Gå til innhold

Vil ha hund! Men spørsmålet er hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lånt/passet hunden for ei venninne i helga har vi endelig klart å bestemme oss. Vi SKAL ha hund. Spørsmålet nå er bare hva slags hund. Og der trenger jeg hjelp til å vri hodet mitt litt.

- Vi kan ikke ha noen stor hund, 2voksne, 2barn og en hund som tar halve kjøkkengulvet i en 80kvm leilighet er uaktuelt!

- En sånn biteliten veskehund utgår, da det bare ikke er meg.

- Bør være korthåret for svigermor er allergisk.

- Jeg har en svakhet for huskyer og er vokst opp med elghund, men det har jeg ikke samvittighet til å ha sånn som vi bor nå.

- Også har jeg lyst på en blandingshund.

Noen gode tips?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En korthåret hund gir ingen garanti for at din svigermor ikke vil reagere på den. Gå inn på denne siden og se :

http://www.allehunderaser.com/hunderaser/allergivennligehunder.php

Personlig vil jeg anbefale Whippet, som er en utrolig behagelig og lettstelt rase. Relativt allergivennlig er den og.

Hvis du er ute etter blandingsrase kan du søke etter omplasseringshund, f.eks hos http://www.charlottes.no/

Lykke til med valget:)

Skrevet

Vet at det ikke har noe å si i forhold til allergien med korthåret, men det gjør rengjøring så utrolig mye lettere !

Whippet er ikke helt min type hund og mannen i huset nektet plent når han så bilde! Regner med vi bare må lete til vi finner akkurat det vi vil ha.

Skrevet

Vi har en blandingshund, blanding av elghund og husky som vi egentlig ikke har tid til lenger. Du kan få han...:-) Men han er jo ganske stor da, og røyter noe sykt mye. Sikkert ikke allergivennlig.

Skrevet

Jeg har en sibirsk husky, verdens snilleste og vakreste, men hun krever jo litt mosjon, er sterk i bånd, og røyter en GOD del. Men en venninne av meg har en svart dvergpuddel, og han er så hærlig. De er ikke store, ikke røyter de, de er allergivennlige og lettlærte.

Skrevet

Hadde jeg bare hatt plass, altså ikke bodd der vi bor nå så hadde jeg tatt han på dagen! Men jeg har ikke hjerte til å ha en sånn hund her som han ikke kan stå ute masse. Om 4-5år, da kan jeg ha stor hund for da flytter vi mest sannsynligvis midt uti skogen =P

Skrevet

HVis dere skal tenke på allergi er det ikke så mange hu8nder å velge mellom, ihvertfall ikke hvis den skal være relativt liten. Da hadde jeg valgt en bichon frisé eller en liten eller -mellomstor puddel.

Skrevet

Jeg kjenner flere barnefamilier som har dverg schnauzer,og er kjempefornøyde.

De må klippes eller nappes,men røyter ikke.

Det er masse hund i en liten kropp:-)

Skrevet

Vi hadde Australsk terrier:) masse hund i liten kropp der også:) Også er de visst veldig allergivennelige:)

Herlig liten hund:) han er mer korthåret nå som han er voksen, men her er bilde av han da han var 1 år:

http://linyen.blogg.no/1248371314_endelig.html

Herlig liten hund:) han har blitt gitt bort til svigers da:)

Skrevet

Har en blanding av lapphund og border coillie, super familiehund!! :)

Ellers er jämthund en anbefaling også :)

Gjest Toxic
Skrevet

Siden du vil ha blandingshund er det jo nesten umulig å anbefale noe. Du må nesten bare kikke litt på aktuelle hunder og utelukke de som er blanding av hunderaser med raseegenskaper du ikke ønsker.

Skrevet

Gå inn på canis.no å se om du får noen fornuftige tips der. Lite nyttig når folk anbefaler sin egen rase istedenfor noe som faktisk passer deg. -Det er i og for seg helt umulig å si ut fra det lite du har skrevet.

Sett deg nøye inn i rasens egenskaper, bruks område etc. det er stor forskjell på en venninnes voksne hund, og en vill gal valp som tisser hvert 10min (det føles slik), og biter istykker ALLE lekene som ikke er lagt over 1meter....

Om du liker husky. Hva med en "ferdig kjørt" trekkhund? Mange flotte avdankede trekkhunder som gies bort, fordi de ikke trekker godt nok. Mange av disse kan være gode familiehunder, men ikke ta første og beste. Få isåfall noen som kan litt om hund til å være med å velge...

Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe to bøker. "Kontakt" av Eva bodfelt, og "100% positiv hverdagslydighet" av Arne arrestad.

Lykke til!

Skrevet

Neineinei,ikke border collie blandinger!!!!

Jeg beklager,men jeg har sett alt for mange skikkelig dårlige blandigner med border collie. Border collie er en gjeterhund med svært sterke gjeter innstinkter. Ofte når disse blir blandet med andre raser glemmer eierne å stimulere gjeterhunden og den blir da frustrert.

Gneldrer,biter,gjeter ungene i nabolaget/biler på E-18 osv.

Min erfaring er at border collie blandinger bør man styre unna om man ikke er særdeles flink til å stimulere hunden med trening,gjeting etc.

Skrevet

Chinese chrested powder puff.

Røyter ikke, ikke stor men heller ingen håndveskehund;)

Skrevet

Dersom allergispørsmålet er særlig viktig vil jeg anbefale mellompuddel. Den er allergivennlig, røyter ikke, har et veldig godt gemytt og er super familiehund. Ingen blandingshund, og de krever en del pelsstell, men er min favorittrase ;)

Skrevet

Dansk svensk gårdshund!! De er jo kjempesøte, passe store og korthårete!

Og ikke minst barnevennlige. Jeg ønsker meg en slik :)

http://rdsg.no/Rasen.htm

Men det er jo ikke blandingshund da...

Skrevet

Signerer denne!!!!!

Spesielt blandinger mellom BC og fuglehunder, noe som av en eller annen merkelig grunn er svært vanlig.

Skrevet

Vi er 2 voksne og 1 barn i en leilighet på 90 kvm. Hunden vår (Laban) er en amerikansk cocker spaniel og er helt perfekt for oss!

Han er såpass stor at det er en "ordentlig" hund, men såpass liten at han ikke overtar hele leiligheten :)

Både jeg og min mann er allergisk (han mot flass og jeg mot hårene), men ingen av oss reagerer på denne hunden.

Det kreves en del pels-stell da han må vaskes minst en gang annenhver uke, samt børstes ordentlig minst annenhver dag. I tillegg må han klippes med gjevne mellomrom, spesielt i ansiktet.

Han har et fantastisk lynne, og er lett å dressere (bortsett fra de vanlig valpe-faktene han fortsatt har siden han ikke er mer enn 1 år).

Uansett hvilke rase dere velger; lykke til! Det er så kos med hund :)

Skrevet

Dverg schnauzer eller Jack Russel?? Jeg har selv hatt dverg schnauzer, og disse mister ikke hår, og er allergivennlige (er allergisk mot hår) ...er såååå herlige familiehunder...buhhuu..kom til å tenke på vår som døde for 2 år siden...savner deg sååå mye Sito ♥♥

Skrevet

Jeg har Jack Russel....stor hund i en lite kropp.....

Skrevet

melompincher er en hund som er korthåret og er veldig grei=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...