Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #1 Skrevet 20. juli 2010 Hvor mye får han, hvor ofte får han dem utbetalt? Hva skal det dekke? Hvordan fiksere dere det med lommepenger. Klær hvordan gjør dere det med klær, baker dere det inn i lommepengene, klær er jo mer enn bare klær for denne aldersgruppa? Det gjelder min stesønn, han får ikke særlig med penger av moren, og heller ikke alltid det han kansje bør ha av klær og utstyr. Jeg har sagt til min mann at han kan betale gutten lommepenger i tillegg til bidrag. Slik at gutten ikke blir mobbet for ikke å ha verken det ene eller andre. Men vi må vel begge si at vi ikke aner hvor mye vi bør betale han? Pengene pleier å brenne hull i lomma på denne gutten, men han begynner nok nå å bli mere moden når det gjelder dette. Vi kan nesten ikke spørre han hvor mye han vil ha, for da blir det snakk om mye. Vi tenkte at han skulle få nok til å greie seg selv uten å spørre mora om ting, hun klager alltid over dårlig råd og sier hun ikke har. Vi har ikke veldig god råd, men litt må vi nå kunne greie.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #2 Skrevet 20. juli 2010 Når mine eldste tvillinger var 15, fikk de 200 pr uke. Men da måtte de vaske for meg. Det er 4 år siden, så ville kanskje betalt litt mer nå? Men da mot at de "jobbet" litt for meg. De fikk en veldig god opplevelse av å gi noe tilbake. At de faktisk betydde noe i det "kollektivet" en familie er.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Hva skulle det dekke? Her skal kontigenter og medlemskap gå utenom. Vi tenkte det kunne dekke, kontantkort, om han vil ha en ny mobil, pc spill ting, en ny fotball etc så kan han ta av de pengene. Brus og goodis.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 Hvis det skal dekke alt av klær, sko, hygiene, helse, fritidsaktiviteter, snop og reiser bør dere nok betale ham ca 2000,- kr pr mnd om han skal kunne ha et nøkternt men greit forbruk. Det inkluderer ikke feriereiser. Du kan få noen tips om hva som er vanlig forbruk her: http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2010.pdf
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #5 Skrevet 20. juli 2010 Kontigenter og 200 til mobil(sånn kontroll-abonnement) gikk utenom. Klær og sko ønsket de seg til jul og bursdag. Og selvfølgelig litt utenom også, engang iblant:)Vi snakker om et barn, tenker jeg ihvertfall. Om de vil ha et annet forbruk, får de skaffe seg en ekstra-jobb. Den ene tvillingen har jobbet ved siden av skolen siden 16-års alder og hatt bedre råd til "dilldall" enn meg;) hehe
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #6 Skrevet 20. juli 2010 Var inne å kikka der. Det er ikke lett dette. Han vil ikke flytte på seg, og mora er skikkelig kjip med penger til han. Så tenkte vi kunne gi han litt ekstra så han har litt, han har visst alltid mindre enn alle andre. Jeg tror på han, tror ikke han dikter det opp. Tror mora har ordna seg inni skikkelig gjeldshelvete, med alle mulige kort og overtrekksordninger, og at hun ikke har så mye å gi han. Nå betaler jo faren bidrag, og det samt mors bidrag skulle jo dekke greit gutten sitt behov, men ser ikke sånn ut gitt. Vi vet jo hva dama tjener sånn ca og vi vet jo også hennes boutgifter, og man skulle tro hun kunne greie seg helt fint. Men hun gjør ikke det, og det går jo ut over guttungen.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Ser det er kommet flere svar her nå, takker for det alle sammen. Driver og ser og tenker på hvordan best mulig gjøre ting. Vi kjøper jo litt klær etc. samt presanger ved jul og bursdag. Men vi har ikke knall god råd, og blir sikkert ikke av samme standard som han ønsker seg. Kjøper for det meste klær på hennes og mauritz ol. Men blir ikke levis og diesel eller andre merkeklær jeg kjøper til noen av ungene. Vi får jo se om han klarer å disponere litt selv. Tenker å sette over til han hver andre uke kanskje, så det blir litt mer ansvar på han, men kanskje månedlig er litt for mye for han å håndtere, han er ikke vant.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Her får vår 15 åring 100 kr uken for å ta ut søppel eller lufte hunden (annenhver uke), og hjelpe til med husvask/ støvsuging (de rom han bruker og oppholder seg i) hver lørdag. I tillegg har han en dag i uken som han har ansvar på kjøkkenet, dvs rydde etter middag, sette i/ ta ut av oppvaskmaskin. Men dette er penger som går kun til "kos". Vi betaler i tillegg for mobilabonnement, klær, sko, buss, kino, toalettartikler, osv om han trenger det. Om han ikke gjør sine "plikter" eller bryter husreglene trekker vi tilbake av ukepengene. Reglene innbefatter bla at han ikke får sove lenger enn til 12 i helgene og holder seg til innetider, leggetider osv. I tillegg til ukepengene har han mulighet til å tjene mer ved å fks gjøre oppgaver som å male huset og hjelpe til på andre måter, fks passe småsøsken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå