Abracadabra Skrevet 26. juli 2010 #1 Skrevet 26. juli 2010 det klikker for oss her snart - småpiken (8 mnd) gjør en veldig god imitasjon av en snooze-alarm for tiden. hun har vært superflink til å sove siden vi avvente henne med nattmat, hun har sovet fra 20-7 med bare smokkinnsetting en gang eller to i løpet av natten - men nå er hun helt på styr, og jeg blir gaaaaal! hun sover rimelig godt på kvelden, fra ca kl åtte til ca kl to våkner hun kanskje to-tre ganger...men så braker det løs. hun skriker og bærer seg minst hvert tiende minutt i tiiiimevis, og vi vet ikke hvorfor! hun fikk smertestillende en natt fordi jeg tenkte hun MÅ jo ha vondt et sted, men det hjalp overhodet ikke. hun har to tenner, og jeg lurte på om det kunne være det, men hun merket ikke de to første...og smertestillende burde jo a hjulpet da? vet ikke om hun har tenkt å lære å krype, men det er ingen fremgang på den fronten...det hender at når hun våkner så står hun på alle fire, men det er bare kanskje én av ti ggr. hun har vært mye plaget med ørebetennelse så jeg tok henne med til ØNH-legen, men han sa hun var helt fin. jeg har lurt på om det er fordi vi har vært på ferie og bodd mange forskjellige steder på kort tid, men hun sov godt mens vi var på reise! veldig rart, og vi vet ikke hva vi skal gjøre... hun ligger på samme rom som oss fremdeles, vi skal flytte om en måneds tid og da får hun eget rom (eller dvs rom med broren). men må jo revurdere at de skal bo på samme rom hvis hun ikke skal sove om natten da! urk! noen som vet hva som kan forårsake nattehysteri hos en baby som ellers har sovet godt (i hvert fall ift nå)? vi ender med skilsmisse/barnevern her snart...
Julelita Skrevet 26. juli 2010 #2 Skrevet 26. juli 2010 Snuppa mi er like gammel som di, og hun har vært lignende noen netter (ikke alle) i det siste. Aner egentlig ikke hvorfor, men gråten er liksom mer intens enn før. Ifølge min mor er de nå i den alderen hvor de kan begynne å få mareritt, kjenne litt på hva frykt er. Jeg har merket at hun har reagert med å bli redd på enkelte ting på dagtid i det siste, og lurer på om det er dette som også skjer på natta. Hun høres rett og slett fortvilet ut, setter seg opp og kryper rundt og leter etter meg. Men selv om hun beveger seg mye, er hun ikke lysvåken. Hun roer seg kjapt og sovner igjen når jeg kommer inn og trøster, men så våkner hun igjen da etter en liten stund. Vi har samsovet fram til i forrige uke, men måtte innføre egen seng pga dette. Når hun våkner før vi legger oss, kryper hun nemlig ut av senga når hun ligger i vår seng på jakt etter mammen sin. Og for oss er problemet størst før vi kommer og legger oss. Etterpå sover hun godt, i hvert fall om hun får ligge i vår seng. Eller, hun våkner fremdeles, men blir ikke like fortvile for hun ser at jeg er der.
Abracadabra Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2010 ja det er rart...hun her høres også mer fortvilet ut, det er liksom ikke bare "æææ, jeg mistet smokken, uuuu" - nå er det skriking og mer en slags "hjelp!!!"-intensitet over det. men hun er heller ikke helt våken, og kan gjerne roe seg med en gang vi legger henne til igjen og gir henne smokken...men så går det alt fra ti sekunder til ti minutter så er det på 'an igjen. natt til i går holdt hun på fra 230 til 430 (med det verste, hun våkner jo ca. hver halvtime i tillegg!), og i natt var det også et par timer der hun ikke holdt fred. vi blir jo helt tulleruske! min mann gav henne melk til slutt men det hjalp ikke det heller... hun ligger i grindseng inne hos oss fremdeles, men hun sover ikke bedre av å ligge i sengen med oss heller, vi har tydd litt til det i det siste, fordi ellers gjør vi ikke annet enn å sprette opp og ned...hvis hun ligger i sengen med oss så slipper vi i hvert fall å reise oss opp hundre ggr pr natt! håååååper i hvert fall det går over snart, jeg blir helt zombie jeg. og hun er jo i skikkelig pissehumør hun småen også for tiden, hehe...
Pirkeanonym Skrevet 26. juli 2010 #4 Skrevet 26. juli 2010 Det kan være at hun venner seg til de gamle vandte rutinene igjen, dette kan jo ta en stund. Eller; Har du prøvd å gi henne litt vann, det kan være at hun er tørst?
Abracadabra Skrevet 26. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. juli 2010 Takk for det, håper det er det at hun vender seg til sengen sin igjen, hehe! Vann får hun ofte nattestid, så den er i boks. Vi bor i Asia og her er det vaaarmt nå, så vannet er alltid tilgjengelig
Julelita Skrevet 27. juli 2010 #6 Skrevet 27. juli 2010 Det du beskriver høres kjent ut. Jeg innbiller meg at det som plager jenta mi er en slags seperasjonsangst, men aner egentlig ikke om jeg har rett. Hun er veldig sterkt knyttet til meg, og har i det siste (sånn ca samme periode som når hun begynte å bli hysterisk når hun våkna om natta) begynt å vise seperasjonsangst ift meg. Dersom jeg beveger meg utenfor synsfeltet hennes bare litt krabber hun intenst etter og roper "mamamamamamamama". Er veldig spent på hvordan det skal gå når jeg begynner å jobbe i neste uke. Snuppa mi får ikke smokk, og jeg nattammer fortsatt. Jeg driver på å skyver litt på klokkeslettene for å trappe ned da. Før fikk hun mat hver gang hun våkna, det går jo ikke lenger fordi hun våkner så ofte. Hun får derfor ikke mat før klokka er så så mange uansett hvor mange ganger hun våkner. Snuppa mi er også vant til å sove med oss og å ligge helt inntil meg hele natta. Jeg nevnte ovenfor at vi nettopp har begynt med sprinkelseng. Vi begynte forrige helg, og jeg synes at hun sover bedre nå enn da hun sov i vår seng hele natta. Hun får fremdeles komme over utpå nattmårran en gang, men jeg jobber med å forskyve klokkeslettet for dette. Planen er en myk overgang til å sove i egen seng på eget rom. Vi har forresten satt sprinkelsenga helt inntil vår seng, slik at hun ser meg når jeg ligger i senga, og jeg kan strekke ut hånda mellom sprinklene og nå/roe henne. Dette fungerer best for oss for tiden. Slipper å sprette opp like mye da. Nattens status er forresten: tror det er 4 eller 5 oppvåkninger siden hun sovnet kl 8 (jevnt fordelt utover kvelden), hun fikk nattens første måltid nå klokken to. Det er en meget god natt for oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå