Gå til innhold

Epidural, bra eller dårlig hvis alternativet er ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen sier epidural er uungåelig, og jordmor mener jeg heller bør gå får ks. Hvem skal jeg høre på? Er ikke sikkert jeg klarer normal fødsel uansett, siden ryggen min er såpass ødelagt at jeg er 100% ufør og i enorme smerter. Bare stillingen man ligger i for fødsel er nesten umulig fo rmeg. Legen mener at med epidural bør det kunne gå, men jm er uenig og vil jeg skal planlegge ks fordi det er bedre enn akutt ks. Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødestiling velger du jo selv. Men hva du skal gjøre, må vel bli utifra hva du selv ønsker...Helt umulig for noen her å fortelle deg:) Lykke til ihvertfall. Jeg har selv fått epidural en gang, den fjernet all smerten og jeg kunne opp og stå og bevege meg helt fritt.

Skrevet

Jeg fikk ikke velge stilling, fødte i den værste for meg.

Fikk epidural begge ganger, men kunne ikke bevege meg rundt etter at den var satt.

Tror jeg hadde gått for ks.

Hadde jeg ikke hatt epidural sist (tvillinger) hadde jeg født en vaginalt, og fått akutt ks på siste.

Skrevet

Uff det er ikke lett å bestemme seg når jordmor og lege er så fundamentalt uenige. Tror jeg får be om henvisning til sykehuset så jeg får en fornuftig tredjemann til å avgjøre det sammen med meg.

Skrevet

Er det fastlegen og jordmor som er uenig?

Da ville jeg absolutt bedt om en fødselssamtale på sykehus og hørt hva gynekolog/fødselslege på sykehuset mener.

Hvis valgene dine er epidural eller keisersnitt ville jeg valgt å føde vaginalt. Jeg likte å føde vaginalt (selv om det var dramatiske fødsler) bedre enn keisersnitt, men det er ikke noe nederlag å ta keisersnitt om det er nødvendig heller. Det gikk også mye bedre enn forventet. Man tar ingen sjanser med barnet, så om de tviler på at du er i stand til å gjennomføre en vaginal fødsel er det vel like greit å bare planlegge snitt?

Hør hva de anbefaler på sykehuset før du bestemmer deg du, fødselslegen ga ikke meg noe valg i det hele tatt, jeg måtte ta keisersnitt, og da er det jo greit.

Skrevet

Normalt sett ville jeg sagt at epidural klart er å foretrekke framfor planlagt ks, men det er jo vanskelig (umulig) å si for oss her inne når din situasjon er som den er.

Det er gynekolog som bestemmer om det blir ks, ikke jordmor. Hva jordmor sier har dermed ikke så stor betydning. Hvilken lege har du snakket med? Fastlege - eller gynekolog på sykehuset? Jeg støtter forslag fra tidligere innlegg, be om å få snakke med gynekolog på sykehuset hvor du skal føde. Er du fremdeles usikker, be om en second opinion. Kanskje kan du også be om å få snakke med anestesilege (som setter epiduralen), avhengig av hva som er galt med ryggen din. Det er viktig å vite om det hvis du har en ryggskade som gjør epidural/spinal vanskelig eller umulig å sette.

Skrevet

Jeg vil bare legge til at man ikke nødvendigvis må føde på rygg med beina i været selv om man får epidural. Jeg hadde epidural, i tillegg til drypp og kontinuerlig CTG, dvs jeg var koblet til apparater og slanger i alle retninger. Likevel var det ikke noe problem for meg å bevege meg rundt og førsøke ulike fødestillinger. Sittende, stående, på siden, fødekrakk, alt. Noen ganger må man imidlertid ligge på rygg i "klassisk fødestilling", f.eks. hvis det blir komplikasjoner og man må hjelpe barnet ut med tang/vakum. Da har du ikke noe valg. Noen klarer heller ikke å gå etter at de har fått epidural, og da blir det også verre. De fleste tror jeg likevel er ganske mobilen etter å ha fått epidural, hvis de ønsker det.

NN 12:22

Skrevet

Jepp det er fastlege og jordmor som ikke er enige, så jeg tar det til sykehuset for å finne ut av hva ekspertene mener. Er frustrerende når lege og jordmor begge mener at den andre ikke vet hva de snakker om. hehe Det går seg vel til. Ringer og ber om henvisning i morgen den dag.

Skrevet

Håper det ordner seg! Nesten bra det ikke var gyn og jordmor som var uenige, fastleger vet ikke nødvendigvis så mye om fødsler, særlig ikke når det er spesielle forhold involvert, som hos deg. Uansett er det kjempeviktig at du føler deg trygg på den fødemåten du velger, så ikke vær redd for å be om en second opinion hvis du er usikker!

Skrevet

Generelt ville jeg hørt på jordmor, men det hadde kanskje vært en idè å ha en samtale med begge samtidig..

Skrevet

Det er slett ikke sikkert man får velge stilling når man har fått epidural. Jeg måtte ligge, fordi beina ble lammet. Det skjer ofte.

Skrevet

Vurderer faktisk å bytte fastlege da han har presset mye på om at han ikke synes jeg skal gå til jordmor og kun til han. Samtidig vil han ikke henvise til anestesilege eller fødselslege, fordi han mener at dette er unødvendig på forhånd siden vi har et sykehus som er vant til å talke akutte tilfeller. Jordmor har sakt hun godt kan henvise, men hun ville først jeg skulle høre om legen hadde gjort/skulle gjøre dette for meg. Stoler mer på henne, og tror ikke jeg tør å bli hos denne fastlegen siden jeg ikke klarer å stole helt på han. Takk for gode tilbakemeldinger. :) hi

Skrevet

... han vil ikke henvise en ryggpasient fordi sykehuset er "vant til¨å takle akutte tilfeller"?? Hva er det for noe?!! Også sykehuset ønsker å planlegge alle situasjoner som det er praktisk mulig å planlegge på forhånd. Det virker ikke som om du er noen A4-fødende med dine ryggplager. De vil nok ønske å kjenne til din situasjon på forhånd, både for din del og for sin egen del.

Ville nok vurdert å bytte fastlege jeg også, ja... Og hvorfor har han problem med at du også går til jordmor?

Skrevet

Han har sakt at jormødre er falsk trygghet da de ikke er opplært i å se ting som leger er opplært til å se. Litt kryptisk, men han avslutter jo alltid med å si at det er mitt valg og på eget ansvar. Ubehagelig mann!

Skrevet

Gå til en annen lege- en fødselslege eller gynekolog. Endel fastleger aner ikke engang hva de snakker om når det gjelder fødsler!

Skrevet

Hvor langt er du på vei? Hvis du ikke har vært til ordinær UL enda kan du snakke med dem på sykehuset når du skal ta den, det gjorte jeg og de satte opp nye timer til kontroller med en gang (annen problematikk enn deg, men vil tro de kan gjøre på samme måte).

Jeg fikk snakke med erfarne jordmødre og fødselslege/gynekolog på sykehuset, pratet også med anestesilege. Alle var kjempehyggelige og tok meg og min situasjon med stor trygghet og ro. For meg ble det keisersnitt da, selv om jeg anbefaler vaginal fødsel der det er mulig gikk snittet helt fint. Kan jo ikke ta noen sjanser, så lytt de som jobber med dette til daglig du. De vil helt sikkert lytte til deg og legge en plan for fødselen din på forhånd..

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...