Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Kom nettop hjem fra fest. Et vennepar som hadde innvielse av huset sitt. Var en merkelig fyr der (han var fetteren til en som mannen til venninna mi jobber med) Under hele festen oppførte han seg skikkelig rart. Vi satt på verandaen og spiste reker, drakk vin og kosa oss. Mens han sprang rundt i hagen. Hoppet trampoline, skreik og brølte. Uansett. Litt ut på kvelden så hadde han tydeligvis fått litt mye å drikke. Han la seg til å sove i oppkjørselen. jeg skulle sjekke om han hadde det bra. Og da plutselig våkner han opp. Og GLEFSER TAK i låret mitt. Beit meg skikkelig hardt (Og før dere spør. Han er helt normal. Altså han skal ihvertfall være det. det er ikke noe "galt" med ham, selv om oppførselen skulle tilsi det. Den ganske brydde fetteren hans sa at han bare "var sånn") Mannen min ble jo helt rasende. Og alle de andre festdeltakerne også. Mens han syns det var kjempemorsomt og holdt på å le seg ihjel. Endte med at han ble bedt om å dra der i fra. Jeg dro også hjem, syns liksom det ikke var så god stemning lenger. Har kommet hjem nå, og ser at jeg er knallblå på låret, og at han har bitt gjennom huden (Jeg hadde nylonstrømper på). Bitemerket blør ganske mye. Så mener jeg å ha lest at det kan være farlig å bli bitt av et annet menneske. Noen som vet noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Man skal vel ta stivkrampesprøyte om et menneske eller dyr biter hull på huden ja.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 Ja, det kan være farlig. Det er faktisk noe av det verste når det gjelder bitt. Stivkrampe er det første jeg tenker, er det lenge siden du fikk den vaksinen? Den varer i 10 år, så er det lenge siden må du gå til legen ikveld eller senest imorgen og få tatt vaksine. Du bør også rense det godt og ta på bandasje evt, og følge godt med ift infeksjon. Ring legevakt nå med en gang du, og hør med dem!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 Svar til en som spør ang datteren sin som har blitt bitt av menneske- det gjelder jo i høyeste grad deg: http://www.lommelegen.no/490197/menneskebitt "Menneskebitt er skader som ikke skal undervurderes. Hvis det er over fem år siden siste sitivkrampesprøyte skal man ta dette, mens i din datters tilfelle er jo dette greit, siden hun nylig har fått dette. Hvis man er usikker på smittestatus til den personen man er bitt av, for eksempel angående HIV som du beskriver, eller for den slags skyld for andre smittsomme sykdommer, bør lege oppsøkes og de nødvendinge prøver tas. Det som imidlertid gjør at mange mennesker må til lege etter menneskebitt, er at den menneskelige munnhule inneholder mange bakterier, som streptokokker, gule staffylokokker og anarobe bakterier etc.. Dette kan gi alvorlige infeksjoner og ofte må pasientene få penicillin. Ta din datter med til legen og få stelt og vurdert såret. På denne måten kan hun få tatt de nøvendige prøver og få en vurdering av om hun skal ha penicillin. Du opplyser ikke om når din datter ble bitt, men vanligvis er tegn på infeksjon at såret og området rundt hovner opp. Sannsynligvis er ikke din datter smittet av noe, siden såret ikke er synlig infisert, men for sikkerhets skyld bør du la en lege vurdere det."
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 Har ikke tatt noen vaksine siden bcg på ungdosmskolen. Så da er det nok over ti år siden ja. Får ringe legevakt da... herregud, alt man skal komme bort i. Seriøst. noen mennesker...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 Altså, nå gjelder jo ikke alt dette deg, men utav dette leser jeg: - stivkrampe; er det lenger en 5 år siden du tok dette, få tatt den kjapt! - test for HIV (forhåpentlig har han ikke det da, men det vet man aldri), hepatitt osv - vær obs på infeksjoner, stafylokokker og streptokokker - gå til legen og få antibiotika
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Menneskebitt er faktisk ganske så farlig! En kompis av meg ble en gang bitt av en venninne, og han måtte til legen for å ta stivkrampesprøyte. Kjedlig at dette skjedde en lørdagskveld da, må nok bare ta kontakt med legevakten.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Snakket med legen. Må ned og ta sprøyte og la ham få se på såret ja. Mest sannsynlig må jeg begynne på en antibiotika også (for sikkerhetsskyld). Så jeg drar nedover nå. Venter bare på taxi. Kjeeeedelig! Vi som har barnefri for første gang på et og et halvt år, og riktig skulle kose oss i kveld. Menmen. Var jo hyggelig frem til han beit da:) Og så får jeg jo sove lenge i morgen, ikke verst bare det. Takk for hjelpen alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #9 Skrevet 24. juli 2010 Herregud, dette hørtes da virkelig drøyt ut. Mannen var sikkert full, men sånt gjør man da virkelig ikke. Jeg synes seriøst at han bør anmeldes! Lykke til på legevakta. Jeg tok selv stivkrampesprøyte for et års tid siden. Armen kommer til å bli litt øm, men det er til å leve med
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #11 Skrevet 24. juli 2010 ANMELD dusten! Ta bilde, og spar på utskriften av legejournalen! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #12 Skrevet 25. juli 2010 Tror nok jeg og hadde anmeldt han, ja.. Det hadde du jo gjordt om han hadde slått deg til blods, ikke sant?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #13 Skrevet 25. juli 2010 I det minste krev at han betaler alle utgifter, taxi, lege, medesiner, bandager osv blir fort en del penger.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #14 Skrevet 25. juli 2010 Dra til legevakten og få en stivkrampesprøyte og få renset såret ordentlig. Menneskebitt er faktisk ganske giftig. Mye bakterier i tennene og munnen som ikke er bra å få i et sår. Jeg hadde absolutt dratt til legevakten. Ville også vurdert å ta bilde av bitemerket og anmeldt denne personen. Faktisk. For det var et kraftig overtramp, full eller ikke. Men det siste der velger du selv. Når det gjelder et bittsår som blør, da er du faktisk litt uforsiktig hvis du ikke kontakter legen.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #15 Skrevet 25. juli 2010 Hun skrev jo faktisk at hun skulle til legen da, så det trenger vi ikke mase mer om. Men jeg vil gjerne høre hvordan det gikk ...
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #16 Skrevet 25. juli 2010 Det blir jo faktisk en del ekstra utgifter for deg dette, så jeg mener virkelig at en anmeldelse er på sin plass. Dette er ikke noe mannen vil få fengsel for, men han vil måtte dekke utgiftene dine, og kanskje en bot i tillegg. Mennesker som han trenger å lære at de ikke kan oppføre seg slik. Dårlig unskyldning at "det bare er slik han er" for da er det jo som å si at det er helt ok å oppføre seg som en gal hund, og det er virkelig ikke ok. Nei ta det til sykehuset, og så informerer du der også om at du ønsker å anmelde, så hjelper de deg med riktig dokumentasjon.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #17 Skrevet 25. juli 2010 Ja her må vi nesten få vite hvordan det gikk!!!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2010 #18 Skrevet 25. juli 2010 Hvis du har en oppdatert stivkrampevaksine bør det ikke være noe stort problem. Det er vel de som oftest smitter via bitt. Ta en telefon til legevakta så får du vite om du bør gjøre noe mer.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #19 Skrevet 26. juli 2010 Hvordan endte dette, konfronterte du biteren?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #20 Skrevet 26. juli 2010 Hm, dette var merkelig synes jeg. Jeg ble bitt av gutten min for noen måneder siden. Han klødde i tennene og jeg skulle smøre dentinox på, men så fikk han tak i pekefingeren min og bet til. Den satt fast mellom tennene hans, så jeg måtte liksom skru den ut. Da gikk det hull på huden, og jeg fikk en ganske dyp blødende flenge på fingeren. Jeg ringte da legevakten og forklarte situasjonen. Damen jeg fikk snakke med sa at det er en ganske utbredt men feilaktig antagelse om at menneskebitt er farlig og at man må ta stivkrampe osv. Hun ba meg ta det helt med ro, rense og plastre fingeren og se an noen dager. Hun sa at det kan godt hende det blir betent og renner gult verk ut av fingeren (noe det også gjorde etter et par dager), men så lenge det ikke begynte å banke i fingeren kunne jeg ta det helt med ro. Hvis den ble vond og bankende kunne jeg komme en tur på legevakten, sa hun.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2010 #24 Skrevet 1. august 2010 Kanskje dama har glemt innlegget. Hun har sikkert fått barna hjem igjen. Hun titter nok innom her igjen etter en stund, så får holde innlegget på toppen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå