Gå til innhold

sarpsborg eller fredrikstad. hvor er det best å bo?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

jeg vurderer å flytte ut av oslo og nedover dit. var der i går, og sarpsborg virket mye roligere. jeg syns utelivet i fredrikstad var litt heftig, men på den andre siden blir det kanksje litt kjedelig i sarpsborg?

 

jeg har jo bare vært disse stedene en gang og i noen timer. så hvor tror dere det er best å vokse opp?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredrikstad så klart! :)

Fredrikstad er mye livligere, det er en MYE penere by, har mange flere kulturtilbud får barn og voksne, også er det nærmere sjøen og alle de nydelige strendene på Hvaler på sommerstid.

Sarpsborg er ingenting.

Det har også blitt kåret til norges styggeste by flere ganger. Ikke uten grunn.

Fredrikstadfolk er generellt hyggeligere også. Det sier til og med folk som bor i Sarp.

Hadde heller vurdert å flytte til Moss enn Sarpsborg. Den byen har ihvertfall litt å by på.

Fredrikstad er en deilig bo å bo i, særlig når man har barn.

Jeg bodde også i Oslo før og føler at jeg trives så mye bedre her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Fredrikstad, bor i Sarpsborg. Trives begge steder. Sarpsborg kommune har bedre råd enn Fredrikstad. Det er også billigere i Sarpsborg. Stedene er like fine. Det er heller ikke så langt til Fredrikstad med tanke på uteliv det går nattbuss mellom byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke HI, men annen som vurderer å flytte.

 

Hvordan er det å pendle mellom sarpsborg og fredrikstad? Hvordan er rushen inne i byene? Og hvordan er det å pendle evt til Oslo eller Moss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å pendle mellom Sarpsborg og Fredrikstad går greit HVIS du kjører bil over østsiden. Fredrikstad er et HELVETE i rushen hvis man kjører bil og må gjennom byen via St. Croix krysset.

Å pendle med tog mellom Fredrikstad og Sarpsbor tar kun 10 min, er ganske billig og veldig greit.

Bussen er dyrere og tar mye lengre tid.

Det går også veldig greit å pendle med tog til både Moss og Oslo. Det har jeg selv gjort og kjenner mange som gjør det. Avgangene er mange.

 

Uansett vil jeg påstå at Fredrikstad er et fantastisk sted å bo. Det er en nydelig by som har det meste:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ja jeg må også pendle, for jeg kan ikke jobbe i samme kommune som jeg bor.

 

det er vel kanksje lettere å få jobb i fredrikstad?

 

jeg syns ikke sapsborg var stygt, jeg syns det var veldig fint der!

og man så at de var en kommune med litt penger.

 

hm... men er det gode skoler og sånt i sarpsborg og fredrikstad?

 

og er det steder der det er bedre og vokse opp innad i kommunene?

 

hvordan er ungdomsmiljøene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ungdomsmiljøet er i Fredrikstad er jeg usikker på, men jeg vet at tilbudene er mange. Bla så har vi St.Croix huset som Fredrikstadfolk er veldig stolte av.

De arrangerer mange forskjellige kurs for barn og ungdom i alle aldre. Det er et kulturhus som treffer de fleste, også ungom som ønsker å drive med noe alternativt.

Datteren min har hatt glede av kursene de tilbyr siden hun var 2 år gammel. Nå er hun 9 og skal begynne på teatergruppe der fra høsten. Min yngste skal begynne på sang og musikk for de minste. De har utrolig dyktige kursholdere der.

De har egen hjemmeside som du burde sjekke ut.

De arrangerer også noe som heter ungdommens kulturmønstring som er et fantastisk tiltak for ungdom.

Det er klart det er noen steder i Fredrikstad som blir sett på som som litt mer "belastet" enn andre. Slik er det i alle byer, også Sarpsborg.

Det er mange gode skoler i Fredrikstad, det er spesielt noen som utmerker seg.

Har aldri hørt om skoler som er direkte dårlige hverken i Sarpsborg eller Fredrikstad, men har noen venner som har vært misfornøyd med SFO-tilbudet på et par skoler her i Fredrikstad.

Moren min bor i Sarpsborg så jeg er relativt mye der også.

Hun klager over at det ikke finnes noen gode turomeråder i Sarpsborg, så hun kommer alltid hit for å gå trilleturer osv. Her har vi mange flotte turterreng på både Østsiden og Vestsiden.

Nå tjener jo Fredrikstad endel penger på turister. Det gjør nok ikke Sarpsborg i samme grad. Det er mulig Sarp har bedre råd, men jeg er usikker på hvordan det vises og hvordan pengene blir disponert....

 

Når det gjelder jobb så kommer det jo helt an på hvilken bransje du ønsker å jobbe i:).

 

Noe jeg er 100% sikker på er at det er mange flere tilbud for barn og unge her i Fredrikstad enn i Sarpsborg. Det er utrolig positivt. ungdom som bare driver rundt uten å ha noe å gjøre er bare destruktivt og ofte grunnen til at de havner i dårlige miljøer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, jeg er opprinnelig fra Sarpsborg og har til gode å høre ett eneste menneske derfra påstå at Fredrikstad-folk er hyggeligere;)

 

Sarpsborg er en kjempeflott by, og en god by å vokse opp i. Det er selvsagt forskjell på ulike deler av kommunen, men stort sett er det kjempeflott.

 

Gode naturområder og store flotte parker, et stadig bedre kulturliv og mange foreninger som tilbyr spennende aktiviteter. Det er en rolig atmosfære der, samtidig som det er en levende by. Kommunen satser mye på skole og utdanning, særlig ettersom de har et behov for å øke utdannelsesnivået i kommunen.

 

Sarpsborg er dessuten en pen by som har bevart mye av sin gamle bebyggelse og har utført svært mye restaureringsarbeid i sentrum de senere årene, blant annet er byen i gang med en fullrenovering av hovedtorget, og de har en nydelig park med stort lekeanlegg i sentrumkjernen. Dessuten er det stort lekeland og badeland i kommunen.

 

Sarpsborg har god økonomi og en stabil politisk ledelse, mens Fredrikstads økonomi var ganske skakkjørt allerede før de fikk FrP-styre, og det ser ikke ut til å ha blitt særlig bedre med den sittende ledelsen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke flytte til et sted midt i mellom så får du godene fra begge byer uten at det blir for langt fra det ene eller det andre.

Eneste du bør ligge unna er vel Greåkerdalen på vestsiden og Aarum på den østsiden ellers kan du jo bo hvor du vil.

 

Knivingen mellom byene ler jeg meg skakk av. At det er store forskjeller på folkene i Fredrikstad og Sarpsborg sånn i bunn og grunn tror jeg vel egentlig ikke noe på.

Er selv fra Fredrikstad og bor her, men mener helt bestemt at Særpinger ikke på noe som helst måte er noe verre enn Fredrikstadfolk.

 

Jeg misunner S.borg en veletablert Glengfestival og at beliggenheten er mer sentrert i Østfold slik at det ikke er så langt til noe, men mener kinotilbudet og aktivitetene rundt den er samt festivaler i Fredrikstad som knytter seg til Gamlebyen og elva drar veldig opp. Sentrum med bryggepromenaden i Fredrikstad er en veldig koselig ting å ha plassert i sentrum.

Dessuten syns jeg det er spennende hva som skjer i Fredrikstad om dagen. Det er en by i forandring med FMV område som er i full utvikling og nye veiforbindelser og bro som forhåpentlig skal gjøre rushtrafikken mindre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, ok. For ikke så lenge siden var jeg på lunsjbesøk hos mamma i Sarp der hun hadde besøk av 6 venninner (fra Sarp). Samtlige skrøt av hvor mye hyggeligere det er i Fredrikstad, og at nesten alle barna deres har flyttet til Fredrikstad fordi det er så mye bedre tilbud for barn her, så meningene er delt.

