Gå til innhold

Søknad om permisjon - en til jobben og en til NAV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har søkt om fødselspermisjon på skjema som er lvert arbeidsplassen. Er det noe jeg må fylle ut til NAV også? Får jeg skjema i posten eller må jeg kontakte NAV?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må levere søknad til NAV om å få foreldrepenger. Permisjon er det arbeidsgiver som gir.

Skrevet

Du kan laste ned skejemaet du må sende til nav på deres sider.

Skrevet

Sist gang leverte jeg bare søknad på jobb, det er dem som utbetaler meg lønn i permisjonen og så får de penger fra NAV. Ble litt usikker nå...

Skrevet

Selvom arbeidsgiver betaler lønn i permisjonstiden må man fylle ut papirer til NAV, hvis ikke vil ikke arbeidsgiver få penger tilbake fra NAV.

Skrevet

Men jeg forstår ikke skjemaet og 3 månedersregelen. skal skjemaet sendes før eller etter fødsel?

Slik står det om frist på skjemaet : Frist for framsettelse av krav

Foreldrepenger gis for opptil tre måneder før den måneden da kravet blir satt fram. Dersom kravet settes fram senere enn dette i forhold til stønadsperiodens start, blir utbetalingen tilsvarende redusert. Dette gjelder også i forhold til arbeidsgiverens refusjonskrav når arbeids- giveren utbetaler lønn.

Dette gjør meg ikke klok? Det kommer jo ikke fram om det skal sendes før eller etter fødsel?

Skrevet

Søknad om permisjon skal sendes jobben.

Søknad om foreldrepenger (skjema) skal sendes NAV.

"Tre måneders-regelen" du refererer til vil si at NAV kun gir etterbetalt for tre mnd. Har du termin i august og sender inn skjemaet i januar, får du bare etterbetalt fra oktober.

Så det lureste er å sende skjemaet før termin eller rundt termin. Det tar jo som kjent litt tid å få søknaden behandlet hos NAV også...

Skrevet

Tusen takk for informative svar!!!

Betyr det at jeg er i rute dersom jeg sender det nå når jeg har termin i september?

Skrevet

Da bør du sende det inn snarest.

Skrevet

"Du får ikke ytelser for lengre tid tilbake enn tre måneder før det tidspunktet søknaden ble framsatt. Dette regnes fra den sist framsatte søknaden fra deg eller arbeidsgiveren din. Søker en av dere senere, blir utbetalingen tilsvarende redusert." (Fra NAV)

Du er nesten i rute om du sender inn nå ja, du bør sende inn så fort som mulig. Husk NAV har ca. 2 mnd. behandlingstid (jeg fikk tilbakemelding om at de hadde mottatt søknaden, og da stod det 2 mnd. behandlingstid). Sender du inn rundt termin, er det ikke sikkert du får noen penger før to mnd. etter, dvs. at du da får etterbetalt fra du (helst!) skulle hatt pengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...