Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Kom over en side der flere fosterbarn skriver at de alltid har følt at fosterforeldrene deres gjorde det for penger og ikke av kjærlighet, og at det har vært en ekstra belastning for dem å vite at "foreldrene" fikk lønn for å ta seg av dem. Ser helt klart den, men samtidig er det jo mangel på fosterfamilier, og uten lønn for arbeidet ville det vel vært enda vanskeliger å rekruttere. Synspunkt?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Det er nok et problem for mange og det er også reelt. Selv om fosterforeldrene blir glade i barna er det få som ville tatt på seg jobben gratis. Det er en jobb. Desverre er nok det noe fosterbarn er nødt til å lære seg å leve med.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 Det er ikke fryktelig mye penger de får pr fosterbarn så i hvertfall dagens samfunn tror jeg ikke fosterforeldre motiveres av penger. Der vil vel alltids være unntak men tror nok de oppdager raskt at vinninga går opp i spinninga, unger koster!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 Selvfølgelig koster det å ha barn. Det er jo derfor man får betalt. Egne barn koster også, men det er ikke betalt. De utgiftene tar man fordi men er glad i barna.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 Det er jo også fordi fosterforeldre er forventet å gi opp vanlig arbeid å ta seg av fosterbarna full tid, fordi de har krevende bagasje. Vi andre dødelig jobber jo gjerne i tillegg til å ta oss av våre barn. Men klart det er en jobb, og klart det er penger som motiverer. Det er i mange tilfelle (langt fra alle) ikke den beste kvalitet på fosterhjemmene. Det skjer desverre til stadighet at fosterforeldre flytter uten å ta med seg fosterbarna, at fosterforeldre ikke greier oppgaven, og sier fra seg fosterbarna. Det skjer desverre veldig veldig ofte. Hilsen en som har en jobb der jeg ser baksiden av fosterhjemmene. Det er desverre ikke nok gode fosterhjem til å ta imot alle barna som trenger det. Og det er nok av fosterforeldre som bare forlater fosterbarna sine. Ville ikke være fosterforeldre allikevel osv. Det er nettopp av den grunn at det er bedre å jobbe med de foreldrene barna har fra før, og heller forbedre en vanskelig situasjon, fordi om den ikke blir ideell. For fosterhjem er ikke nødvendigvis så fantastik mye bedre. Det er livets harde realiteter.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 Da snakker du om forsterket fosterhjem. I ordinære fosterhjem kan fosterforeldrene kombinere dette med arbeid.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 det er kun i forsterket fosterhjem at en av foreldrene får betalt ut lønn for å være hjemme med barnet. I slike tilfeller krever barnevernet/kommunen at en av foreldrene tar permisjon fra egen jobb og man får sålede kompensasjon for dette. i vanlig fosterhjem får man kun godtgjørelse for de ekstra utgiftene et ekstra barn påfører familieøkonomien, dvs at familien får en godtgjørelse som går til innkjøp av klær/utstyr etc. Den godtgjørelsen er absolutt ikke mye å skryte av
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Jeg ble fostermor for et halvt år siden og trives veldig godt med det. Var ikke planlagt, men barnet vi hadde i besøkshjem trengte et hjem så da stilte vi opp. Lønnen betyr litt for oss fordi jeg hadde ikke klart å jobbe itillegg til å følge opp alt som er med dette barnet. Samtidig får jeg gått hjemme med mine egne og slipper en "vanlig" jobb som jeg må ut av huset av. For meg er dette drømmejobben og itillegg er jeg faktisk glad i barnet!!!
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #9 Skrevet 24. juli 2010 Skulle vært flere som deg 20.43:) Kjenner noen som jobber som fosterforeldre, og disse gjør det KUN for pengene sin del, ikke er de snill med fosterbarna heller:(
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #10 Skrevet 24. juli 2010 Hvor mye er den godtgjørslen på? Det som skal dekke kostanden med å ha fosterbarnet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå