Gå til innhold

Noen gode tips til bæresele!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett på Manduca og Babybjørn. Er d sånn at man ikke kan ha babyen framovervendt på Manducaen?

Mange sier også at Babybjørn ikke er bra for babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Tror nok Babybjørn er den eneste muligheten til å ha babyen fremovervendt ja.

Vi gikk først for en meitai (manduca er jo i praksis det samme, bare med spenner istedenfor knyting). Meitaien er jeg blitt veldig glad i etter hvert, tok bare litt tilvenning for gutten vår. Han liker å sitte i den nå når vi rusler ute.

Mannen min ville ha en babybjørn også, så vi endte opp med å kjøpe den nyeste modellen deres, som har hoftebelte og valget mellom smalt og bredt panel mellom barnets ben. Da kan de sitte innovervendt med bredt panel og få tilsvarende støtte for hoftene som i en manduca. Ellers kan de sitte fremovervendt med smalt panel og kikke på verden. Dette elsker gutten vår på seks mnd, han lager frydefulle lyder og ler høyt når han sitter der. Denne modellen kan jeg absolutt anbefale - jeg får ikke vondt i ryggen av å bruke den (pga hoftebeltet, har prøvd gamle Babybjørn-modeller og belaster øvre del av ryggen langt mer).

Det er vel ikke veldig bra å sitte i timesvis i en babybjørn, særlig ikke med smalt panel - men jeg har snakket med flere fysioterapeuter som mener at det er helt ok å bruke babybjørn innimellom så lenge man bruker hodet litt og ikke lar barnet henge der i timesvis. Barnet vil ogå bli utilfreds når det har fått nok.

Min favoritt er nok meitaien, mest fordi den er så liten å pakke med seg og fordi babyen kommer nærmere kroppen min i denne. Det gjør det enklere å bære. Men bruker babybjørnen mye også, spesielt når gutten min er våken og opplagt og har lyst til å sitte og kikke. I meitaien kan han lettere sove litt om han er trøtt.

På siden babyhawk.com kan man designe sin egen meitai.... det oppdaget jeg da vi allerede hadde kjøpt vår - ellers skulle jeg gjort det, så mye fint å velge i!

Skrevet

Jeg syns babybjørn er vondt å bære i.

Mei tai er min favoritt. Jeg har ikke prøvd manduca eller ergo eller noen av de. Jeg har prøvd elastisk sjal, vevd sjal, babybjørn og mei tai. Elastisk sjal er forresten utrolig godt å bære i, men det holder jo bare de første månedene av barnets levetid uansett... :)

Skrevet

manduca kan ikke brukes til å ha baby forovervendt nei. Men du kan ha manducaen på siden/hofta, på magen eller ryggen.

Manducaen har utrolig gode skuldersæler og godt hoftebelte, som gjør at du ikke bærer så mye med ryggen. Du kan krysse sælene på ryggen om du har smale skuldre. Veldig kjekk synes jeg, men dattern min liker ikke å bli bært med bæresele, så vi solgte vår.

Skrevet

Jeg sier bare klart og tydelig Ergo Baby!!!

Vi har hatt mei tai, baby björn og skaffet oss ergo baby for et par måneder siden. Den er helt perfekt!! Om man kjøper spebarnsinnlegg kan den brukes fra fødsel og helt til barnet ikke vil sitte der lenger. De har satt en grense i bruksanvisningene på 18 kg, men det er for å ikke få søksmål fra bærere med ryggvondt. Ikke fordi selen ikke tåler mer.

Selen har hoftebelte og bæres som en ryggsekk. Man kan bære på magen, ryggen og sida, men barnet må være vendt inn mot kroppen til bæreren uansett. I tillegg finnes det en egen ryggsekk som kan festes på utsida av selen som gjør at du har med deg alt til babyen på ryggen.

Vi har kjøpt denne i stedet for bæremeis. Har brukt den utrolig mye på små shoppingturer og store skogturer. Helt topp!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...