Liiiisa Skrevet 22. juli 2010 #1 Skrevet 22. juli 2010 Er det noen som har lettvekte på rundt 20 mnd som bare er tynn/ slank av natur? jeg har en på 20 mnd som er 9,7 kg og blir streesse hver gang han spiser lite men han er helt frisk og er en utrolig akitv unge..
solemio Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Jeg har det ikke, men jeg har hatt to. (de er nå 8 og 9 år gamle) Jeg husker småbarnsfasen som den tida der de skulle veie så og så mye (og ikke gjorde det) og klare sånn og sånn (si x antall ord og kunne pusle 40 brikkers puselspille, etc) Hvis du ser at han er en utrolig aktiv unge som er frisk,- da vil jeg (som den besserwisser mammaen jeg har blitt/alltid har vært) si at du skal puste ut og kose deg med ungen din.
giggsi Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 Jenta mi er snart 3 år og veier ca 11,5 kg. Hun er frisk og rask og spiser masse og sundt. Hun er aldri i ro da,så ikke rart hun ikke veier mer.
Synnøve_Solbakken Skrevet 22. juli 2010 #4 Skrevet 22. juli 2010 Har en på 28 mnd som ikke er 11 kg ennå. Stresser absolutt ikke. Han er kvikk og sprek, og virker ikke syk på noen måte. Noen barn har lite appetitt. Du gjør situasjonen verre for både deg selv og gutten ved å stresse. Pass på å ikke lage for store porsjoner, det virker uoverkommelig. Dessuten liker mange barn på den alderen å spise selv, de blir irritert over å bli matet. Når dere sitter ved bordet er mitt råd å overse han med mindre han henvender seg til dere. Barn som spiser lite, spiser ofte mer dersom det er flere rundt bordet, og ikke for mye press på dem.
Ranveig R Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Lille var 10 kg og 84 cm då ho var 20 mnd. Ho var derimot ikkje heilt frisk, hadde knapt lagt på seg på eitt år pga melkeallergi. Heldigvis begynte ho å legge på seg igjen etter eit halvt år på diett, og har veeeeldig sakte men sikkert klart å karre seg oppover vekt/høgde-kurven og er no slank, men ikkje lenger nederst på skjemaet. Men ja, eg kjenner godt til det med å bli stressa når ungane ikkje eter noko særleg, begge våre er tynne (og storebroren har alltid vore heilt frisk, så der har vi ingen ting å "skulde" på), og har lite å gå på når dei blir sjuke eller eter dårleg i ein periode. Det er slett ikkje enkelt, men ein må berre tvinge seg sjølv til ikkje å stresse med maten. Om ein gjer det, blir ting berre verre. For oss er det slik at å stresse = ikkje ok, men å "lokke", det er lov. F.eks. ha grove pannekaker eller frukostmuffins i matboksen. Middagsrestar og oppdelt frukt til lunsj. Å gjere maten spennande er ein undervurdert måte å få ungar til å ete )
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 Kjenner jeg er bekymret, var 9,5 kilo når vi dro på ferie, og 8,5 når vi kom hjem igjen. Er som dere sier en blid og aktiv gutt, men kniper igjen munnen når han har fått nok. Spiser noen ganger mye, men oftest lite. Prøver å ikke stresse, lokker med deilig frukt og annen god mat. Blir nok verre hvis jeg stresser, tenker at jeg øker sulten hvis jeg lokker med frukt innimellom måltidene? Tror dere det vil ha noen effekt?
Liiiisa Skrevet 23. juli 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. juli 2010 Hvor gammel er din gut vaskadama? og hvorfor har han gått ned en kilo i ferien ?? vi har samme problemet med at vekten går litt opp og ned hele tiden og hver gang han spiser lite eller får tenner så stresser jeg, forferdlig travelt og ha det sann, men vi får prøve og fokusere på at det er friske og sunne, og at d heller er et større problem med overvekt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå