Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Regner med at lignende ting har blitt diskutert mange ganger før, så tilgi meg for å starte ny tråd. Vi har et barn på fem år og aner hvordan vi kan få ordnet barnevakt. Vi kan gjøre ting hver for oss, mens den andre passer barnet, men vi har ingen mulighet til å gjøre noe sammen. Vi har for eksempel ikke vært på kino sammen siden før barnet ble født. Vi bor i Oslo og kjenner ikke så mange her. Gamle venner har vi mistet kontakten med, eller de har flyttet fra byen. Besteforeldre på begge sider bor alt for langt unna. Vi har noe familie i byen (tante og onkel til vårt barn, som ikke har egne barn), men det er ikke så ofte de kan sitte barnevakt for oss. Vi har fått dem til å sitte barnevakt når en av oss har bursdag, slik at vi kan gå ut en tur sammen, men det har stort sett blitt med disse to kveldene i året. Det er dessuten aldri aktuelt for dem å bli i mer enn to-tre timer, slik at vi alltid må dra et sted rett i nærheten og komme tidlig tilbake. Vi har for eksempel ikke vært på kino sammen siden før barnet ble født. Vi synes at tanten og onkelen godt kunne hjulpet til mer, men samtidig synes vi ikke vi har noen rett til å kreve det av dem. Det er jo tross alt vårt barn. Ser det finnes "byråer" som tilbyr barnevakt i Oslo, som f.eks. barnepasseren.no, men vi er usikre på hvor pålitelige og velfungerende disse er. Det er vel dessuten snakk om barnevakter som kommer hjem til oss og passer barnet der, og det vi virkelig kunne trenge er en avslappende dag hjemme sammen. Har noen av dere erfaringer med slike byråer, eller en annen god idé på hvordan vi kan få koblet av litt sammen?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Når barnet blir så stort som 5 år begynner det å bli greit etter vår erfaring. Vår 5 åring har i hvertfal egne venner fra barnehagen. Det er derfor greit å avtale med foreldrene til de beste vennene at vi bytter barn noen ganger. Datteren vår synes det er kjempestas både å overnatte hos veninnene og å ha overnattingsbesøk selv. Det blir ofte litt lite soving, men de har det veldig morsomt og er kjempestolte når de kommer i barnehagen etterpå. Tidligere har vi også veldig sjeldent hatt barnevakt. Det er ikke så enkelt å ordne når man ikke har fammilie i nærheten, men ofte kan venner godt tenke seg å stille opp av og til hvis man bare spør. En avslappende dag hjemme er etter min erfaring bare å glemme frem til ungene er store nok til å besøke venner.
Frk&vesla Skrevet 21. juli 2010 #3 Skrevet 21. juli 2010 Hvor i Oslo bor dere, og når er det dere helst trenger barnevakt? Jeg og jenta mi, har akkurat flytta til oslo, så hvis det er av interesse, og dere ikke bor ikke så langt unna, så kunne jeg ha blitt kjent med ungen din, og passet den iblandt. Send meg gjerne en pm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå