjør det nok! Og ta paracet! Paracet kan lindre smertene litt.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :D Dere er reddende engler alle sammen <3

Skrevet

Godt mulig du har tette melkeganger, jeg slet mye med det. Det kan bli til en betennelse om du ikke får tømt det.Det gjør jævlig vondt, brystet hovner opp, blir ømt og hardt.

Du MÅ få det ut. Bruk varme omslag, varmeflaske, få resept på syntocinon så du kan få igang utdrivningsrefleksen, få tak i en pumpe så du får løsna på det. Få tak i brystolje og ta en varm dusj, masser og masser til du får ut. Ta den tiden det tar, ikke gi deg.

Kontakt helsestasjonen eller barsel for ammehjelp, og sjekk inne på www.ammehjelpen.no

Skrevet

Hvor får jeg tak i brystolje? Skal ta meg en lang varm dusj i kveld :) Håper å få ut ting da.. Har pumpe, men jeg klarer ingen kontakt på brystvorten! Helt sykt hvor vondt det gjør! Mest på brystvorten, ikke så mye i selve brystet når jeg har fått tømt meg!

Skrevet

Hvis du fremdeles har vondt på brystvorten selv etter du har tømt brystet og smertene i selve brystet har forsvunnet, ville jeg tatt en tur til legen for å sjekke om du har sopp eller infeksjon i selve brystvorten.

Jeg hadde tilløp til sopp selv om jeg ikke hadde det karakteristiske hvite belegget.

Farris kan hjelpe mot sopp, det kan du smøre på brystvorten din og i barnets munn.

Skrevet

jah, har sykt vondt! Brystvorten er illrød og det svir til en hver tid :(

Skrevet

Da synes jeg du bør dra til lege!

Skrevet

Jeg hadde sopp og hadde de smertene du beskriver. Det var ikke synlig trøske i munnen på jenta mi.

Kom deg til lege å få behandling for soppen. Jeg smurte med salve mot soppinfeksjonen, kutta ut sukker og gjærprodukter og drakk Biola, var bra igjen i løpet av 4-5 dager.

Du kan bruke canesten på brystvorten, men vask av før du ammer.

Vask også litt i munnen på ungen med vanlig farris og brystvorten før og etter amming, fikk det tipset av ammehjelpen.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for alle svar :)

Legekontoret stenger tidlig idag :( så får ta meg en time i morgen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...