Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #1 Skrevet 24. juli 2010 Går det an? Er ikke helt oppdatert på disse reglene men må ikke offeret selv gjøre dette? Kan andre gjøre det på vegne av henne og viktigst, kan en fastlege anmelde uten hennes(offerets) tillatelse?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #2 Skrevet 24. juli 2010 Jeg er ikke skråsikker, men detter er hva jeg tror: En fastlege kan neppe anmelde pga av at han da bryter taushetsplikkten sin. Men der viktig at han kan dokumentere skadene til den mishandlede, feks rønkenbilder av brud eller furstuinger som er forårskaet av mishandlingen. Hvis ikke det kan bevises eller dokumentere skadene blir nok saken henlagt pga av at det ikke finnes beviser. Politiet kan vel opprette sak uten tilatese fra den fornærmede, men slike saker blir vel stort sett hennlagt pga av at den fornærmede ikke vil utale seg eller fremlegge bevis på at hun blis slått...
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #3 Skrevet 24. juli 2010 Takk for svar! Så i bunn og grunn vil ikke saken etterforskes videre uten hennes tillatelse til tross for medisinske bevis?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #4 Skrevet 24. juli 2010 Hvis det hadde vært et barn, ville legen hatt "opplysningsplikt". Det har han ikke når det gjelder voksne. Så voksne kan komme langt med historier om at de snublet i trappa, eller kolliderte med døra.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #5 Skrevet 24. juli 2010 HI her. Ja, jeg vet. Det er bare det at denne legen ikke gir seg og truer henne med å anmelde mannen om hun ikke går fra ham. Han har også tatt vare på bevis fra tidligere undersøkelser.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #6 Skrevet 24. juli 2010 Hvorfor anmelder hun ikke manne sin selv da??? Men nei legen kan nok true i vei, men om han går og anmelder det så bryter han taushetsplikten sin og da kan han miste retten til og praktisere som lege. Men om denne damen finner ut at hun vil anmelde manne sin så er det jo flott at denne legen sitter på viktige beviser, som sørger for at denne mannen blir dømt for mishandling på sin kone.
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Fordi mannen hennes er flott på alle måter. Kjekk, morsom, intelligent, en fantastisk far og ektemann. Bortsett fra de gangene han denger henne da. Men det er ikke ofte. Han har også en fremtredende stilling i samfunnet og flere vet hvem han er. En anmeldelse kunne nok ha skadet omdømmet hans. HI
what a drittkjerring Skrevet 24. juli 2010 #8 Skrevet 24. juli 2010 Det er ikke du som tilfeldigvis er "henne", hi?
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #9 Skrevet 24. juli 2010 Vel, vel!! Hadde jeg vært konen hans så hadde jeg bedt ham om og ta en tur til spykolog. Vis han nekter på dette og fortsetter og denge henne så bør hun drite i hel omdømme hans, anmelde han og skaffe skilsmisse. Han bør dessuten få vite at det faktisk fins beviser mot ham...kanskje han skerper seg da???
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #10 Skrevet 24. juli 2010 Nei jeg er ikke henne. Hvorfor spør du? HI
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2010 #11 Skrevet 24. juli 2010 Det er ikke så enkelt å bare anmelde..............
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #12 Skrevet 26. juli 2010 What? Om dette er reelt er det jo flott at fastlegen bryr seg og faktisk reagerer?
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #13 Skrevet 26. juli 2010 Jeg tror legen har lov til å anmelde forholdet dersom han oppriktig tror det er fare for livet hennes. Hør med politiet eventuelt.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #14 Skrevet 26. juli 2010 Og ja, de som denger konene sine kan like gjerne være menn som ellers er flotte, kjenne og sympatiske. Det er ikke bare grinebitere uten sosial intelligens som kan ha problemer med å beherske sinnet sitt.
Gjest Skrevet 26. juli 2010 #15 Skrevet 26. juli 2010 Jeg synes du HI burde støtte venninna di og oppfordre henne til å gå fra mannen i stedet for å fortelle henne hvor fantastisk mannen hennes er. En mann som denger kona si er ikke fantastisk!
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #16 Skrevet 26. juli 2010 Det er jo helt åpenbart at HI forteller om seg selv.
Gjest Skrevet 26. juli 2010 #17 Skrevet 26. juli 2010 Det er nærtliggende. Men i tilfelle Hi virkelig er venninna til vedkommende bør hun virkelig skjerpe seg. Derfor kommentaren.
Anonym bruker Skrevet 26. juli 2010 #18 Skrevet 26. juli 2010 Legen er vel pliktig å melde, uansett taushetsplikt, dersom han ved å anmelde kan hindre en episode som setter liv og helse i fare... Hva om neste gangen manne slår så ender han opp med å drepe henne... Om ikke av slaget, men av feks fallet pga slaget... Politiet trenger iaf ikke hennes tillatelse for å etterforske familievold. Og dersom hun har barn er legen iaf pliktig å melde til barneverntjenesten pga å være vitne til vold er/leve i familier hvor det utøves vold mlm de voksne er like skadelig som om barnet selv er utsatt for vold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå