Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #1 Skrevet 23. juli 2010 Når begynte de å prate? Syntes dattera mi er så utrolig treig, hun er 1,5 og sier nesten ingenting, bortsett fra se, hallo og en form for hadde... Når burde man begynne å ta tak i det, og når er det et problem?
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #2 Skrevet 23. juli 2010 Har inntrykket av at det er vanlig det du beskriver. Barnehage/tett kontakt med andre barn vil hjelpe på mer enn om du skulle prøve å tvinge inn flere ord i ordforrådet. Det kommer uansett etter hvert.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #3 Skrevet 23. juli 2010 Tospråkelige barn er antagligvis ikke spesielt sene i forhold til andre barn, men de kan gjerne tilsammen like mange ord på begge språk som enspråklige barn kan på ett språk. Derfor virker de sene for enspråklige. Men 15 mnd er ikke sent å ikke snakke. Det er ganske vanlig. Hvis hun ikke sier noe særlig til hun er rundt to år kan du kanskje bekymre deg. Det viktigste er at hun forstår sosiale ting som å gi øyekontakt og vente på tur i samtaler ol.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Datteren min er 3 språklig, og hun er snart 2 år. Jeg er norsk, pappaen er tysk også snakker vi engelsk til hverandre. Språkutviklingen går litt frem også tilbake. Hun sier mange ord, forstår alt. Men prater lite. Kommer mer og mer. Men kommer gjerne inn et nytt ord en periode for så å forsvinne og da kommer et nytt. "Denne" er et ord hun sier til alt, og jeg skjønner alltid hva hun vil eller hva hun mener. Språket kommer, og tenk deg fordelen med barnet ditt som prater flere språk! Heldig sier bare jeg. Kommer senere enn andre barn som har 1 morsmål. Men mener det sies at barn med 2 språk prater nærmere 3 år. Men ingen barn er like noen er tidligere enn andre. En venninne av meg er vokst opp med 2 språk, og storebroren hennes var sen, snakket når han var rundt 3 år. Men hun snakket tidligere.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Jeg sa visst ingenting frem til jeg var tre år jeg nesten.. men så plutselig bare rant det ut av meg. Er glad det ikke var noen som skulle presse dette fra om ble bekymret osv. Jeg var en stille jente som iaktok og sugde til meg... men problemer med p snakke har jeg aldri hatt etter at jeg først begynte;)
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #6 Skrevet 23. juli 2010 det er helt normalt;) 2-språklige pleier som regel å komme litt etter (mer å fordØye;P), og jeg har sett barn som ikke har begynt å snakke noe særlig før i 2 og noen 3 årsalderen. jobber i bhg.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2010 #7 Skrevet 23. juli 2010 Takk for tilbakemelding dere. Det roer morshjertet litt;o) Hun er liksom veldig sosial og har sterke meninger, men uttrykker dem på andre måter enn med ord Men når "alle" (de som vi er sammen med) de andre på samme alder snakker nesten setninger, så kjenner jeg at jeg blir litt stressa når hun ikke sier noe. Bare babbler liksom:o) Vi får ta igjen på to språk vi da når den tid kommer;o) Gleder meg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå