Gå til innhold

Hvorfor blir ofte gamle folk så "gjerrige"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før fikk alle i familen 500 kr til jul og bursdager av bestemoren min (som har veldig god råd). Nå har hun trappet gradvis ned, slik at vi nå får 250 kr hver.

Det betyr ingenting, men jeg undrer meg over hvorfor gamle folk ofte blir så frosiktige med penger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvis familien har økt evt så er kanskje ikke det så rart.

Skrevet

Den har bare økt med èn person siste tre årene (samme periode som hun har trappet ned)

Skrevet

Sansynlig vis fordi de ikke lengre har noen inntekt. Når de gir gaver nå ser de at kapitalen blir stadig mindre, mens den tidligere kansje stadig vokste.

En del kan også seat om de skulle bli riktig gamle kan det komme til å koste veldig mye å oppretholde den livsstandarden de ønsker. Blir de syke og får bruk for hjelp til handling, hagearbeid, pleie, husarbeid, følge på reiser osv koster det veldig mye. En kappitaøl på for eksempel 5 millioner kan forsvinne fortere enn man liker å tenke på.

I tillegg ser jo ofte gamle mennesker at de unge tjener godt selv og sån sett ikke har oe stort behov for pengene og eterhvert som årene går og etterkommerene blir flere kan totalutgiftene bli større enn etter hvert. Da kan det være naturlig å redusere summen til hver enkelt.

Skrevet

det er ikke de gamle som blir gjerrige,det er de unge som blir mer kravstore.

Skrevet

Kanskje fordi pensjonen hennes ikke øker i takt med alminnelig lønnsøkning. Og fordi kostnadene med å opprettholde levestaandarden har økt.....

Eller hun mener dere er såpass voksne at dere får klare dere med mindre....

Skrevet

Fordi dem har lært. Vi burde lære av dem også, ihvertfall oss fattige:)

Skrevet

kanskje hun begynner å bli litt skrullete! har en slik en i min familie også. vær glad så lenge hun ikke gjør forskjell!!

Skrevet

som bestemoren min sier. Lite for oss mye for henne. Så her får vi bare til jul. Oldebarna får bursdagsgave. Så stikker ho til oss litt penger nå og da. Hun har sagt at hvis det er en regning som vi ikke klarer eller et kjøleskap som ryker så er det bare å spørre, så får vi "forskudd på arv"

Hvis du tenker etter. Er dere ca 10 som er i ren familie fra bestemor til minste oldebarnet. Så er det 6 som er inngiftet/samboere da blir det 16 stykk. 500 kr x 16 = 8000 i bursdags gaver i løpet av året. Så kommer jul så blir det kanskje 8000 til. 16000 i året på en pensjon er mye penger for en person.

Skrevet

Jeg har erfart at gamle folk ikke lenger kjenner pengenes verdi. Det vil si, når de ser på en kvittering over matvarer og skal betale penger til den som har handlet, blir de vrange av summene som står der. For summene virker plutselig så store for dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...