Jeg er opprinnelig fra Moss, men det er ikke vanskelig for meg å se at Fredrikstad utkonkurerer Sarpsborg og Moss på de fleste områder.

Hvis man har barn burde ikke valget være spesielt vanskelig.

Gamlebyen er forresten på 5 plass over de mest besøkte serverdighetene i Norge.

De fleste ungdommer fra Sarp reiser til Fredrikstad for å ha noe å finne på. Jeg kjenner flere Sarpinger som har flyttet til Fredrikstad. Kjenner ingen fra Fredrikstad som har flyttet til Sarp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettemette! Må bare kommentere denne:) Sarpsborg har nok, slik jeg oppfatter det en bedre økonomi og ledelse enn Fredrikstad, men Fredrikstads økonomi var faktisk ikke så skakkkjørt før nåværende politiske ledelse tok over (Sikkert pga eiendomsskatten) Fredrikstad får nå merke tidenes hestekur og jeg tipper at ved neste valg blir Fredrikstad en ok kommune å bo i igjen. Hvis ikke..... flytter jeg 17 km nordover:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legger ved noen Fredrikstad-linker som er greit å titte innom dersom man vurderer å flytte til Fredrikstad:).

 

http://www.opplevfredrikstad.com/

 

http://www.stcroix-huset.no/default.asp?fid=1032

 

http://maanefestivalen.no/

 

http://folkigata.no/

 

http://fredrikstadmedieverksted.no/

 

http://www.qulthus.no/index.php?mod=pcat&sess=l1512782

 

http://www.blaakors.no/?CatID=1189 Barnas stasjon er et utrolig bra tiltak i Blåkors regi!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde på Kråkerøy i Fredrikstad, har flyttet til Sarpsborg:) Angrer ikke et sekund. Biltrafikken i Fredrikstad er halt crazy, og folk der tror de er så mye "finere" enn de som bor i Sarpsborg hehe;) Hele byen er tettet igjen av jålete leilighetskomplekser. Føles litt overfylt er min opplevelse... Men smaken er som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke bare på sommern vi skal på i Fredrikstad (eller Sarpsborg..).

Hvordan er det der om vinteren? Hvordan er måkingen i sentrum? Like mye kaos som andre steder?

 

 

Ikke HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Siste er at de fleste snart må måke selv:) Neida. Men det var ett ras av beboere ved tidligere kommunalt måkte, private veier som må ordne seg selv fra høsten av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltrafikken i Fredrikstad er ganske "crazy" i rushtiden, det er det ingen som kan nekte for, men med ny bro over til Kråkerøy og flytting av Sentralsykehuset tror jeg nok at det blir bedre.

Det kommer helt an på hva man proriterer, hvordan man lever og hva som er viktig.

Er man opptatt av kulturtilbud for barn, ungdom og voksne er ikke valget vanskelig. Er man glad i et variert spise og shoppingtilbud, samt natur er Fredrikstad et mye bedre sted å bo.

Det går ikke an å nekte for at turterrengtilbudet i Fredrikstad er langt bedre enn i Sarpsborg.

Jeg har aldri opplevd at Fredrikstadfolk tror de er finere/bedre enn andre. Og jeg er innflytter. Har bodd her i 8 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måkingen i Fredrikstad sentrum er bra, men som alle andre steder er det mange private veier som sliter litt med dårlig snømåking. Og noen ganger i Gamebyen, men der har det blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også innflytter og har bodd i Fredrikstad i fem år. Fredrikstad er en flott by å bo i! Hyggelige mennesker og bra kulturtilbud og ikke minst fantastisk turterreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir som å spørre om Sparta eller Stjernen er det beste hocheylaget ... Knivingen mellom sarpinger og fredrikstad-folk vil aldri ta slutt, så spør heller deg selv hva som er viktig. Jeg kommer opprinnelig fra Oslo, men flyttet til Østfold for noen år siden. Vi kikket på boliger både i Sarpsborg og Fredrikstad-området, men endte opp i et hus i Sarpsborg. Prisene her, er som nevnt før, lavere, og man får mer for pengene. Vi bor i ett av de beste områdene i Sarpsborg og har kort vei til sentrum, Sarpsborg-marka m/ lysløype, Tunevannet m/ bademuligeter, barneskole og barnehage. Det finnes tilbud for barn også her, for eksempel kulturstafetten som er et kulturtilbud til barn i sfo-tiden. Vi har Aktivitetshuset og Kulturskolen, to barne- og ungdomsteater, flere korps og mange idrettsforeninger. Vi har en kino og flere gode restauranter, Gleng-huset med alle sine konserter og det har også vært arrangert flere konserter i Kulåsparken..

 

Det er mulig Fredrikstad er en penere by og har flere kulturtilbud, men vi valgte altså å betale mindre for å bo, så kan vi heller ta turen til "den andre byen" hvis vi vil benytte oss av kulturtilbudet der. Foreløpig, foruten én årlig tur til Gamlebyen, har vi holdt oss her i kommunen. I sommer har vi badet mye på Tunevannet, men også skjærgården her i Sarpsborg kommune (gml Skjeberg kommune) har mange flotte badesteder.

 

Jeg kjenner forresten flere Fredrikstad-folk som har flyttet hit til sarp, og de lever i beste velgående ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter usansynlig vondt i Sarpsborg. Borregaard ligger midt i byen og ødelegger byen fulstendig. Det er der stanken kommer fra, den er verre enn mosselukta. Itillegg har de søppelfyllinga så nærme byen at når vinden blåser "feil vei" stinker det råttent egg over hele byen. Det er for jævlig.

Det er mange triste steder i Sarp, som Alvim og rundt "pæddekommen.

De hyggeligste boområdene er rundt Tunevannet og nede i byen rundt Storgata, men disse stedene finner du i hvilken som helst by. Det er ingenting som skiller seg ut som spesiellt hyggelig eller pent i Sarpsborg.

Rundt Tunevannet kommer den berømte Tuneflua, som er som knott eller minimygg og tar vekk hele "sjarmen" med ferskvannet. Jeg synes Tunevannet er et Høl.

Moren min og samboeren bodde i det området i mange år og jeg har derfor vært der mye.

Jeg hadde heller kjøpt meg et mindre hus i Fredrikstad enn et flott, stort hus i Sarp.

For meg er beliggenhet utrolig viktig, og selvom det er dyrere i Fredrikstad for boliger går det fint ann å finne fine og overkommelige hus der også.

Vi kjøpte oss et nydelig hus for 3 år siden for litt over 2 mill. Hele huset var nyoppusset i nøytral stil, beliggenheten er med den ene lysløypa som nærmeste nabo og vi har diger tomt. Er fantastisk for barn å vokse opp her.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn ting jeg har merket meg med Fredrikstad-folk, ihvertfall mange av dem, er at de må rakke ned på Sarpsborg og Sarpinger for å hevde seg selv og sin by. Da det ble opprettet en gruppe på fb som het "Ikke for å skryte, men jeg kommer fra Sarpsborg", ble det ikke opprettet en tilsvarende gruppe for Fredrikstad-folk. Istedet meldte alle seg inn i "Ikke for å skryte, men jeg kommer IKKE fra den andre byen". Patetisk, at man må tråkke på andres identitet for å kunne være stolt av sin egen. Opplever sjelden at Sarpinger har behov for å rakke ned på andre Østfold-byer, men istedet er de glad for det de har og ser også at andre byer i nærheten har sine fordeler.

 

Derfor er jeg glad for at jeg flyttet til Sarpsborg og ikke til Fredrikstad. Folk her er mer ydmyke, går ikke med nesa i sky.

 

Og den lukta som ble snakket om her, har aldri merket den. Tuneflua lever i toppen to uker, da er det umulig å oppholde seg i gresset. Vi merker den aldri her oppe på den øverste verandaen, men ja, den er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...