Gå til innhold

barnehagestart. Hva trenger man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på hva som er lurt å ha av skift, regntøy osv...

Lag gjerne en liste hehe

Tips noen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ett fullt skift fra innerst til ytterst av inneklær

Regnklær

Gummistøvler (vi har et par som står i bhg hele tiden, i tilfelle været snur i løpet av dagen)

Regnvotter

Innesko

Det er det jeg kommer på i farten, og så får dere helt sikkert ei liste fra bhg om hva de ønsker at skal være i bhg til enhver tid.

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg kan nå prøve, i allefall - men ingen lovnader om at lista er perfekt!:)

- Parkdress e.l.

Storebror i huset har en Reflex-dress som er vind- og vannavstøtende, den er veldig ok. Kan ha på et ekstra lag med ull innom på kalde dager. Denne regner jeg med at han kommer til å bruke godt uti oktoberen, tidlig november (da går vi over til foret vinterdress).Lillesøster har to regnsett jeg kommer til å bruke de første mnd, da gjerne med ullbukse e.l. under. Har en vinterdress liggende som hun sikkert tar i bruk i oktober. Her tenker jeg at man må se an ungen; lillesøster krabber og sitter = trenger varmere klær, mens storebrorer aktiv = trenger ikke så varme klær-

- Regnklær

Eldste har todelt sett fra Felleskjøpet (fornøyd med den!), og minsta har en PompDelux-dress og ett todelt sett hun har arva fra naboen. Er egentlig mest glad i todelt sett, syns det er greiest.

- Luer, votter, halser

Favorittluer her i huset: Nøstebarns finlandshette i både ull/silke og ren ull om høsten, og ullfleece om vinteren. Har også en skinnlue som kan brukes med tynn lue under på de ekstremt kalde dagene.

Votter: Reima er bra, men ungene her liker hjemmestrikka best. Om høsten kan helt vanlige ullvotter fungere bra, men siden de blir våte er man avhengig av å ha flere å bytte på. Ellers er regnvottene til Reima kurante. Når det blir kaldere er det fora Reimavotter eller tova ullvotter som gjelder.

Hals: Igjen er vi fan av Nøstebarn, de har en i ullfleece som festes med borrelås, den har storebror. Lillesøster arver hans Reima-hals.

- Fottøy

Her vil det spille inn om ungen din går eller ikke, vet ikke hvor gammel han/hun er? Minsta er i grenseland, men bruker foreløpig Reima fotposer, de er vind- og vanntette. Etterhvert skal hun få vintersko, men jeg vil se an årets tester før jeg kjøper noe. Storebror har brukt Viking og Timberland, gode goretex-sko. Støvler har han hatt, det må man nesten bare ha her som vi bor - her er det ofte vått..

- Sokker

Inne er det ok med f. eks Ulvangs antiskli-sokker, evt tøfler med skinnsåle. Ikke fan av inneSKO, ikke bra for føttene å alltid ha på seg sko. Storebror bruker vanlige Ulvangsokker e.l.

I tillegg må man ha tynne ullstrømper for å ha i sko (spes støvler), samt tykke (gjerne tova) for å sove med.

- Skift

Ellers trenger man ren body eller trøye (både lang og kort arm i august), strømpebukse eller stillongs, sokker/strømper, bukser/skjørt, evt siklesmekke. Må ha i bakhodet at de trenger et komplett antrekk i tilfelle de blir våte/skitne.

- Smokke eller klut

.....livsviktig, hvis han/hun trenger det for å sove:)

Det var det jeg husket i farta. Håper det var noe sånt du tenkte?:)

Skrevet

+ drikkeflaske, matboks, bleier, våtservietter om ikke bhg holder dette.

Skrevet

Anonym 10:19 her

Jeg ser at du (ano 10:20) skriver at du ikke er noen fan av inneSKO, men i bhg til minsten SKAL alle ha innesko på seg, og det er i forhoold til brann. Om brannalarmen går, så er det ikke tid tilå ha på sko på 15 unger, og i regn/sørpe/snøvær kan det fort bli veldig kaldt å stå ute i bare sokker.

Skrevet

en slik liste skal jo bhg sende til dere, hvis du ikke har fått så kan du spørre under innkjøringen;) da får du en fullstendig oversikt!

Skrevet

Dette med innesko. Om du bruker disse skinntøflene med gode varme sokker oppi så holder det.

Det er ikke bra for barn eller voksne og gå med sko hele tiden, og tøfler med hard såle blir jo nesten som sko.

Her bruker vi disse skinntøflene. kjøper de på name it og synes de er knallbra.

Skrevet

- Vannflaske

- Matboks

- Navnelapper (til klær)

- Innesko

- Støvler

- Joggesko

- Skift (helst to skift)

- Ull/Fleece.

- Regnvotter

- Votter (helt to par, gjerne mindre varme og varme)

- Regntøy

- Parkdress

- Vinterdress

- Undertøy/sokker/ullsokker

- Ytterjakke

- Hals

- Luer (gjerne halslue)

- Cherrox/vintersko

- Solhatt

- Solkrem

-Sandaler

- Solbriller

- Sitterunderlag

- Thermos

- Sekk

- Sovevogn (hvis ikke barnehagen har dette, eller stiller med andre ting)

- Sinksalve

- Bleier

- Våtservietter (hvis ønskelig, i barnehagen bruker de som regel kluter, parfymefri såpe og vann, i hvert fall der jeg har hatt og har en som skal begynne).

- Voksipose eller lignende, dersom barnet sover.

Er ikke alt som er nødvendig, men dette er i hvert fall ting vi har til barnehagen. Har ikke alt der samtidig, men tar med når vinteren kommer osv.

Skrevet

en av de viktige grunnene med å bruke ordentlige tøfler i bgh er hvis feks. brannalarmen går.. kjekt å ha ordentllig tøfler ute i snøen da.

Skrevet

Vi bruker også skinntøfler og har ikke fått noen klager på at det ikke skal være "bra nok".

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Jeg signerer Anonym 13.37 her, det holder lenge med skinntøfler.

Jo, selvfølgelig vil de bli kalde og muligens våte på føttene dersom de må ut pga brannalarm, men hvor ofte skjer det? Sover dere med sko og klær på hjemme, i tilfelle alarmen går? Jeg skjønner hva du sier, men det blir for ekstremt å la ungene gå med sko - og dermed ikke la foten utvikles og brukes på en naturlig måte - heeele tiden i tilfelle brannalarm.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...