Gå til innhold

Kan jeg få sparken for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fast jobb som jeg har hatt i årevis, men nå kommer en kollega og sier at jeg ikke har den utdanningen som kreves til min stilling. Hun hadde hørt at det var et minstekrav til utdannelse, så det kan jo hende at det er noe som nettopp har vært innført. Men kan de gi meg sparken når jeg mangler den riktige utdanningen da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, så lenge du ikke har påstått å ha utdanning/kompentanse du ikke har, er du trygg. Da er det arbeidsgivers ansvar om du skulle være underkvalifisert, og da må de bøte på det med å tilby deg utdanning på deres regning.

Skrevet

Sikker på at denne kollegaen har rett da?

Tror jeg ville snakket litt med sjefen om det stemmer, mulig jobben kan sponse\fikse\hjelpe med relevant utdanning da.

Det kommer jo og litt an på jobben, men om du har jobbet på et sted i 5år, så kan du ta fagbrev, uten lærlingtid, kanskje det kan være noe?

Tror egentlig ikke du får sparken, for da ville du vel fått sparken før..

Skrevet

I noen tilfeller, ja, men som regel ikke. Det mest naturlige ville være å tilby deg å ta etterutdanning hvis du må ha det. Ofte gjelder også slike krav bare for nyansettelser.

Skrevet

Har hun lyst på din stilling eller?

Høres nesten sånn ut.

Skrevet

Det er utlysningsteksten som var på det tidpunktet du søkte som er gjeldende og du har allerede fått jobben og jobbet der i flere år. Så selv om det er kommet et minstekravtil utdannelse så har det ingen tilbakevirkende kraft og mener sjefen at det har det så er det hans/hennes jobb å sørge for at du møter minstekravet ved å gi deg kurs/skolering.

Kollegaen din kan ta seg en bolle for du får ikke sparken:-)

Skrevet

Nei. Ikke hvis du har fast stilling.

Skrevet

Takker for svar, og takker for at dere alle er enige:)

Satser på at jeg ikke får sparken da.

I den nye stillingsutlysningen står det "Søkere uten relevant utdanning vil bli vurdert", så da burde jeg vel være på trygg grunn. Det var den samme som stod den gangen jeg søkte på jobb. Men jeg ble litt stresset. Hun snakker mye med sjefen, så kunne jo visst noe jeg ikke visste.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...