Gå til innhold

nabobarn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Intet stort dilemma men kom bare til å tenke på at jeg kunne høre hvordan andre gjør det:)

Bor i vertikaldelt og har en jente på 3,5. Naboene har en jente som er året eldre. Vårt barn har veldig mye leker ute så de leker ofte her fra morgen til kveld. I tillegg dukker det opp en del andre barn i løpet av dagen. Når det først er pent vær, som idag, vil barnet mitt ha is. Moren til til den andre jenta sitter på sin altan og atter en gang får de is herfra. Det gjelder også youghurt, brødskiver, saft(at de er tørste generelt)osv.

Min jente har aldri vært inne hos de, og når de får besøk av andre får ikke mitt barn være sammen med dem. Da kan hun få beskjed av nabojenta at hun ikke får komme over hekken engang. Jenta deres er litt vanskelig forstå seg på for plutselig kan hun gå en dag uten å snakke til vårt barn som prøver få kontakt med henne. Får de is får ikke mitt barn is og foreldrene snakker aldri til henne når hun utelukker mitt barn for at hun plutselig får besøk av andre. I annen omgang får vi plutselig besøk og da er hun her med en gang. Mitt barn blir skuffet og lei seg, og skjønner nok ingenting når jeg ikke lar hun utelukke henne tilbake.

Ble veldig rotete det her men setter pris på noen svar. Hva gjør dere med hensyn til mat/is osv når de har besøk av venner som bor bare en meter unna? og hva kan jeg si/gjøre ang denne,rett og slett humørsvingingen til nabojenta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Is, mat, saft ol er enkelt. Enten synes du det er greit at de får dette av deg eller så sier du at de må vente til måltidene. Er de tørste før kan de få vann.

 

Når det gjelder at din jente ikke får være med når naboen har besøk synes jeg er normalt. Dere kan også si at det ikke passer med besøk når det ikke gjør det.

 

I forhold til at jentene aldri er inne hos naboen så tror jeg bare du må spørre naboen. Det kan godt hende det bare har blitt sån uten at det ligger noe bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barnet ditt ber om noe å spise/drikke kan du enkelt og greit si: Da får du komme inn i fem minutter, så kan du fortsette å leke etter at du har spist/drukket. Så slipper du å dele ut til alle. Andre foreldres barneoppdragelse kan du ikke gjøre noe med. Du får t adeg av ditt barn, så får de andr ebenytte den fem minutters pausen til å løpe hjem for å se om de også har noe godt hjemme. Slik var det da jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder dette besøk av andre barn. Når de er ute her å leker å får besøk av andre barn sender jeg ikke nabojenta hjem, det syns jeg blir helt feil. Er det virkelig det som er normalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp denne tråden igjen for sånn som idag sto vi ikke opp før halv ti(hadde lest og kost oss) og da var jenta på verandaen vår å lekte. HAr prøvd sette en port fremfor(har hundeport) men da klatrer hun bare over fra verandaen deres. Igår når vi tok frem bassenget kom hun bare å kledde av seg og hoppet oppi og var sammen med vår jente som hadde besøk av andre barn. Når besøket vårt dro fikk hun besøk av annen jente på samme alder og da fikk ikke mitt barn være i deres trampoline engang. Er det greit av meg å be henne gå hjem når hun kommer og vi har besøk? Jeg ender opp som regel med at mitt barn blir lei seg da hun ikke skjønner denne humørsvingningen til nabojenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at dette skal gå begge veier.Jeg hadde rett og slett sendt nabobarnet hjem,både når hun tar seg til rette (bare kommer over uten å spørre, eller når det er andre barn der).Ditt barn lærer nå, at slik forskjellsbehandling er greit, noe det ikke er!

Er du klar over at det er DITT ansvar om det skulle skje noe i bassenget?

Vi opplevde at en nabogutt stadigvekk kom over til VÅR tomt for å hoppe på trampolinen, til og med når vi ikke var hjemme. Denne gutten datt da av og brøt av hånden sin, og gjett hvem som sto på døren når vi kom hjem?Jo, moren som var kjempesint fordi det var vårt ansvar siden vi ikke hadde sikkerhetsnett på.Hun forventet at vi skulle dekke egenandelene til legevakten,for uansett var det vårt ansvar,siden det var vår trampoline.

Nei,rett skal være rett!Det er bare å si til barnet at det ikke passer.

Jeg ville også ha sagt til barnet at "desverre har vi ikke is til deg,du får høre med foreldrene dine"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i nabolaget gir vi ikke hveradres barn mat uten å spørre om det er ok først. Litt kjedelig om vi gir ungene brød klokka tre fordi vi skal ha sen middag også roper naboen inn en mett unge til middag klokka fire... Så det blir noen ganger sånn at jeg sier til naboungen(e) at nå skal vi spise så du får gå hjem og få litt mat, mens andre ganger ringer eller sender jeg en mld til forendrene og spør om det er greit å mate dem.

