Ophelia & Jr. Skrevet 21. juli 2010 #1 Skrevet 21. juli 2010 Jeg trenger inspirasjon til gode retter jeg kan lage med kikerter og/eller linser. Synes det er så utrolig godt, men har ingen oppskrifter/idéer om hvordan det skal serveres.
Soon to be mum Skrevet 21. juli 2010 #2 Skrevet 21. juli 2010 Det desidert beste jeg vet som er laget av kikerter er hummus. =D Jeg kan godt spise bare hummus med noe godt brød ved siden av til middag uten problemer. Har ikke noen oppskrift for hånden akkurat nå, for jeg er ikke hjemme, men det finner du sikker på nett også. Selv synes jeg de oppskriftene som inneholder tahina er best, og de aller fleste oppskriftene har også dette, men har funnet en del uten også. Der må man bare prøve seg frem. Ellers vet jeg at kikerter og linser er godt i mange typer supper og gryter. =)
Odine! Skrevet 21. juli 2010 #3 Skrevet 21. juli 2010 Kylling og kikerter med couscous. Bruker squash, paprika og vårløk i tillegg, og har på en saus med honning og koriander.
Soon to be mum Skrevet 21. juli 2010 #4 Skrevet 21. juli 2010 Yum! Hørtes godt ut. =D Bruker du kikerter fra boks, eller kjøper du tørkede kikerter? Og hvis du gjør det siste, hvor lenge bløtlegger du dem da? *spørre, spørre, spørre*
Odine! Skrevet 21. juli 2010 #5 Skrevet 21. juli 2010 Jeg er lat og bruker fra boks. De blir ekstra gode hvis de koker sammen med kyllingen og grønnsakene.
solei Skrevet 21. juli 2010 #6 Skrevet 21. juli 2010 Hummus er dødsgodt til alt. Biff, grillmat og gjerne bare brød. Jeg bruker kikerter, sesamolje, sitron, hvitløk, chilipulver og litt dill.
Mrs Smutt & Smilende Skrevet 21. juli 2010 #7 Skrevet 21. juli 2010 Hummus = NAMMENAM! I dag har vi spist linsegryte med karbonadedeig og kanel Rett og slett! Grønne linser, stekt karbonadedeig, gulrøtter, purre, løk, knuste tomater, sjampinjong, kanel, tørket timian, salt, pepper og finhakket persille... og 3 dl vann for at det ikke skal bli for tørt.
Ophelia & Jr. Skrevet 22. juli 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. juli 2010 YUM! Skjønner at jeg må prøve å lage hummus! Er helt blank. Har fått servert kikerter og blomkål i en slags karrisaus i det siste, og det er bare så ubeskrivelig godt! Man tackar!
meg & to små vampyrer Skrevet 22. juli 2010 #9 Skrevet 22. juli 2010 Åja, hummus er bra. jeg bruker bare kikerter fra boks, tahini, hvitløk, sitronsaft og ja, det er det. Nam! Ellers bruker jeg kikerter i alle mulige slags gryter enten sammen med eller istedetfor kjøtt. Veldig godt å lage kormagryte med blomkål, løk, kikerter (evt kylling), kormakrydderpasta (fra pataks tror jeg) og fersk koriander + nanbrød. Nam! Linser bruker jeg mye i supper og gryter også. De røde er jo veldig runde i smaken, og de koker nesten bort, så de kan jo brukes for å gjøre supper tykkere også. I tomat- og linsesuppe f.eks. Eller muligatawny.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå