Gå til innhold

Dere studenter, dere lever ganske godt økonomisk eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har for meg at unge mødre som går videregående med barn under tre år får ganske godt med penger? Opp til 30 000 i mnd? Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man er vel ikke student når man går på vgs?

Skrevet

det hørtes da fryktelig mye ut, tror ikke det kan stemme...?

Skrevet

Kan aldri tenke meg at de har så mye i mnd.

- Overgangstønad

- Barnetrygd

- Barnebidrag

- Kanskje studielån

Dette kan jo umulig bli ca 30 tusen? Eller?

Skrevet

Man kan jo få lån og stipend. Jeg hadde det, med 4 barn ble det nesten 9000 i mnd.

Nå er ikke jeg alene, men om jeg hadde vært hadde jeg jo også fått overgangs stønad på ca 10 000? utbetalt?

Så har man barnetrygden ( dobbel om alene)

Barnebidrag

Og utdanningstønad igjennom nav som er rundt 20 00 i året?

Det er ihvertfall så man klarer seg vil jeg tro...

Skrevet

utdanningstønad utgifter til skolepenger, skolemateriell. Er ikke mye penger det.

jeg er alenemor og student. får 340 (mndkort) som er utdanningstønad. ellers får jeg overgangstønad på 12600, skatter 1200 ca av de. bidrag på 2500, dobbel barnetrygd 1940 og bostøtte på 2900. stipend får jeg ikke siden jeg har inntekt på over en viss sum. (overgangstønad regner som inntekt) forsørgerstipend får jeg som utgjør 8000 kr fordelt på 10 mnd.

Sitter omtrent med 19500 i mnd.

Har husleie på 10 000kr. lever ikke fett!

Skrevet

Nei, ikke fett kanskje, men ganske mye bedre enn studenter med barn som holder sammen. Vi satt vel med 16000 i måneder til sammen.

Skrevet

Det er litt lettere for de som er to å jobbe ved siden av også :)

Skrevet

nei men som hun under er det lettere å jobbe helger kanskje og tjene noen lapper ekstra? jeg har null mulighet til det.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

19500 er jo ganske bra for å være alene, da. Ikke alle som er avhengig av en leie på 10.000 (sier ikke at du ikke er det)

Hadde en gang ei venninde som hadde nesten 18000 utbetalt i mnd, og hun levde veldig bra! Lav husleie, og ingen faste utgifter.

Husker vi hadde lån på 1.2 mill, og hadde utbetalt 22000 i mnd...

Skrevet

nei det er sant. kunne finnet meg noe billigere egentlig. mine faste utgifter er telefon på ca 500, internett + kanaler på 600, og barnehagen som jeg får dekt 64% så jeg betaler bare 400 ca der og. pluss strømmen på ca 1500 hver 2 mnd. har også et kredittkort jeg betaler 1200 i mnd på.

Det går rundt.får et inntrykk av at "alle" tror at alenemødre lever så bra og kan kjøpe hva de vil av klær hver mnd. Det går ikke.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Da har du jo egentlig ganske "mye" igjen, selvom du har dyr husleie. Tenk om du hadde spart 5000 i mnd på husleie (nå vet jeg ikke hvor du bor altså) da hadde du hatt nok å rutte med ;o)

Vi har, etter at alt er betalt av faste utgifter, ca 7000 kr igjen i mnd. Og det skal dekke mat, diesel og andre "nødvendigheter". Ikke akkurat så frykelit mye å skryte av. Men klart, det er alltid bedre å være 2, uansett.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Det er vel ikke noe forskjell på stønaden til unge og eldre mødre her. Er man alene får man mer støtte.

Jeg er forholdsvis ung, er 23 år og min eldste er 3 år. etter permisjonen med henne tok jeg allmenn påbygg, fikk da det samme som alle andre elever, ca 6500 i måneden + litt ekstra i august og januar. Man kan få forsørgerstipend i tillegg, jeg fikk ikke dette da samboeren min tjener for godt. Ellers fikk jeg barnetrygd og kontantstøtte, men det har jo alle andre også muligheten til.

Er man alene om barnet kan man vel få opptil ca 20 000, men man har da gjerne ikke så store muligheter for å jobbe utenom studiene.

Aleneforsørgere som ikke studerer men jobber eller er hjemme kan forøvrig også få endel av disse stønadene.

Skrevet

jeg har vel mer penger en dem som ikke har barn og er student. Er veldig glad for det egentlig. Jeg har aldri klaget. Er vel derfor vi lever i en velferdstat :)

Landet jeg er opprinnelig fra er det ingenting som heter overgangstønad. Er evl derfor mødrene der ikke har mulighet å ta en utdannelse og må derfor bare nøye seg å jobbe i en kiosk eller lignende.

Skrevet

Ja, skal vel aldri bli slik i Norge at man sulter og ikke har tak over hodet. Har det veldig trangt økonomisk selv og gruer meg bare til å flytte hjemmefra og få meg egen leilighet (i Oslo), prisene er egentlig ikke helt min prisklasse, men må tenke på trivsel til meg og baby, og trygghet selvfølgelig. Nav imorgen, høre hva jeg får av penger (er ikke student enda da).

Skrevet

hahaha 30 000 ?? Jeg har nå selv gått på vgs mens jeg fikk barn. Og 30 000 er det absolutt ikke. 10 000 å det selv om samboern min er på omskolering. Hadde han vært i arbeid hadde jeg fått rundt 6000.

Skrevet

Ja, det er det jo. Men syns det er ille at det skal være så mye forskjell.

Men jeg er absolutt ikke blind for at de som er alene ikke så lett kan jobbe ved siden av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...