ungmortil3 Skrevet 21. juli 2010 #1 Skrevet 21. juli 2010 Hvor lenge ca lå dere på barsel etter fødselen? Er det større sjangs for å få familierom når man får to små? Lå tvillingene deres i samme seng, evnt hvor lenge? Hvordan ordnet dere dere med ammingen? Noen bra tips til nettsider med utstyr og info om og til tvillinger?
Silvia Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Hei! Vi var på sykehuset i to uker etter fødsel. Tvillingene mine var født litt for tidlig og trengte spisetrening. Mitt råd til deg: Bli så lenge du får på sykehuset. Det blir TRAVELT når du kommer hjem. Vi fikk i hvert fall god hjelp der. Kom godt i gang med amming. Og jeg slapp nattevåk. Jeg fikk enerom og samboeren min fikk overnatte der hvis han ville. Han dro litt fram og tilbake mellom huset vårt, som han pussa opp, og sykehuset. Tvillingene lå på prematuravdelinga, men etterhvert fikk vi ha dem med på rommet når vi ville. (Jeg fødte på et lite sykehus) Tvillingene mine lå i samme seng til de fikk eget rom. Da var de 7 måneder. Det funka greit. Først lå de side om side, sånn som de gjorde på sykehuset også. Etter hvert la vi dem andføtes. (Vi hadde ikke plass til to barnesenger på soverommet vårt, men jeg tror det var trygt for tvillingene å ligge sånn. De er jo vant til det fra tiden i magen). I starten dobbeltamma jeg. Lærte dette på sykehuset. Hadde en god ammepute (Sissels). Det var best når samboeren min var der, og kunne hjelpe å legge til, ta den ene når de skulle rape osv... men jeg fikk det til på et vis alene også. Da de var ca. 3 mnd begynte jeg å amme dem én og én. Syntes det var vanskelig med dobbeltamming da, for de var så urolige (litt vanskelig å holde begge på plass på ammeputa samtidig). I starten kunne de bruke opptil 45 min på et måltid, og hvis jeg ikke hadde dobbeltamma da, måtte jeg jo ha amma HELE tida. Da de var rundt 3 mnd brukte de bare 5-10 min på et måltid, så da gikk det greit. Vi begynte med litt grøt da de var rundt 4 mnd, fordi jeg hadde hørt at de kom til å sove lenger på natta da, men tror ikke det funka. Jeg amma til tvillingene var 11 måneder. Da jeg slutta med amminga sov de lenger på morgenen. Håper noe av dette var nyttig info Hvor lenge er det til du skal ha?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå