Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Vi er gift og har felles økonomi. Hver mnd overfører vi det samme beløpet til vår felles regningskonto. Siden han tjener mer enn meg sitter han da igjen med ca 6000 kr mer enn meg per mnd. Jeg bruker opp det jeg har disponibelt etter at jeg har overført til regningskontoen. Mannen min sparer minst 6000 kr. Når vi trenger noe ekstra (f.eks tv, vaskemaskin, ferietur osv) betaler han dette av pengene han har oppspart. Jeg skulle på en måte ønske at vi hadde det samme å rutte med hver mnd, men jeg innser at han er flinkere å spare enn hva jeg ville vært om jeg hadde hatt mer penger. Mannen min mener dette er den beste løsningen siden han er flinkere med penger enn meg. For ordens skyld kan jeg nevne at pengene jeg har til overs hver mnd er helt ok beløp, hverken overflod eller sult-ihel. Så hva syns dere om måten vi har organisert økonomien vår?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Høres sikkert ok ut det, men personlig så foretrekker jeg felles økonomi. (det er ikke sikkert det går for alle, men hos oss går det veldig greit)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Så lenge han bruker pengene på fellesskapet, på deg og barna også er det helt greit. Så lenge du får med å bestemme hvilke feriemål dere skal reise på, bil dere skal kjøpe og andre ting dere skal gjøre med disse pengene er det helt greit.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Dere har jo ikke felles økonomi, ikke sånn som jeg definerer deg i alle fall. Da har man en felles konto som alle inntekter og utgifter går inn og ut på, og sitter med en felles pott hele tiden. Ingen har mer eller mindre enn den andre. Det dere gjør er jo å dele på fellesutgifter, men ellers har dere separat økonomi.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Hva skjer forresten hvis det skjærer seg mellom dere, og han mener HAN har betalt for vaskemaskin, sofa, seng, osv osv?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 Jeg mener vi har felles økonomi fordi vi de pengene som er "til overs" blir brukt på felles ting, men går fra hans konto. Jeg medgir at hadde de stått på min konto kunne det fort blitt et par ekstra støvletter og noen nye kjoler. Jeg har mulighet til å logge meg på hans nettbank og å bruke hans bankkort. Noe jeg gjør av og til, men syns ikke det er like festlig som å bruke mitt eget. Hi
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 helt enig med HI på det siste du skrev. Har det slik vi å, han tjener bedre enn meg, vi betaler 50/50 husleie, han billån, jeg forsikringer, han strøm, jeg kommunale avgifter osv... det som er tilovers bruker vi på felles ting som mat,bensin osv:) klarer oss fint på den måten:)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #8 Skrevet 19. juli 2010 Hvis du funker så er det vel greit, men jeg hadde ikke vært fornøyd. Hvis dere skulle gå fra hverandre vil jo han ha kjøpt alle de store tingene, og da sitter du jo i saksa... Vi har det sånn at vi sitter igjen med samme sum hver mnd som vi bruker på oss selv, selv om han tjener mer. Og så har vi opprettet flere forskjellige felleskontoer, feks en sparekonto, en utgiftskonto og en konto til utgifter til lån på boligen vår. For oss funker det veldig bra:o)
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #9 Skrevet 19. juli 2010 Slitsomt å hele tiden skille på mine penger og dine penger, våre penger. Vi har alt felles og tenker ikke på om jeg bruker hans eller mine penger. Men har hørt av andre som deler slik dere gjør, men da betaler den som tjener mest mer enn den som tjener minst. De regner det ut prosentvis slik at ikke alle pengene til den med liten inntekt går tilm felleskassa men det blir likt. så har den som tjener minst også litt igjen til sitt bruk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå