Gå til innhold

Veldig glad for alt vi får, men...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter vår første og er så heldige at vi får masse gaver allerede. Det setter vi selvfølgelig veldig, veldig pris på, men det er jo ikke alltid at det er ting vi trenger. Vi får for eksempel veldig mye "pene" klær, som er kjempefine, men som nok ikke kommer til å bli brukt sååå mye de dagene vi bare skal være hjemme. I tillegg er jo dette et vinterbarn, så det blir nok ofte ullbody og ullstrømpebukse med "bamsedress" på utsiden av sånn til vanlig. Jeg skulle ønske at vi fikk litt mer praktiske ting og kanskje diverse småutstyr som vi trenger. Jeg syns jo det er koselig å kjøpe og kikke på litt klær jeg også, men jeg føler at jeg "bare" kan kjøpe praktiske og kjedelige ting, for det er jo det vi trenger mer av.

Jeg kan gjerne si ifra til min egen familie om hva vi trenger og ønsker oss, men jeg syns det er ekkelt å nærmest bestille hva vi vil ha fra svigerfamilien. Jeg forventer jo ikke å få mer enn vi har fått, og det er vel ikke så stas å kjøpe det vi egentlig trenger mer av.

Det er vel bare et lite hjertesukk det her, for jeg ønsker ikke å si noe til svigerfamilien om dette. Jeg er jo bare takknemlig og glad for at de gleder seg de også. Men noen ganger skulle jeg ønske at vi kunne legge ut ønskeliste, sånn som når man gifter seg, også kunne de handla ut ifra den og ikke bare utifra hva de syns er fint og søtt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er så så heldige at familie/venner kjøper presanger til babyen :) Og jeg forstår godt at de syns det er kjekt å kjøpe "pene" klær :) Det er vel ikke meningen at dere skal få alt dere trenger i gaver?

Skrevet

Forstår deg kjempe godt! Vi er i liknende situasjon som dere!

For det første så forventer jeg ikke å få ting, og er veldig glad over alt vi får - både til første mann og til den kommende babyen! Mamma og pappa spør om det er noe vi trenger, om vi vil ha penger og kjøpe selv osv. Svigermor er helt motsatt! Hun er en fantastisk dame, kjempe snill og grei, men kjøper ofte upraktiske, "svinedyre" ting. Nå er første mann 4 år og vet veldig godt hva hun vil og ikke vil ha på seg! Det hjelper lite å kjøpe bukser til 999 kr (den siste vi fikk!) når hun ikke vil ha den på kroppen! Ofte skal hun også kjøpe den i en ekstra stor størrelse slik at den varer litt, og da er den jo direkte ubehagelig å ha på! Hun kommer med 3 - 4 pr høstsko hver år, til tross for at jeg forteller at vi ikke får brukt for alle dem! Siden hun bare er snill greier jeg ikke å si fra, for jeg vil ikke at hun skal bli såret!

Skrevet

Forventer absolutt ikke å få det vi trenger nei. Jeg/vi er fullt og helt innstilt på å kjøpe alt selv.

Som jeg sa i hovedinnlegg så er jeg veldig takknemlig og glad for alt vi får - det er ingen selvfølge å få så mye. Jeg vil heller ikke virke utakknemlig. Det er bare det at så mye av det vi får er klær som jeg frykter at vi dessverre ikke vil få anledning til å bruke. Søte, tynne jakker og kortarmede bodyer med søte trykk er jo ikke akkurat vinterklær. Når andre har lyst til å kjøpe klær til babyen vår skulle jeg ønske at det var klær vi får anledning til å bruke liksom. Ikke klær som blir brukt symbolsk én gang, men som så blir liggende i en skuff.

Så, igjen. Absolutt takknemlig, men det er bare ikke alt vi får som er like praktisk.

Skrevet

Det er akkurat sånn jeg føler det også! Det er jo SÅ koselig at de har lyst til å kjøpe klær til vår lille kommende, men jeg har fått så mange tips fra venner som har barn fra før om å kjøpe enkle, komfortable klær. Og ikke minst en del ull, om babyen tåler det, så hun holder seg varm gjennom en kald vinter. Men jeg vil ikke bestille det fra noen (hvertfall ikke i svigerfamilien), for om de vil gi oss noe er det jo bare ren bonus.

Nitti prosent pluss av tiden etter fødselen kommer vi jo bare til å være hjemme, og da tror jeg ikke vi kommer til å dresse henne opp fra topp til tå i bukser og jakker, uansett hvor fine eller søte klærne er. Jeg får helt dårlig samvittighet av å tenke på alt det fine vi får, som antagelig knapt blir brukt før det er vokst ut av.

Skrevet

Et alternativ som jeg har gjort noen ganger er å bytte tingen til en eller flere størrelser større, slik at jeg kunne bruke kjolen på sommeren..osv... Men ja, det er tris med alt det fine som blir lagt vekk ubrukt!

Skrevet

Spørs om jeg kanskje gjør det om vi får veldig mye mer også. Vi får veldig mye i større størrelser som vi ikke får brukt før hun runder halvåret, så om vi får mye mer av det kan jeg heller bytte det i litt mindre størrelser.

Jeg får heller legge inn en liten bestilling hos min egen familie, de liker best å handle etter handlelister ;)

Skrevet

Det du kan gjøre som er lovelig er jo å bytte det de har kjøpt til det dere trenger :) Blir dette mot formodning nevnt senere er det bare å si det at dere setter kjempe stor pris på at dere fikk xxxx men den måtte dere bytte fordi den ikke passet, dere hadde fått to eller bare si det rett ut at dere trengte noe annet... (når det gjelder klær hvertfall)

Selv sa vi bare kort og greit ifra vi at vi trengte sengetøy, div div og vi sa bare det at vi hadde allerede fått så mye tøy at vi ikke visste helt om vi fikk til å bruke alt sammen (og det gjorde vi ikke heller :P ) For man er ikke utakknemlig når man heller sier ifra hva man trenger og ønsker seg kontra hva man får. Og de som gir gavene også setter jo heller pris på at det de gir kommer til nytte og ikke bare blir liggende :)

Skrevet

Skjønner deg veldig godt.

Mange synes jo det er så gøy å kjøpe fine ting. Får dere ei jente blir dere i tillegg overøst med rosa kjoler med stæsj og blonder ;-) "Åååh, endelig kunne jeg få kjøpe til ei lita jenta - da bare MÅTTE jeg kjøpe denne!" Har hørt den noen ganger... ;-) Og Barbiedukker med brudekjole til 1-åringen - jeg bare MÅTTE!

Som flere sier - bytt det i større størrelser eller helst noe annet - prøv om du kan få byttelapp, så kan du vente med å bruke den til det er noe dere trenger. De aller fleste vil ha full forståelse hvis du sier at du måtte bytte det i noe større fordi dere har fått så mye i de minste str.

Jeg pleier også å bytte når ungene får klær jeg med en gang vet at jeg ikke kommer til å bruke. Smaken er gjerne litt forskjellig (i tillegg er svigermor fæl til å kjøpe på salg, iblant lurer jeg på om hun kun ser på pris og størrelse, ikke på hva hun faktisk kjøper - he-he ;-)).... Det er jo bare tull at de blir liggende ubrukte i skapet til de er for små... Men jeg takker pent og skryter av gaven og forteller aldri at det ble bytta ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...