Gå til innhold

Uenige om valg av etternavn


Kladd

Anbefalte innlegg

Min kjære og jeg er ikke enige om valg av etternavn på poden.

Dvs vi er enige om at vi skal bruke begge, men vi vil begge to ha eget etternavn til slutt.

 

Hans etternavn er et vanlig -sen navn, mens mitt er det kun min slekt som har. Mitt navn er også kort, så jeg er redd for at det bare "forsvinner" om det blir brukt som mellomnavn.

 

Er også klar over de nye navnreglene hvor man kan benytte seg av doble etternavn, men ønsker i utgangspunktet ikke dette.

 

Noen andre som har samme problemstilling?

Hvordan løste dere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi (jeg!) hadde det problemet da vi giftet oss, vi har begge etternavn som det bare er slekt som heter. Det var ikke aktuelt for mannen min å bytte etternavn, så det ble til at jeg beholdt mitt som mellomnavn og tok han sitt som etternavn.

 

Da sønnen kom fikk han det samme som meg, men mitt slektsnavn blir da ofte bare forbokstaven når det skrives. Jeg bruker alltid mellomnavn og etternavn fullt ut på meg selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har alltid vært slik i Norge at barnet har fars etternavn og mors etternavn til mellomnavn. Synes det bør være slik jeg. Har per dags dato aldri hørt om barn som har fått mors etternavn til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er grunnleggende uenige i hvilket etternavn vi skal benytte, så da vi giftet oss beholdt jeg mitt og han sitt. Barna våre har fått/får hans etternavn, mitt etternavn som mellomnavn - dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen regel som sier at barnet skal ha fars navn som slektsnavn.

Dette ble fritt valg i 1979 om jeg ikke husker helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg er redd for, at mitt slektsnavn bare vil forsvinne eller bli forkortet til en bokstav hvis vi tar det som mellomnavn.

 

Hvordan synes du det har vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ble det hans etternavn som ble slektsnavn og ikke ditt?

Bare fordi han er mannen? Hvilke argumenter hadde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her har vi valgt mitt etternavn til slutt, jeg har et etternavn som få i norge, om det ikke kun er bare min familie som heter det og han har to et vanlig -sen navn og et mer spesielt som kun 2 familier heter i norge.

 

vi tenkte også litt på flyten i navnet når man sa det og ville ha dte enklest mulig, dermed endte vi opp på hans spesielle som mellomnavn og mitt som siste...=))

 

vi har også giftet oss, har pr i dag forskjellige etternavn men den dagen vi samkjører så kommer han til å ta mitt og jeg setter hans som mellomnavn. da får alle likt=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer da virkelig ikke. Mange som benytter mors/kones etternavn. Det er jo opp til hver enkelt familie. Her i huset tok mannen mitt etternavn, og d er også d barnet vårt kommer til å ha som sitt etternavn. Ingen regler som sier man må bruke mannens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er reglene med å ha begge navnene med bindestrek? Det tror jeg må bli løsningen her i huset, så får vi endre det hvis vi blir gift. Jeg kunne godt tenkt meg å tatt mannens navn slik at alle i familien heter det samme, men jeg ønsker ikke at barnet skal ha et annet navn enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sto det mye rart. Må si jeg reagerte på den personen som mente at her i landet er det fars etternavn som blir brukt til slutt... :/ Det er etter min mening old school. Altså da var man gjerne gift og hadde mannen sitt etternavn, slik at pikenavne forsvant. Nå er det andre tider jenter, og VI har også rett på å videreføre navnene våre :)

 

Om barnet ikke har fått etternavn etter 6 mnd, er det ikke slik at det automatisk får mors da? Syns jeg leste for ikke lenge siden...

 

Her har vi begge kjempe kjedelige etternavn, slik som alle heter liksom... Ellers selv har jeg to da... mamma sitt som mellomnavn, men det passer ikke sammen med samboer sitt, så da blir det ikke det...

Vi endte opp med mitt etternavn til slutt. Ingen diskusjon ;) hehe... Dette fordi det er praktisk rett å slett. Det andre etternavnet er vanskelig å utale, pga at det ikke er norsk. Så da slepper han liksom det styret... Å om han ønsker å bytte om rekkefølgen på etternavnene sine senere, så får han heller gjøre det :)

 

Til deg som startet denne tråden: Kanskje dere rett å slett bare kan trekke om hvem sitt etternavn som kommer sist, om dere ikke blir enige? :) Skal krysse fingrene for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan sette bindestrek mellom begge etternavnene. Det blir da et dobbelt etternavn/slektsnavn. Det navnet som kommer først er den bokstaven etternavnet begynner på. Eks. Ødegaard-Nilsen. Så begynner navnet på Ø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

iok: Er det ikke mange rare svar som er kjennetegnet for BIM da?? ;)

 

Takk for svar ang det med bindestreken :) Tror nok at det blir gjort her i gården. Heldig vis så har vi navn som passer ganske godt sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sant så sant ;) Hehe.. Lykke til me etternavs valg ;) Bindestrek er jo en god ide da ;) Så blir liksom ikke ditt slektsnavn evt hans bare en bokstav :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha! Hvilken planet kom det anonyme svaret fra?? Synes spesielt at "sånn burde det være" (altså at man tar mannens navn) og "har aldri hørt om at man ikke tar mannens navn" var kuriost å lese. Jaja, alle skal få lov til å mene sitt. Var bare så tatt ut fra 1950-tallet ;-).

 

Jeg har sett alle løsninger hos venner og kjente. Som regelhar den med det "flotteste" etternavnet fått beholde sitt navn som hovedetternavn, men om dere begge har sjeldne navn så blir jo det værre... Ville ha vurdert å sette de sammen slik det foreslås her. Fettern min og kona gjorde det. Begge hadde fine etternavn. Da blir de jo litt mer jevnbyrdige. En får bokstaven sin først og rettslig eierskap til navnet (i motsetning til et mellomnavn som aldri blir brukt), mens det siste navnet dominerer ofte mest. Da er det kanskje best å finne hva som flyter mest? Ditt el hans navn først/ sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke lett...her har vi begge enkle, greie etternavn på fire bokstaver, som vi begge er glade i. Har akkurat samme diskusjon, men kommet fram til at vi rett og slett bare må trekke lodd om hvilken rekkefølge navnene skal stå i. Ønsker ikke å slå sammen etternavnene da begge er en slags"naturnavn". Blir liksom litt parodisk med etternavn i gaten "Skog- Fjell" :D

 

Egentlig unner jeg kjæresten min å få etternavnet sitt sist, siden han har ett barn fra før der navnet hans ble mellomnavn. Så lenge etternavnet mitt, som jeg er så glad i, også blir brukt. (Derfor holder vi oss unna flere mellomnavn, så ikke småen til sist sitter igjen med et navn som ikke får plass på offentlige papirer :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...