Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Hvordan innfører man best fast føde? Hva begynner man med, hvor mye, og hvor ofte? Tid begynner man med frukt? Som most banan og slikt? Har hørt fra ett eller annet sted og en eller annen forsker at man burde la barna smake på ting fra en viss alder, hvilken alder er det? Har lyst å lage min egen barnemat og fryse ned, men hva burde jeg lage?
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Jeg hadde en som begynte med smaksprøver av diverse mat fra 4 mnd, f.eks most frukt eller grøt. Den andre begynte ikke med fast føde før han var 8 mnd. Han var totalt uinteressert i mat og måtte få jerntilskudd for han ville ikke spise. Jeg tror at slikt varierer. Vet ikke hva som er vanlig.
2 små og en undulat Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Det er helt greit å starte med fast føde fra 4 måneders alder. Helsesøster sa til meg at det var mye jeg kunne lage til så små barn, men jeg kunne godt holde meg til en "matrett" om gangen til å begynne med. F. eks most banan til lunsj i 2 uker, så most potet med grønnsaker i 2 uker, osv. Da blir babyen vandt med en smak før den begynner på en ny smak. Da babyene mine var så små gikk det mye i most banan, yoghurt (som kan spises av 4 måneder gamle babyer), moste grønnsaker med solsikkeolje og grøt.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 2 små: i tillegg så ser man lett om barnet reagerer på en matvare:)
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 Da min eldste var 4 mnd måtte jeg plutselig amme henne hver annen time. Holdt på å klikke, og da sa helsesøster at jeg burde begynne med grøt. Hadde egentlig tenkt å vente til hun var 6 måneder, da jeg hadde lest at det var det "riktige". Startet med tynn grøt i tillegg til amming på kvelden, og det gikk ikke lang tid før ammingen kom tilbake i normalen. Begynte så med most banan. Har laget lite mat selv, da mine ikke har vært begeistret for potetblanding og annet jeg prøvde meg på i starten. Gikk fort over til ferdig mat på glass. Tror ikke det er noen krise... Men begge mine fikk flere vanlige middager før de var ett år (etter en stund med glass). Lurt å innføre mange forskjellige smaker før ungene er ett år, etter det blir de kresnere...
2 små og en undulat Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Ja, det glemte jeg. Det er jo det viktigste:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå