Gå til innhold

Enda et håpløst tilfelle hos NAV...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ringte NAV for 2 mnd siden og lurte på om de hadde det de trengte av papirer eller om det manglet noe. Og fikk streng beskjed om at de hadde alt de trengte og at jeg tok opp telefonlinjen av å ringe og høre, de gir beskjed hvis det er noe de mangler........

 

Var i dag innom nav en tur for å høre hvor det blir av foreldre pengene som jeg skulle hatt i går, har jo regninger jeg må betale og mat som skal kjøpes inn.

Gikk ut i permisjon for en uke siden, og har gått på svangerskaps penger til da.

 

Det første jeg fikk beskjed om var at de behandler sånne søknader så nære permisjon som mulig så var ikke sikkert de var startet på den enda. Jeg svarte bare at den skulle vært ferdig behandlet sist uke da jeg har termin veldig snart. Og hun unnskylte seg med at hun så på feil dato. Greit nok.

 

Så ringte hun litt rundt og hørte hva som skjedde, og jeg fikk etter en stund vite at de manglet terminbekreftelse fra legen og det var derfor jeg ikke fikk penger enda. De har da fått kopi av helsekort for 3 mnd siden noe de da tydelig har klart å rote bort.

Og når jeg spør hvorfor de ikke har sendt brev eller ringt ang terminbekreftelse fikk jeg bare beskjed om at de hadde jo tenkt å sende meg et brev, men trengte jo ikke det nå som jeg hadde fått beskjed.

 

Så dro hjem og hentet papirer og gitt dem en kopi av ultralyd papiret der det står ganske tydelig termindato på, så de fikk fakset det videre.

Da er det bare vente til mandag og ringe og purre litt på dem så kanskje jeg har penger til neste helg om jeg har flaks for en gang skyld.....

 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare behandle søknader og sette inn penger til folk, har lyst å gå til pressen vær gang nav driter seg ut og det er ikke første gang.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av og til leser jeg innlegg som dette og tenker herlighet så godt vi har det her i vellferds norge.....

 

Forstår frustrasjonen og hvor irriterende det er når vi belager oss på penger som ikke kommer når de skal (er jo som sagt regninger osv som må betales...)

 

Men... pengene kommer....

Og i nesten ett år fremover får vi penger at staten til å være hjemme med våre søte små og det er det ikke mange andre land som kan skilte med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er skikkelige heldige som får slike muligheter. Men hvor slitsomt er ikke det når de som jobber med dette ikke følger bedre opp. Det er et hav av muligheter og goder her, men arbeidsmoralen så dårlig at det er flush med late folk som roter og fjaser på slike kontorer som NAV.

 

Jeg selv sliter en del nå. Gikk i permisjon på mandag. Og prøvde å søke for to mnd siden om foreldrepenger, men fikk vite at jeg ikke behøvde å søke før 5 juli, og de ville nesten ikke ta i mot søknaden før. Så har levert inn når de sa jeg burde, men har ikke hørt noe. Og ringte selv og lurte på hva som skjedde med søknaden min. Da får jeg vite at den ikke er behandlet, og at jeg ikke burde ha ventet til samme mnd med å sende søknad, for det kan ta opp til 2 mnd å behandle en slik søknad. Så de mener jeg skal være uten penger i 2 mnd, mens min datter kommer om litt over 2uker. Hurra da!

Så måtte forklare at jeg ikke fikk levere den før, pga NAV sa det ikke var nødvendig. Og de på NAV må nå snakke med forvalting og se hva som skjer. Mest sannsylig får jeg ikke penger før i august, og må nå utsette ALLE regninger til da, og selvom jeg ringer og forklarer situasjonen, så er det slik at flere av disse regningene blir høyere, siden det påløper forsinkelses renter. Dette er surt, og det blir dyrere enn strengt tatt nødvendig.

Men, skal sies at det er forskjell fra NAV kontorene. Tilhørte Lørenskog før, og de har vært frekke og avvisende når slikt har oppstått. Jeg har bedt om tilbakeringing og oppfølgning, og de har kun uteblitt.

Nå er jeg hos NAV Lier, og ja, det har blitt slik akkurat nå, men her ringer de meg bare for å fortelle om at de ikke har fått tid til å ringe slik de lovte så fort de lovte, selv når de sa de kanskje ikke kom til å kunne få ringt så fort pga ferieavviklinger og slik. Og at de er på saken, har ikke glemt meg og skal ringe til forvalting og få svar der og purre på at ting går fortere pga misforståelser hos dem. Så tror det kommer til å ordne seg, og føler at de ihvertfall tar det på alvor og ikke sitter og hviler mens jeg skal fikse og ordne med dette systemet.

 

OK, veldig langt innlegg. Hehe... Skulle bare si at jeg skjønner frustrasjonen med NAV. Uansett hvor heldige vi er som har dette systemet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver under!!!!jeg ringte tilfeldigvis igår for å høre hvordan det ligger ann med søknaden min jeg sendte inn 6 mai allerede, og jeg går ut i permisjon 26 juli. hun ser på søknaden og finner da ut at, jo, de mangler inntektsopplysninger de trenger for å gi meg penger. fy faen!er det mulig, hvis jeg ikke hadde ringt selv hadde jeg aldri visst dette og aldri fått gitt de siste opplysningene og aldri fått penger!fader ta nav, folk er avhengige av lønn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått brev om at de har mottatt søknaden, og at det var to måneders behandlingstid. Jeg får lønn som vanlig fra jobben, som igjen får det de skal ha fra NAV, så jeg antar jeg får lønna jeg skal ha...

 

Hvorfor la du ved kopi av hele helsekortet ditt? Det er jo ganske mange opplysninger der som NAV ikke trenger. Jordmoren min sa man ikke burde sende hele skjemaet. Jordmoren min (ev. en lege) skriver bekreftelen på terminen på et vanlig ark som jeg la ved.

 

Men håper det ordner seg for deg snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk også vite at det var to mnd behandlingstid ca, derfor ville jeg være tidlig ute og leverte alle papirene i starten av Mai.

 

Jeg skjønner ikke noe av alle disse papirene som skal overalt så spørte bare de på nav hva de trenger og da fikk jeg beskjed om at de trengte kopi av helsekortet. Men nå vet jeg til neste gang at det er et brev fra legen de egentlig trenger...

 

Det ordner seg alltid til slutt det tar bare litt tid.

Syns det er litt stress å ringe rundt til banken osv for å få utsatt regningene pga manglende utbetalinger av nav..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...