 

Sender ingen hjem om det kommer flere barn på besøk, men kommer f.eks min søster med barna på besøk og skal spise middag osv en lørdagskveld kan jeg godt finne på å si at nå skal vi ha middagsselskap så da må naboungene gå hjem.

 

Is osv gir jeg sjelden barna når det er små gjester her, det er ikke alle foreldre som vil at ungene skal ha sånt og vi trenger ikke spise is hele tiden. Skjærer jeg opp litt frukt og henter isvann får selvfølgelig små venner smake.

 

Er enkelt her i gata da, for vi foreldre snakker sammen, har mobilnummeret til hverandre og har egentlig blitt enige om kjørereglene. Vi gjør på samme måte alle sammen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler jo et vist ansvar om hun er i bassenget eller ikke. Jeg er helt alene også og sånn som igår fikk jeg jo ikke gått på toalettet engang siden de badet. Men går forsåvidt greit men jeg syns jo at foreldrene 1 gang ihvertfall kunne f.eks sagt at de skulle følge med en av gangene de sykler i veien og jeg er ute med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en nabojente som er her MYE. Så mye at det irriterer meg! Men seff, hvis mine barn får is, så får hun også. Men ellers av mat og drikke, så sier jeg at hun må gå hjem og jeg forventer det samme fra hennes foreldre. Ungene er mer enn nok sammen, og måltider synes jeg skal spises hjemme.

 

Nabojenta her har også sære humørsvigninger, midt i leken kan hun finne på å gå hjem, uten å si et ord. Eller, når de har vært inne og lekt (rotet) på rommet til min jente, så kan hun bare finne på å gå hjem og totalt ignorere det at hun må rydde etter seg.

Det har resultert i at hun ikke får leke inne hos oss.

 

Foreldre oppdrar ungene på forskjellige måter, det er det ingen tvil om. Oppførselen denne nabojenta utviser hadde jeg aldri tolerert av mitt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som akkurat samme jente jo:0

Når en prater til henne er der ingen respons.

Når døren står åpen her på varme dager kan jeg plutselig finne henne på jenta mi sitt rom, og når jeg prater til henne svarer hun ikke og er helt i sin egen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hovedinnlegget ditt igjen, nabojenta du har er 4.5 år? Nabojenta jeg ergrer meg over er 6 år.

En annen ting hun gjør er at hver gang det kommer noen barn hit for å leke med min jente, så spretter hun ut som troll i eske for å være med på leken. Men det er egentlig ingen som vil leke med henne, for hun skal bare sjefe og diktere, så de andre ungene stikker hjem. Så sa jeg til min datter at hun heller burde gå med dem dit, for der får ikke nabojenta lov til å gå.

Men søte jenta mi svarte at da ble det jo urettferdig, da ville jo ikke nabojenta ha noen å leke med. Og hva sier man til sånt?

Føler at nabojenta ødelegger for min jente sosialt. Hun henger på henne som en borre og jager vekk de andre barna som kommer hit :(

 

Så dermed har jeg faktisk begynt å sende henne hjem når datteren min eller vi får besøk. Besøket er her for å leke med datteren min, ikke nabojenta. Så hvorfor skal hun ødelegge for henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja her også spretter hun frem ved besøk eller om vi tar frem noe snacks å kose oss med ute. Eller ved at basseng eller andre leker kommer ut. Min jente er jo liten enda å får ikke være ute alene så jeg ender jo mye opp som barnevakt for andre sine barn når det blir på denne måten.

Jeg innser at jeg nok er for snill å må begynne sette litt grenser. Det er ikke ok å stå på verandaen å kikke inn verken når vi har besøk eller spiser middag. Det er heller ikke ok å komme til oss å nekte min jente leke med sine egne leker. Aller helst skulle jeg jo ønske foreldrene tok affære men de er visst for fri oppdragelse;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri oppdragelse er ikke å overlate oppdragelsen til naboen.

 

Hvordan er din kontakt med moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de kan gjerne sitte på verandaen sin mens hun står å roper til meg at hun vil ha noe å drikke, at hun er sulten om mi sier hun vil ha mat eller at hun må inn å bæsje. Er de ikke ute kikker de til henne kanskje en gang annenhver time. De vet jo at mi ikke får være ute alene så de vet jeg er ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk deres ansvar å sørge for at ikke andre skader seg på trampolinen og dere kan bli holdt erstattningsansvarlig. Vær gladdet bare var en egenandel det dreide seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...