Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Vasker dere kjønsorganet etter bleieskift???
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 nei bare tørker forsiktig og vasker morgen og kveld
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Det er vel vanlig prosedyre å sørge for rene barn?? Om det er en fot eller en annen kroppsdel er vel revnende likegyldig- min lille prinsesse er rein overalt
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 joda.. men leser og hører at man ikke skal vaske for mye der.. samme beskjed fikk jeg på sykehuset... det belegget de har der skal ikke vaskes vekk osv.. så da går det greit og ta en våt klut og ta og vasker lett over da.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #5 Skrevet 19. juli 2010 Hvis hun har tissa, tørker jeg lett over med en fuktig klut. Har hun bæsja, vasker jeg selvsagt innimellom, de skal IKKE ha bæsj der. Jeg vasker også innimellom der hver morgen og kveld. Og hun bades jo annenhver dag, da blir det rent "av seg selv". Men utenom det skal man la de indre kjønnsleppene og skjedeåpningen være mest mulig i fred, det står det både i spedbarnsbøker, samt at jeg fikk det opplyst av jordmor, helsesøster og de på barsel.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 vaske alltid når det har kommet bærsj der....
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 Samme som 21:20 - bortsett fra at vi bader 1-2 ganger i uka
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #8 Skrevet 19. juli 2010 Jeg har vært forsiktig med å ikke vaske innimellom de bittesmå kjønnsleppene, pga jeg har lest og hørt at man ikke skal vaske så veldig der.. Har vasket rundt, vasket vekk all bæsj selvsagt. Men da legen skulle sjekke henne på 6-mnd-kontroll, hadde kjønnsleppene vokst sammen! Pga jeg ikke hadde skillet dem når jeg vasker henne! Hun sa at det var ganske vanlig faktisk, og at mange er redde for å vaske for nøye. Fikk litt sjokk, og følte meg helt dum. Så nå vaskes det veldig nøye overalt, og håperat de snart åpner seg igjen, slik legen sa at de kom til å gjøre !
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #9 Skrevet 20. juli 2010 Oj... :S Da får jeg håpe at jeg vasker sånn jeg skal der nede på henne.. Redd for og vaske for mye der og....
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #10 Skrevet 20. juli 2010 Hvis du vasker innimellom der når hun har bæsja og til morgen og kvelds, så går nok det helt bra. Da ser du jo om det gror sammen eller ikke. Du trenger jo ikke akkurat grave rundt der selv om du sørger for at det er rent .
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #11 Skrevet 20. juli 2010 Jeg trodde faktisk at jeg vasket henne nøye, men ville, som du sier, ikke grave rundt der for mye. Poenget er at jeg tror at flesteparten av oss er litt redde for å vaske for nøye, fordi vi er redde at babyen skal føle det som et overgrep eller noe. Men de gjør jo selsvagt ikke det! Bedre å vaske nøye ennå risikere at ting gror sammen der nede.. Nå har det gått 1 mnd, og de har ikke begynt å skille seg engang, så er litt bekymret om dagen. Skal ta det opp neste gang jeg veier henne på HS, og høre hva de sier.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #12 Skrevet 20. juli 2010 Grunnen til at man ikke skal vaske så intenst har da ingenting med overgrep å gjøre! Ærlig talt, om det er i dine tanker når du vasker en baby nedentil må jeg si du har et merkelig fokus. Grunnen er at det ikke er BRA å vaske for mye, de skal ha et beskyttende fettlag der nede, og dessuten er skjeden "selvrensende". Men som det nevnes her skal det selvsagt vaskes skikkelig når det er bæsj der, noe som jeg regner med skjer opptil flere ganger om dagen for de fleste. Og da vasker man jo mer en godt nok til å forhindre at noe som helst gror igje, hvertfall om man sjekker godt nok etter. Man merker da fort om noe ikke er som det skal. Jeg har aldri vasket intenst der nede utenom bæsj, og jenta mi har nå aldri hatt problemer med kjønnsleppene sine.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2010 #13 Skrevet 20. juli 2010 Ehm... HVorfor veier du henne på helsestasjonen? Vi veier ikke vår premature og dysmature gutt lenger utenom kontroll, og han er nå 6 mnd. Ser jo at han vokser og trives. Jeg spør fordi du virker småhysterisk, både fordi du ikke har villet vaske henne mellom kjønnsleppene (og at hun derfor har grodd igjen) og fordi du lister "overgrep" som en grunn til å ikke gjøre det. Jeg tror ikke det er en vanlig grunn til å ikke vaske mellom kjønnsleppene. Det er vel mer frykt for å forstyrre bakteriebalansen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå