Gå til innhold

En betdningsfull greie mistet all sin "verdi".

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal nå gifte oss førstkommende lørdag. Har både gledet oss og gruet oss til den store dagen, det er vel vanlig.

Nå har vi også måtte om-rokkere mye frem og tilbake som man ofte må ihht planer osv. Og en ting vi diksuterte mye frem og tilbake er bryllupskaken... Vi kan ikke spise den selv så for oss har den ingen betydning. Og det blir bakt mange andre kaker av foreldre, tanter, venninner osv. Så vi følte ikke det store behovet for en kostbar kake som er dyr bare fordi den heter brudekake. Som vi heller ikke kan spise selv!!!

Så har det seg sånn at min svigerinne er jo utdannet kokk, og er kjempe flink på kjøkkenet uten tvil! Så vi spurte henne om hun ville og kunne bake kaken for oss. Og etter litt betenkningstid svarte hun ja til dette.

Vi ble kjempe glade, og følte at det da ble en mye mer personlig situasjon og at hun da engasjerte seg mye med oss. Tok del i våre planer og hjalp oss da med det hun kan som vi spurte om. Og det betyr selvsagt mer når det er en av de nærmeste som lager den enn om man bare kjøper en for å gjøre det.

Idag derimot fikk min samboer en sms hvor det står at siden hun måtte ta seg fri fra jobb ville hun at vi skal betale 1500 for den! Da svarte jeg at så viktig er den ikke, og at da mistet den fort sin mening og betydning. Satt der da litt små lei meg og skuffet og det tikket inn en melding tilbake om at det var bare for å kompensere tapt inntekt. Og mine egne argumenter samlet seg opp i fleng men jeg ytret de ikke da. Jeg tenkte at 1) har ikke vi nok utgifter ellers 2) hvorfor sa hun ikke det når vi spurte da, men nå når hun skal lage den. 3) da kunne vi like gjerne kjøpt den vi så på som vi ikke kjøpte nettopp fordi vi ikke ville betale masse for den!!!

Enden på visa var at svigerforeldrene våre da bestemte seg for at de vil betale den. For de vil ikke at vi skal ha noen uhyggelige stemmning bla bla bla. Og da ble det her gaven vi får av dem!

Så jeg er irritert nå for da får vi en gave fra svigers som ikke har noen betydning for oss, som ikke setter noe varig minne og som ikke er personlig!! Og som vi ikke kan spise selv av den enkle grunn at ingne av oss tåler fett eller sukker... (er opererte).

Jeg mener likevel at på VÅR dag skal vi få det vi ønsket oss i gaver, ikke at folk kjøper no bare for å kjøpe no. Da kan de heller la være å gi oss noe som helst!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp bryllupskaken hvis dere ikke skal spise den selv! Det er deres bryllup og DERES dag! Skal dere virkelig "gi bort" gaven deres fra svigers til svigerinna deres? For det er vel egentlig det som blir resultatet.

Alternativt kan dere leie et kakestativ (hos bakeren) som tre av vennene/slektningene deres som har sagt seg villig til å bake for dere kan plasseres på. Samkjør litt slik at utseendet passer sammen, og vips har dere en "gratis" bryllups-kake-oppsats!

Skrevet

Synes du er fryktelig vrang nå. Selv om det er "din" dag kan da folk gi akkurat det de vil. Det virker som om du forventer at alle skal danse rundt din pipe og gjøre akkurat som du vil fordi du har bestemt at du skal gifte deg. Du kan da ikke bestemme at din svigerinne skal gi deg 1500 i tapte arbeidsutgifter for å bake kake?!

Skrevet

anonym over her.. det der var en unødvendig mld.. håper du ikke bryr deg om akkurat det svaret der!!

dette er som en sier over her DERES dag... er det andre kaker syntes jeg det holder i massevis.. man trenger ingen bryllupskake!! og ihvertfall ikke når dere ikke kan spise den.. skjønner godt at dere vil ha en gave som dere kan ha i fremtiden som et minne!!! avbestill hele kaken om det ikke er for sent! lykke til.. gifter meg snart jeg også:)

Skrevet

Er da ikke sankk om å danse etter min pipe! Er snakk om at hadde hun gitt oss beskjed med en gang hadde det vært greit, ikke at hu sier fra da dagen før!!!!!!

Som regel har man, som her og, et visst budsjett å forholde seg til. Når selve dagen kommer skulle man vært ferdig med utgiftene, ikke plutselig få ekstra regninger fra nærmeste familie!

Skrevet

Jeg synes du har litt store forventninger i forhold til at deres dag skal være like betydningsfull for andre som den er for dere. Familie og venner er nok glade for dere, ikke missforstå, men når du mener at svigerinnen din skal ta et betydelig inntektstap fordi du mener at dere har hatt nok utgifter, så tror jeg du må stikke fingeren litt i jorda.

