Gå til innhold

noen som kan noe om lover og regler

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har fått en purring på en giro som jeg hadde glemt å betale, desverre så har det nå gått til inkasso (har vært bortreist og fikk litt sjokk da jeg kom hjem) Jeg trodde de var pliktige til å sende ut et inkasso-varsel først? jeg har kun fått en purring. Jeg har aldri fått inkasso før så er skikkeli lei meg pga dette. regningen har jeg selfølgelig betalt nå, men skal ringe å snakke med inkasso-selskapet i morgen. Jeg er vel svarte-lista nå kan jeg tenke meg(?) ,noen som vet hvor lenge sånt står registrert ? det er jo synd at en liten glipp skal føre til at jeg blir registrert på ei sånn liste synes jeg:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir borte med en gang du betaler det!!!

Så du skal slippe og beskymre deg over det ja! =)

Skrevet

Du er ikke svartelista førf du evt unnlater å betale inkassoselskapet, og ikke kontakter de vedrørende hvorfor du ikke betaler. Man skal normalt sende unkassovarsel først, men noen er unntatt. Feks statens inkrevingssentral oh sikkert noen jeg ikke vet om. Kjipe greier, men antagelig er det ingenting å gjøre med annet enn å betale de sure ekstrapengene..

Skrevet

ok, dette hadde ikke noe med staten å gjøre. Det var en bok jeg hadde bestilt fra et forlag som kostet 79 kr....

det er altså ussle 79 kr som er problemet her. Jeg betalte forresten de 79 kronene FØR jeg mottok innkasso-brevet i postkassa, det hadde gått om hverandre.

Skrevet

Lindorff? De er kjente for å sende ut inkasso midt i fellesferien slik at folk ikke skal rekke å betale og at det skal bli ytterligere omkostninger for deg og mer penger til dem.

Dette må du klage på!

(ps. du får ikke betalingsanm. for inkasso. det er når det blir rettslig inndriving av gjeld at anmerkningene kommer. så du kan ta det med ro der:-)

Skrevet

DA er det anderledes. Da ville jeg sendt e e-post til inkassobyrået og forlaget, vedlagt kvittering fra banken, og sagt at du betalte før inkassokravet kom og dermed anser saken som ute av verden.

Skrevet

Inkasso varsel skal sendes ut før et krav går til inkasso. At er krav går til inkasso betyr at det går til rettsliginndrivelse, tingrett eller namsmann, da får man brev fra politiet.

De som oftes sender ut slike inkassovarsel er inkassobyråer, Lindorff og andre. Det brevet du nå har fått er sannsynligvis et inkasso varsel. At krav har gått videre til Lindorff og andre innkrevningsbyråer er ikke det samme som at det har gått til inkasso.

Betal og det er ute av verden. Du skal ha fått purring før de kan kreve gebyrer for å sende ut inkassovarsel. Det er vanskelig for deg å bevise at du ikke har mottatt purring. Så det er bare å betale, og få det ut av verden, det er ikke registrert noe sted at du har motatt dette, bortsett fra i Lindorff sine egne papirer.

Skrevet

det er ofte gebyr på purringen og da (sjeldent det ikke er ) Men det skal være maks 50-60 kr.

Skrevet

Purrer gebyret er på 50-70 kroner. Det er opprinnelig kreditor ELLER innkrevningsbyråer som sender den ut.

Er det derimot snakk om at purringen har forsvunnet og at du har fått inkassovarsel, er gebyret for dette noen hundrelapper, det varierer med størrelsen på det opprinnelige kravet.

Har det faktisk gått til inkasso, at namsmannen sender ut brev kommer det 1500,- kroner i gebyr til offentligheten.

Men alle disse forsvinner om man gjør opp for seg inkludert gebyrene.

Skrevet

Det der er bare tull, jeg har jobbet der så det vet jeg.

Det er visse tider det må gå fra det sendes ut regning, til det sendes ut purring til saken sendes til inkasso.

HI har du betalt purringen før du fikk inkassokravet, så er ikke det noe problem å ordne opp i.

Skrevet

purring og inkassovarsel kan være i ett og samme brev, man trenger ikke både purring og så inkassovarsel (lettere sagt to purringer) før det blir oversendt inkasso

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...