tutca Skrevet 21. juli 2010 #1 Skrevet 21. juli 2010 Jeg er 28 uker, førstegangsfødende...i går var jeg på NAV for å søke om svangerskapspenger, jeg hadde med meg skjemaet om omplassering (søknad om svangerskapspenger) som er bekreftet av jordmor og arbeidsgiveren og bekreftelse på termin...,MEN de sa meg at jeg må samtidig søke om foreldrepenger...de ga meg skjemaet Søknad om foreldrepenger/engangsstønad ved fødsel og adopsjon og Inntektsopplysninger...som jeg må fylle ut og levere samtidig! Hva er det jeg må ha med meg til kontoret for å søke om svangerskapspengene? Er det noen her som har svangerskapspenger eller vet hvordan dette funker? Tok det lang tid før NAV hadde behandlet saken ferdig? Takk for hjelpen :-)
ungmammatilsnart2 Skrevet 22. juli 2010 #2 Skrevet 22. juli 2010 Hei! Du må søke om foreldrepenger dersom du skal ha lønn mens du går hjemme i permisjon. Selvom arbeidsgiver gir deg lønn under permisjon. Pga dersom du mottar vanlig lønn under permisjon vil Nav tilbake betale arbeidsgiveren din. Du må også ha bestemt deg for om du skal ta 46 uker med 100% lønn eller 54 uker med 80% lønn. Far må ha det samme som deg. Og han må fylle ut sin del på skjema. Inntektsopplysnings skjema skal du gi til arbeidsgiver. Arbeidsgiver har ansvar for å gi riktig opplysninger ang din lønn og skatte opplysninger til Nav. Far må også gi inntektsopplysnings skjema til sin arbeidsgiver. Alle skjemaer til Nav må være inne 3 mnd før termin. Svangerskapspenger søkes hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid. Lege eller jordmor må fylle ut søknaden ang svangerskapspenger dersom du ikke kan jobbe på arbeidsplassen. Også tar du med den skjema til din arbeidsgiver. Dersom arbeidsgiveren din ikke kan omplassere deg, skal arbeidsgiveren fylle ut sin del av skjemaet før du sender det til Nav. Hvis arbeidsgiver utbetaler full lønn i den perioden du har rett til svangerskapspenger, regnes avkrysning om dette på blanketten "Inntektsopplysninger for arbeidstaker". Som framsetting av krav om refusjon fra folketrygden. Refusjonen er likevel betinget av at også arbeidstakeren setter fram eget krav om svangerskapspenger til rett tid. Det gis ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før du søker. Dersom kravet settes fram senere blir utbetalingen redusert. Håper dette hjelper litt:)
minnimus83 Skrevet 22. juli 2010 #3 Skrevet 22. juli 2010 hei eg jobbe på en bedrifts så vi ikkje får permisjon med lønn, det er en vernebedrift elle noe sånn, så eg har ikkje opptjent foreldrepenger men eg kan søke om engangstønad, men på skjemaet står det lege\jordmor erklæring på terminen og sånn, hvor får eg tak i det?
Mrs Bad enkelt og greit Skrevet 23. juli 2010 #4 Skrevet 23. juli 2010 Dere trenger bare å kopiere helseskjemaet deres. Det gjorde jeg. Men jeg la papir over nederste delen på skjemaet og over sykdommene pluss tabellen om hvor stort symfysemålet er. Så det eneste som vistes var navn osv pluss terminen. Vil ikke at alle på nav skal vite noe mer.
Voyeur Skrevet 23. juli 2010 #5 Skrevet 23. juli 2010 Du får legen din til å bekrefte terminen din, dvs han skriver et eget brev ang dette som du kan kopiere og gi til de forskjellige instansene som trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå