Gå til innhold

Til dere som har vært i badekar underfødselen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Anbefaler dere det?

Hvorfor / hvorfor ikke?

Hvilken rolle hadde far?

Hadde dere på dere t-skjorte mens dere satt i karet?

Under hvilken fase i fødselen valgte dere å være i badekaret?

Mange ting jeg lurer på ..... =)

På forhånd takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg rakk ikke ... fødselen gikk for raskt. Men guuuud så deilig badekaret med det deilige varme vannet virket!

Skrevet

Synes det var _pyton_ Hadde kort fødsel (4 timer) og var nok derfor det var så vondt. Å sitte i varme gjorde det bare værre. Kom meg fort tilbake til lystgassen for å si det slik. Pappaen satt på kanten å prøvde å trøste meg. Satt naken oppi. Var bare meg og mannen der.

Skrevet

Jeg satt i badekaret i åpningsfasen. Var helt naken, og mannen satt på siden og minte meg på å puste når riene kom.

Jeg vil anbefale det, fordi det lindret smerten bra i første del av åpningsfasen. Når jeg kom opp i 8-9 cm ble det litt for varmt og ekkelt og jeg ble svimmel, så da gikk jeg opp, men den første tiden syns jeg det lindret veldig bra :) Jeg hadde også kort fødsel, var 2,5 t på sykehuset før babyen var ute.

Så hvis du tenker å føde uten andre typer smertelindring anbefaler jeg det!

Skrevet

Jeg vil virkelig anbefale badekar. Jeg fikk ikke brukt det med førstemann, men denne gangen var det badekar på alle fødestuene ved avdelingen, og det er jeg virkelig glad for :) Fødselen varte i 7 timer fra første ri. Etter vi hadde vært på fødeavdelingen i ca 3 timer, ble åpningsriene uregelmessige. Jordmor anbefalte badekaret for å få fart på sakene igjen, og det var helt himmelsk å synke ned i det varme vannet. Smertelindrende effekt hadde det også. Riene tok seg opp,etter hvert kom de tett som hagl, og det var tid for å komme opp av karet for å gjøre siste innspurt. 45 minutter etterpå var jenta mi født :)

Fars rolle: han forsynte meg med masse drikke og tok tiden mellom riene. Han tilkalte også jordmor når jeg fant ut at jeg ville opp fra vannet. Jeg var naken i karet, tror en t-skjorte bare hadde blitt i veien, spesielt når jeg skulle opp av karet og omtrent ikke hadde pause mellom riene.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å prøve badekar.

Hvis du ikke syns noe om det, er det jo bare å gå opp derfra igjen.

Min erfaring er at det varme vannet virka veldig smertelindrende.Er overraska over hvor god effekt det hadde for meg. Det var den eneste smertelindringa jeg trengte under fødselen.

Jeg gikk opp i badekaret under åpningsfasen når riene begynte å bli ganske så vonde. Far sin rolle var å dusje magen med vann fra dusjsslangen når det kom en ri. Fungerte veldig bra. Han var ikke oppi badekaret, men satt på en stol på utsiden.

Jeg tenkte ikke engang på at jeg skulle ha på meg klær. Det føltes helt naturlig å være naken. Jordmoren ar innom en gang iblant for å se at alt gikk bra.

Den siste cm måtte jeg ta på utsiden av badekaret fordi vannet hadde så god effekt at riene begynte å dabbe av. Men, så fort jeg begynte å gå rundt kom de tilbake igjen.

Når babyen kom ut, var jeg altså ikke i badekaret. Hadde jeg kunnet hadde jeg sikkert villet være der da også, for det var så behagelig å sitte der.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg anbefaler det.

Fødet på ryggen første gang, og det føltes riktig da. Men fikk epidural som smertestillende.

Denne gangen ville jeg prøve uten epidural, men i vann. Orket ikke tanken på å ligge på rygg.

Gikk veldig fort, i overkant av en time, så jeg rakk nesten ikke få med meg opplevelsen av å føde i vann ;-) Gikk oppi med en gang jeg kom meg inn på fødestuen, var ikke tid til å vente.

Sto på knærne, hang på kanten og holdt i den og mannen min.

Det å stå på knærne funket også veldig bra for meg, fordi tyngdekraften hjalp til.

Og nei, ingen klær på :-)

Skrevet

Jeg kan anbefale det hvis det føles riktig for deg :-) Det er jo slik at dy kan planlegge en fødsel og noen til og med fødestilling (!), men en fødsel blir som den blir der og da.

Far var ved siden av, men for å være ærlig er det jordmor som er viktigst for meg når jeg føder :-) Klapp og Kos fra far er overvurdert i denne sammenheng.

Jeg var helt naken og tenkte ikke på det.

Første fødsel var jeg i badekar fra jeg kom til sykehuset og til pressriene. Måtte ut fordi riene avtok og de fikk fart på seg når jeg gikk ut av karet.

Andre fødsel var jeg i vann fra jeg kom til sykehuset til babyen var født.

Lykke til med (vann-)fødsel!

Skrevet

Anbefales på det sterkeste! Kom på sykehuset 19.00 på kvelden, fikk komme i badekaret rundt 21.30 når åpningen var passe..Det var helt fantastisk for meg..Smertene i ryggen forsvant og jeg slappet av. pustet meg igjennom riene og slapp å bruke annen smertelindring.

Far passet på at jeg drakk, fortalte hva klokken var og underholdt meg i pausene :) han var også vifteanvarlig, men fikk ikke lov å bruke den av meg :) Var naken i karet..det føltes helt naturlig egentlig..

Jeg var i badekaret fra jeg fikk lov av jordmor til babyen var ute..Fødte altå i vann. Det passet meg helt perfekt og jeg vil påstå at jeg hadde drømmefødselen med gode pauser og lite smerter i forhold til forventningene.

Anbefaler deg på det sterkeste å ihvertfall prøve det. :)

Lykke til!

Skrevet

For meg tok det prodden av smertene. Tror ikke jeg hadde greid meg uten smertestillende uten vannet! Og jeg synes ikke smertene var så ille! Skal helt klart i vannet neste gang og.

Var naken, og det var helt greit. Tror ikke pappa'n hadde hatt en annen rolle om jeg hadde født "på land"....

Skrevet

Det var deilig den stakkede stunden jeg ikke hadde rier, men så kom de tett som haggel, så uten pause, og det var helt jævlig å ligge der å kave.

Skrevet

Ja, jeg satt i badekaret så lenge jeg var på sykehuset og anbefaler det virkelig!

Det varme vannet lindret smertene, jeg var vektløs og far spylte ryggen min med deilig massasjestråle.

Jeg var kliss naken og hadde ikke noen problemer med det, far har da sett meg naken ørten ganger før og jordmoren hadde tross alt sett mitt aller helligste, så hva søren skulle en t-skjorte være god for?

Var i badekaret helt frem til babyen kom =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...