Gå til innhold

Spm. om tips på restauranter i London

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt bord på en restaurant i London (ganske fin en), og på hjemmesiden stod det:

A discretionary 12.5% gratuity will be added to your bill.

Dette tolker jeg som at det blir lagt til 12.5% tips automatisk, ikke sant?

Og da lurer jeg på om man skal gi tips i tillegg til dette? Og i så fall hvor mye?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du skal gi tips i tillegg, ca 10 prosent er greit

Skrevet

Så de skal ha over 20% av totalsummen i tips?

Steike det var dyrt!

Skrevet

Jeg fant ut av det selv.

http://www.aftenposten.no/reise/article600113.ece

I boksen under bildet står det:

Det er vanlig å gi 10-12 prosent i tips. Mange restauranter inkluderer 12,5 prosent tips på regningen. I så fall skal du ikke gi ytterligere tips. Sjekk på menyen om tipsen er inkludert.

Så da er det heldigvis den "normale" 12% som gjelder og ikke 22%.

Skrevet

Og da vil servitørene se på deg som kjip, det er nemlig oftest restauranteieren som tar de 12,5. Litt feil av aftenposten der gitt.

Hilsen Londoner

Skrevet

Tror nok jeg ville gitt litt utenom ja. Maten er vel ikke så dyr i utgangspunktet.

Har jobbet som servitrise i London og tjente ca 55 kr timen så var HELT avhengig av tips for å kunne overleve, syns de fortjener å få ihvertfall et par pund

Skrevet

"Maten er vel ikke så dyr i utgangspunktet"

Jo, det er nettopp det den er skjønner du ... det er norske priser pluss ganske mye mer. Og jeg regner med at de ansatte der tjener godt over en gjennomsnittlig servitør-lønn uansett.

Med den 12,5% blir det greit nok, men om vi skal legge til 10% over der igjen begynner det å bli veldig mye penger. (Vi ville skeie skikkelig ut en kveld, men frykter utskeielsen begynner å bli i overkant stor ...)

Jaja, får tipse litt i tillegg og heller risikere å bli uglesett på vei ut. Det er jo ikke aktuelt å dra tilbake dit uansett så det blir jo ingen langvarig krise i såfall ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...