Gå til innhold

Bleieslutt-erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på med bleie-avvenning på jenta vår. Ønsker erfaringer fra hvordan andre har gjennomført det. Spesilet med tanke på turer ut, gå-tur, bil-tur, handlig. Bleie på eller uten??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har først prøvd uten bleie på varme sommerdager når vi har vært mye utendørs. Den første tiden går det galt til stadighet og da er det bleie på ved besøk hos andre, biltur etc.

Etter hvert når ferdigheten begynner å komme seg tar vi større sjanser (med truse, bukse og klut i veska i starten..)

Skrevet

Takk takk :-) Andre som vil dele sin erfaring?

Skrevet

Sønnen vår sluttet tidligere i sommer og har hatt få uhell, så det har gått veldig bra. Vi har latt han gå uten bleie stort sett hele tiden, bortsett fra på natta, men han har hele tiden sagt fra når han må på do og han går ikke på do veldig ofte. Vi kjørte langt bil her om dagen og da satte vi på han bleie ettersom han var utslitt så vi visste han kom til å sovne, men den bleia var helt tørr når vi kom frem og når vi stoppet og hadde pause sa han fra som vanlig at han måtte på do. Når jeg satte på bleia etter å ha forklart hvorfor lo han bare av at han som hadde sluttet med bleie skulle ha bleie på likevel, så det var ikke noe problem.

Hvis vi hele tiden hadde måttet minne han på å gå på do og han generelt hadde mange uhell, så hadde jeg nok satt på bleie hver gang vi skulle kjøre mer enn noen minutter og når vi skulle andre steder det kan være vanskelig å finne do med en gang.

Skrevet

Jeg erfarte at det var færrest uhell hjemme i starten.

da jeg erfarte det holdt jeg meg hjemme så mye jeg kunne og inviterte heller folk hjem ( jeg har vært hjemmeværende dette året) . Det fungerte bra og mestringsfølelsen hennes økte.

Etterhvert tok jeg henne en kort tur til nærmeste lille by og tok en kort tur på kafe uten bleie. Jeg visst ca når hun kom til å måtte tisse og da sa jeg at vi skulle gå på do. Som regel ble hun med, om hun ikke ville så lot vi være. Det er vanskelig å gi fra seg kontrollen og stole på at de selv vet om de må på do eller ikke. Det gikk vedlig bra!

Jeg undervurderte henne ofte!

Hun sluttet med bleie i vinter og jeg så hun ble litt skuffet da jeg satyte på henne bleie fordi vi skulle ut på akebrett etc. Da var hun akuratt fylt 2 og jeg var usikker på om hun forstod meg da jeg forklarte at det var fordi det var kaldt ute og at vi kanskje ikke kom til å rekke do med alle klærne på.

Jeg har brukt bleie på lange bilturere, men det har egentlig vært unødvendig fordi hun uansett var tørr og det viste henne vel egentlig bare at jeg ikke stolte på henne. Det kunne jeg godt hatt ugjort, men nå er hun 2,5 år og vi kan kjøre oslo-kristiansand uten bleie. Hun tisser i veikanten ( som er STAS) om hun må tisse.

Finn deres måte å gjøre det på og vis at dere stoler på hennes vurderingsevne. Tilbakefall og uhell har vi hatt i fleng så det kan lønne seg å bestemme litt for henne innimellom. Hvis vi er åå besøk og har det gøy vet jeg at hun ikke har tid til å si ifra så da bestemmer jeg fro henne at det er på tide å gå på do. Er det full nekt må hun som regel ikke tisse, har jeg smertelig erfart en gang.

Ikke la det være en nedtur om det kommer noen tilbakefall hvor hun ikke sier ifra og tisser mye på seg, det skjer de fleste og er helt vanlig. Vask klær og ikke sett på bleie.

Er det slutt så er det slutt:)

Lykke til!

Skrevet

Vi reiste på bleiefri sommarferie eit par dagar etter eldste slutta med dagbleie. Bilferie, der vi kjørte til Praha.. Går det, går alt :D

Hos begge våre har vi gjort det slik at når det er slutt, så er det slutt. Vi øvde heime først i nokre dagar, lot dei gå rundt utan bleie om kvelden etter å ha bada, osv. Men då vi først bestemte oss for at no var det truse/boxer som var tingen så tok vi ikkje på bleie igjen.

"Tvangstissing" før vi går ut, to truser og to bukser i veska, tilbud om å gå på do kvart 15. minutt, hyppige stopp på bilturar, og eingongsstelleunderlag under ungen i bilsetet.

Eg tenker at når først ungen er blitt såpass stor at h*n sluttar med bleie så vil det gjerne bety litt for mestringsfølelsen at h*n faktisk får lov til å gå med truse, også utandørs. Det er veldig kjapt gjort å dra ned buksa og løfte ungen om det blir krise når ein er på tur. Og ein blir veldig flink til å orientere seg i verda av offentlege toalett når ein er i bleiesluttfasen :o)

Med eldste har vi hatt kanskje fem uhell totalt etter første dag utan bleie. Med lille har det vore noko meir, men så slutta ho forholdsvis tidleg med bleie. Det er visst vanlegare med uhell jo yngre barnet er når det sluttar. No er det snart 6 mnd sidan ho slutta og vi har framleis tørr bukse og truse med i sekken når vi er på tur, men det er sjeldan ho har uhell no.

Lykke til med bleieslutt. Det er nokre slitsomme veker, men veldig deilig når ein er ferdig :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...