Gå til innhold

Foreldrepenger ved fødsel:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lønner det seg å ta 46 uker med 80 % lønn eller 56 med 100? Skal gå hjemme 56 uansett.

også var det far. Jeg tjener under 6 g så det er jo enkelt, men jeg har forstått det slik at når jeg velger antall uker så velger jeg også for far. Hva når han tjener over 6 g?

Håpløst å formulere det her men kan han få samme beløp uansett om jeg velger 80 eller 100? 100% er jo 6 g, men regnes 80 utfra 6 g eller hans lønn? Hva hvis 80% av lønnen også overstiger disse 6 G? Ja litt rot men håper noen skjønner:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For de aller fleste lønner det seg totalt sett å velge 46 uker med 100% lønn og så eventuelt ta noen uker ulønnet permisjon etterpå. Ulempen med den løsningen er at dere må legge tilside penger under veis og at om du blir sykmeldt mens du er i ulønnet permisjon, mister du rettighetene til sykepenger.

Når det gjelder utbetaling til far så får han samme % som deg, men maks med 6G som grunnlag. 80%regnes også ut fra 6G. En del arbeidsgivere betaler mellomlegget mellom 6G og faktisk lønn. Det bør dere sjekke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...