Gå til innhold

Noen med peiling på cellegift og graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er "ny-gravid". Nå er vi på ferie hos familie hvor det ene medlemmet de neste 3 dagene skal gå på en sterk cellegiftkur, men bo hjemme. Jeg mener å ha hørt at cellegift kan påvirke fosteret, og er derfor litt usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Noen med peiling?

Har forøvrig forsøkt å kontakte jordmor, men hun har ferie. Venter nå tlf fra helsesøster, men kan ikke tenke meg at hun har kompetanse rundt dette.

Prøver meg derfor her i håp om at noen av dere vet noe...:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den som tar cellegift skal helst bruke et annet toalett enn deg, eller hvertfall trekke ned flere ganger, glass/bestikk etc må vaskes separat og helst flere ganger, du skal ikke klemme eller være mye i fysisk kontakt med denne personen eller sove i samme rom- og du bør ha god håndhygiene.

Det var hvertfall det jeg fikk beskjed om da et nært familiemeldem gjennomgikk cellegiftbehandling da jeg var gravid, mulig det er andre ting jeg ikke kommer på også.

Skrevet

Signerer den. Det var vel omtrent sånn søsteren min gjorde da hun var gravid.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har hørt noen av tingene før, men det med bestikket og nærkontakt var nytt for meg. Det blir nok også det vanskeligste å følge opp da vi enda ikke har fortalt om denne graviditeten, og heller ikke hadde tenkt til å gjøre det på et par mnd. Ikke verdens undergang å fortelle da...:)

hi

Skrevet

Et sidespørsmål her....

Hva hvis man har hatt kontakt med en som får cellegift? Hva kan skje med den gravide/fosteret? Det er vel fosteret man er redd for?

ny anonym, ikke HI

Skrevet

Det beste dere kan gjøre er å ta det opp med legen behandler vedkommende med cellegift. Bare han/hun vet hva slags cellegift som ble gitt og kan ut fra det gi dere det beste rådet i denne situasjonen.

Skrevet

Det er fosteret man er redd for ja, ved langvarig kontakt.

Skrevet

Jeg ville faktisk ha gitt beskjed om graviditeten jeg. Sikkerheten til den lille er viktigere enn litt hemmelighold. :)

Skrevet

Takk for svar! Vi tar det opp med de vi er hos i kveld, slik at personen kan høre med legen sin under første dose cellegift i morgen. Jeg skal uansett hjem om et par dager, så det er (heldigvis) ikke snakk om langvarig kontakt. Men det er jo uansett greit å ta forhåndsregler der man kan..:)

hi

Skrevet

Jobber i hjemmesykepleien, og der går ikke gravide til brukere som får cellegift. Man skal ikke komme i kontakt med "kroppsvæsker" fra en som gjennomgår behandling når man er gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...