Gå til innhold

Kansje dumt spørsmål.


Sanna_90

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg hva som er forskjell på MA og SA ?

 

Og går d ann å miste uten at man merker det? Uten blødning ?

 

Er litt overnervøs på at dette kan gå galt, man leser jo om så mye skummelt for tiden og da er det vell ikke rart. Har ikke mye erfaring fra før, men er nå 12+4 og merker LITE til graviditeten lenger, Kansje fordi jeg er kommet til uke 12?

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MA betyr medisinsk abort, da får man piller som avslutter svangerkapet. Utføres på sykehuset. (KA er kirurgisk abort, et inngrep i lett narkose som suger ut graviditeten, KAN gjøres hvis man er langt på vei, 9-12 uker, eller ved spesielle tilfeller). SA betyr spontanabort, dette er en abort som kroppen selv setter igang. Både SA og MA føles visst ganske likt, med magesmerter og blødning. Hvor mye smerter og blødning varierer veldig ifra kvinne til kvinne, men d er nødvendig med en blødning for at "alt" skal komme ut. Massevis å lese om dette hvis du googler d :)

Når du har kommet så langt i svangerskapet er d nok svært liten grunn til bekymring, det er jo normalt at symptomene blir mindre og mindre når embryoet har utviklet seg og bare skal vokse som foster :)

En undersøkelse hos legen/jordmor/gynekolog er normalt å ta rundt uke 12 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er altså ganske sikker på at MA betyr "MISSED ABORTION"...

Dette er når fosteret dør i mors liv uten at nødvendigvis svangerskapet avsluttes på samme tid i form av blødninger. Man merker kanskje at symptomene uteblir eller blir svakere, men dette gjelder langt ifra alle.

 

Dette oppdages gjerne på UL, enten fordi mor får tidlig ul pga evt bekymringer e.l eller på ordinær UL. Noen ganger begynner man å blø av seg selv, men i disse tilfellene må man ofte som nevnt ovenfor ha medisinsk hjelp for å avslutte svangerskapet/for at restene skal komme ut ELLER man må ha en utskrapning.

 

Føler du på noe av dette er det mulig å få en tidlig ul, men jeg anbefaler deg å kjøpe en Angelsound og prøve å finne hjertet selv om et par uker:)!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MA er slik jeg har forstått det en tom fostersekk: bligth oven. Noen ganger så utvikler ikke embryoet seg, og fostersekken er tom, eller embryoet kan være abortert uten at man har hatt noen symptomer på det!?, men kroppen tror fortsatt at den er gravid, og en har alle symptomene, vet ikke hvor lenge man kan gå med en tom fostersekk uten å oppdage det, den kan enten løse seg opp selv eller gå ut som en SA....!? Hvis du har sett liv på UL og alt er i orden så er det sikkert ingen grunn til å bekymre seg! :) Lykke til!!!!!

 

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har googlet det mye, men d står såå mye forskjellig at man blir jo bare forvirret. Har fått tilbake litt av roen i kroppen nå,¨og skal til jordmor for første gang på Torsdag så da håper jeg hun kan roe meg ned.

Er jo låv å spørre etter tidlig ul? :)

 

Det er vell slike bekymringer som følger med en graviditet, men siden jeg ikke har noen erfaringer fra før så føler jeg meg så hjelpesløs.

 

Barnefaren sier bare "slapp av, alt er sikkert bra" å d er sikkert bra, men føler jo da at han ikke bryr seg.

Håper dette kommer seg etter hvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Sanna! Håper alt gikk fint hos jordmor!? Først; det er ikke et dumt spørsmål!!! Jeg hadde en MA (missed abortion) i vinter. Jeg ante ikke at noe sånt fantes, hadde liksom trodd at hvis embryoet sluttet å leve ville jeg merke det i form av smerter og blødninger, men jeg merket altså ingen ting... Inntil ul i uke 12 da jeg fikk vite at det hadde dødd i uke 8 ca. Ble sjokkert selvsagt veldig trist og måtte ta en utskarapning. Nå er jeg i gang igjen (uke 10) og har vært på to ul og sett hjertet pumpe og slå! Lykkelig, men fortsatt ikke helt rolig. Det er jo litt ekkelt at sånt kan skje uten at kroppen sier i fra!

Håper alt går bra for oss alle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk vite av min lege at jeg hadde hatt en MA(missed abortion) i mitt forrige svangerskap. Det vil si at barnet var ddt. Det døde ca i uke 6, men de fant de ikke ut før en tidlig ultralyd i uke 12. Det var jeg som ville ha den tidlige ultralyden frdi jeg merket at noe var galt. alle symptomene jeg hadde hatt ble pluttselig borte. Brystene gikk tilbake til normal størrelse, ikke hadde jeg vondt i de, ikke var jeg trøtt lenger og jeg følte bare at no ikke stemte. Og jeg hadde rett. To dager etter ultralyden begynte jeg å blø(helt av meg selv heldigvis). Så jeg slapp å ta piller og slikt.

Men det var i alle fall en MA.

 

Men noen leger kaller også en medisinsk abort for MA. Så det blir nok brukt litt forskjellig.

 

Håper det er svar bra nok :) Og at det roer deg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...