Gå til innhold

Noe avføringsmiddel en gravid kan ta?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ihvertfall ta Lactulose eller Duphalac

Skrevet

Har tatt Lactulose over en periode for noen år siden, og den hadde ikke noe effekt på meg. Men har noen Duphalac piller. Kan jeg virkelig ta de under graviditeten? Har så utroooolig treig fordøyelse, at jeg sliter med kvlame og oppblåsthet. Må bli kvitt det før jeg sprenger....

Skrevet

lakserolje.det tok jeg,og snuppa kom dagen etterpå;)

Skrevet

Jeg tok duphalac da jeg gikk gravid. Det går fint det, men før man kommer seg på do må man regne med litt mageknip og overdreven lufting;)

Skrevet

Duphalac finnes ikke som piller, kun som mixtur, det er et sukker som ikke taes opp i kroppen og binder vann i avføringen ved osmose.

Kan det være dulcolax tbl du har?

Skrevet

I så fall er de trygge å ta, lang klinisk erfaring indikerer ingen skadelig effekt på fosteret eller svangerskapet.

Skrevet

Ja, det var visst ducolax. Funker de? Hvorfor får man så lav forbrenning når man går de første mnd gravid?

Skrevet

Huff, er virkelig treig i magen selv. Prøvd duphalac med dårlig effekt... kom bare masse luft. Tenkt på lakserolje, men tørr ikke... 4 uker til termin så redd for å sette igang ting, men det er karnsje bare noe jeg tror? Noen som har prøvd såpass mange uker før termin å det gikk bra?

Skrevet

Ja de fungerer. Men man skal være obs på at hvis en bruker de fast over lengre tid vil de hemme de naturlige tarmbevegelsene som transporterer avføringen nedover i tarmen.

Forbrenningen din er den samme som når du ikke er gravid, men hormoner og annnen aktivitet i buken gjør at tarmen beveger seg mindre, og avføringen bruker lengre tid gjennom systemet. Dette fører til at tykktarmen rekker å suge til seg mer vann, og avføringen blir hard.

Bruker du laktulose (duphalac) fast, vil mer vann bli igjen i avføringen, og du vil ikke få problem med hard avføring. Noen opplever å få mere tarmgass når de bruker dette, men slettes ikke alle. Men dette middelet virker ikke akutt, det forebygger problemet.

Når du sliter med å få av deg avføring, kan du ta to dulcolax om kvelden, uten å kombinere med melkeprodukt, som nedsetter effekten. Men er du plaget over lengre tid, bør du forebygge heller enn å drive brannslukking, det er mye bedre for kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...