Ja, hun burde kanskje ha sagt fra før at hun gjerne ville ha litt for jobben, men kanskje hun ikke var klar over hvor mye arbeid det var før nå, og at hun faktisk måtte ta seg fri for å få det til. Hun har ikke bedt om penger for selve kaken, og jeg skal love deg at det er ikke få hundrelapper som går med når man skal lage en flott kake.

At det " mister sin betydning" er rett og slett latterlig! Så den 2 betydde noe" så lenge den var gratis, men ikke om dere betaler henne for tapt arbeidsfortjeneste? Sludder...

Det er dessuten helt uten betydning om dere kan spise den eller ikke. Dere har invitert gjester, og da er det en selvfølge at dere sørger for dem. Om dere kun kunne spise makaroni og ketchup, ville du servert det til alle gjestene, fordi det tross alt var " deres dag"?

Ta deg sammen litt, og innse at svigerinnen din faktisk fortsatt gjør en kjempejobb for bryllupet deres og dere, og at svigerforeldrene deres har berget dere fra å framstå som kravstore, vrange og aldri så lite bridezilla...

Skrevet

Om hun skulle hatt betalt for og lage kaken så burde det vært avtalt på forhånd, man kommer ikke bare og krever det rett før man skal lage kaken nesten.. men dere kunne kansje sagt at dere skal kjøpe inn det som trengs for og lage kaken, at dere dekker det. Det er dere som skal gifte dere, og det kan fort bli dyrt og gifte seg. enten dropper dere kaka, eller så betaler dere for kaka og så får dere noe annet av svigerforeldrene..

Skrevet

Jeg syns ikke at hun som skal bake kaken er storforlangende når hun forlanger 1500 kr i tapt arbeidsinntekt.

For det første så måtte dere betalt det dobbelte hos en eller annen konditor, for det andre er det da dyrt og lage en diger brullupskake og for det tredje; selv om du ikke forlanger gave så syns jeg at der er vell litt drøyt at DU forlanger at ditt søskenbarn dermed skal gi en gave som er verdt 1500 kr pga av tapt arbeidsinntekter.

Tenk litt over dette. Jeg hadde ikke gitt en så dyr gave til mitt søskenbarn

Enten så dropper du hele kaka eller så betaler du de 1500 kr. Du er en gjerring og storforlangende brud..

Skrevet

Mente svigerinne ikke søskenbarn;)

Skrevet

Nå er du jo allerede gift, men jeg har ingenting å gjøre, så svarer likevel.

Måtte svigerinnen din ta en hel dag fri fra jobben for å lage kaken? Det burde hun i så fall ha forutsett mtp på den tapte arbeidsinntekten. Men jeg skjønner godt at hvis det var det eneste alternativet for henne så er det nok litt kjipt å miste 1500 kr i inntekt og i tillegg jobbe gratis en hel dag. Vet ikke hva slags økonomi hun har, men 1500 kr kan jo være mye for noen, så en kan egentlig ikke dra debatten videre om dette siden ingen vet noe om hennes økonomiske situasjon.

Men så kommer altså svigerforeldrene dine som tilbyr seg å betale datteren sin for den tapte inntekten. Så bestemte de at dette blir gaven til dere. Og da er det jo kjipt at både du og din vorende mann hverken kan spise sukker eller fett. Men likevel så er det du som virker litt for misfornøyd med dette. Du får jo faktisk den kaka du ville ha, nemlig den laget av svigerinnen din og ikke bare en eller annen butikk-kjøpt, masseprodusert kake. Og det er dine vorende svigermor og -far som betaler for den for å unngå mer krangel. De har faktisk sagt seg villige til å betale for å kunne bevare roen og for at du ikke skal måtte stresse med kaken like før bryllupet ditt. Er ikke det bra nok? Du kan jo heller ikke spise et sølvsmykke eller et kjelesett, men du blir vel takknemlig hvis du får det i gave? Så du får ikke spist kaka, men du kan se på den og ta bilde av den og ha det som et bra minne.

Eller blir du seriøst sur hvis du får noe du ikke vil ha? Folk kjøper jo ting til dere fordi de vil vise at de bryr seg, så hva om at det ikke er på din ønskeliste? Takknemlig kan du være uansett over at disse folkene bryr seg nok til å både komme i bryllupet ditt og det med en gave (som ofte er litt dyr!).

Og så mitt siste spørsmål. Hvis dere hverken tåler sukker eller fett og dere får en hjemmelaga kake, hvorfor ikke lage kaken sukker- og fettfri slik at dere kan spise den?

Skrevet

Wow! Bridezilla, ja!

Hvis du forventer at verden skal danse etter din pipe hele livet, så er jeg redd du kommer til å bli skrekkelig skuffet... Det fungerer ikke sånn, nemlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...