Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 -tegning -pusling -perling etc Jenta mi er 2 år og 10 mnd og hun er overhodet ikke interessert. Hun er frisk og normalt utviklet, tidlig ute med mye og leker fint ellers. Men jeg mener liksom at det begynner å bli på tide at hun interesserer seg litt for å f.eks tegne eller legge et puslespill. Jeg prøver med jevne mellomrom å sette meg sammen med henne med et puslespill eller et perlebrett (de med store perler) og slikt. Men hun er helt uinteressert og blir bare sint og irritert, kaster perlene og vil ikke pusle. Tegning er det også så som så med, hun tegner et par sekunder hvis jeg setter henne ved tegnebordet, men er ikke interessert og tegner ikke på eget initiativ. Når er det vanlig at barna (jenter?) begynner å bli litt interessert i å perle, tegne og slikt? Tenker på utvikling av finmotorikk, blyantgrepet etc da det forventes at en 3 åring har visse ferdigheter på disse tingene?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2010 #2 Skrevet 19. juli 2010 Ikke alle barn har slike interesser - noengang! Jeg har gutter da...de har aldri likt å sitte i ro å leke. De vil leke med hele kroppen. Nå har min eldste et år igjen før skole, så når høsten kommer kommer jeg til å oppmuntre til mer konsentrerte leker. Men før den tid hadde jeg bare latt henne leke. Kanskje utekritt kan være noe for henne. Da bruker man kroppen samtidig som man konsentrere seg:)
Hikken Skrevet 20. juli 2010 #3 Skrevet 20. juli 2010 Leah er glad i puslespill (sånne med brikker med knott på), men tegning synes hun er dritkjedelig, kan til nød male i tre minutter. Perling har jeg ikke forsøkt en gang, det hadde vel bare gått rett i gulvet her. Hun har akkurat fyllt to.
Sistah*G07*J09* Skrevet 20. juli 2010 #4 Skrevet 20. juli 2010 Poden her i huset som blir 3år i september begynte å interessere seg for dette da han var rundt 2år. Han hentet flere ganger tegnesakene selv og begynte å tegne. satt kanskje i 10-15min med dette. Perlene har han lite tålmodighet med, men kan sitte litt med dem visst noen sitter sammens med han. Pusling har han alltid elsket, så det gjør han stadig vekk, men trenger fortsatt endel hjelp med de puslespillene som har like brikke form.
Ranveig R Skrevet 22. juli 2010 #5 Skrevet 22. juli 2010 Det er mulig at ho berre ikkje synest det er gøy. Folk (også barn) har ulike interesser. Men med vår forhistorie tenker eg med ein gong på at ein bør forsikre seg om at synet er i orden. Guten vår var aldri interessert i teinkning, pusling, maling, perling, osv. Då han var 3 1/2 år oppdaga vi at han har VELDIG dårleg syn. Vi hadde ingen anelse om at det var slik, einaste symptom var litt skjeling. Etter nokre månader med briller blei det oppdaga at han var nesten blind på eine auget, så no har vi i snart 1 år holdt på med intensiv lappetrening for å få han til å bruke det dårlege auget. Dei par siste månadene har han begynt å vise litt interesse for å teikne og male, og for nokre veker sidan skreiv han ein A (sin bokstav) for første gong. Då har "alle" på hans alder klart å skrive navnet sitt lenge allerede. Han fyller 5 i september. Så her blei guten hengande etter pga dårleg syn, og då han først fekk briller og kunne sjå noko var han stor nok til å forstå at han ikkje var så flink som dei andre, og valgte å holde på med andre ting... Lillesøster er 2 år og snart 9 mnd, og har perla og pusla sidan ho var rundt 18 mnd. Ikkje alltid med like stor suksess, men interessen har vore der. Ho har og hatt riktig blyantgrep sidan ca 2 år og 4 mnd. Storebror må framleis få hjelp til å få riktig grep. Korleis er jenta grovmotorisk? Er ho flink til å klatre, hoppe, gå i trapper, gå i terreng, osv? Om ho er forsiktig av seg og gjerne vil ha ei hand å holde i ville eg tenkt at det hadde vore greitt å få sjekka synet. Vi trudde berre at guten vår var litt pysete av seg, men vi skjønte jo kvifor då vi fann ut at han nesten ikkje såg nokon ting...
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2010 #6 Skrevet 22. juli 2010 Takk for svar Ranveig R. Jeg har vært inne på tanken om synet, men i følge helsestasjonen er det visst ingenting som tyder på det. Pysete og forsiktig av seg er hun ikke, hun er en ordentlig liten gærning som hopper, klatrer og herjer. Det er nok sannsynligvis tålmodigheten og interessen som mangler, noe som er litt synd fordi hun ikke får øvet seg noe på disse finmotoriske tingene. Men vi kan jo ikke akkurat tvinge henne helller, så vi får bare håpe på at hun får mere lyst til å drive med sånt etterhvert.
The Bad Gal Skrevet 24. juli 2010 #7 Skrevet 24. juli 2010 Vår eldste på 2 år og 8 mnd er ei skikkelig kråke. Kjempeaktiv, roper, synger høyt, hopper og danser hele dagen. Hun kan innimellom sitte å tegne og perle litt(kaste perler) Hun har alltid hatt sennep i rumpa og liten konsentrasjon. Hun er/var frustrasjonsdrevet, men får hun ikke til fort nok så vil hun ikke. Puslespill sliter hun med(sånne med ordentlige brikker), så det vil hun ikke prøve engang. Kanskje hun bare har dårlig tålmodighet, som du sier. De er nå forskjellig, disse barna, og det er jo bare kjekt. Vår har blitt litt flinkere etterhvert nå, så hun kan sitte litt mer med sånt nå enn før. Hva med å kjøpe slike store gatekritt? Er kjempemoro å tegne ute på veien, og da er man både i aktivitet og tegner samtidig:-) Ble superpoppis her, så vi er ofte ute på gårdsplassen og tegner store, rosa monstre og krokodiller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå