Gå til innhold

Ang Downs og UL i uke 11

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på privat UL i uke 11. Spurte ikke om downs osv. men ville gynekologen fortalte om han så noen problemer med babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at gynekologen ville fortalt deg hvis dem hatt mistanke at det kunne være noe. Hvis dem sa alt såg fint ut, og at du ikke blitt innkalt til senere ul så er nok alt i skjønneste orden. :o)

Skrevet

Takk for hyggelig svar :)

HI

Skrevet

Det er ikke alle leger som ser etter nakkefold, måler neseben og lårben ved en ul. Mange mener dette er uetisk.

Min gynekolog er en av dem.

Hvis man bevisst ønsker å finne ut om det er en forhøyet risiko for å få et barn med Downs må man til UL i uke 12-13.

Bare da er det mulig å måle avvik i nakkefold som kan være en god indikasjon på kromosomfeil.

Hvis man finner en fortykket nakkefold vil ikke dette si at barnet dermed har Downs. Man blir så sendt videre til en duotest (blodprøve) som kan gi et sikrere svar.

Er det fortsatt mistanke om kromosomfeil etter denne kan man bli henvist videre til morkakeprøve eller fostervannsprøve som vil gi et helt klart svar.

Skrevet

Uetisk er det ihvertfall ikke.

Og jeg var på UL når jeg var 11+5, og han sa alt så bra ut.

Skrevet

Jeg har også en privat gynekolog som ikke ser etter det. Når jeg var der i uke 11, sa hun at alt så fint ut. Men jeg vet at hun ikke målte nakkefold eller neseben, så hun så ikke etter Downs. Mener å ha sett et tv-program der det kom fram at det faktisk bare er noen få steder i landet de har lov til å se etter det, men at kjempemange private klinikker bryter loven.

Uetisk blir vel utifra hvordan en ser det, helt sikkert noen som opplever det som uetisk.

Skrevet

Ok, da så han sikkert ikke etter det da. Han var overlege på et stort sykehus, også jobbet han på denne private klinikken i tilegg.

Jeg hadde ikke så god kjemi med han(likte han ikke), så turte ikke spørre om Downs.

Skrevet

Kritikken som gikk til privatklinikkene gikk vel i seg selv ikke på at man sjekket nakkefolden eller nesebeinet, Men det uetiske gikk vel i at mange av de som utførde UL der ikke hadde relevant utdanning og kompetanse til å uttale seg eller utføre slikemundersøkelser??. Men kan hende jeg misforstod?

Skrevet

Det er ikke jeg som sier at det er uetisk, men mange private gynekologer gjør det. Det trodde jeg var en kjent sak.

Det med å avdekke fortykket nakkefold som er den sterkeste indikasjonen på DS sees best i uke 13.

Det betyr ikke at alt ikke ser bra ut hos deg i uke 11.

De fleste som får et barn med DS vet ikke det på forhånd, fordi det er vanskelig å avdekke det på forhånd.

Det er lettere å se en alvorlig hjertefeil f.eks. De fleste som er på UL i uke 11 får jo greie på at alt ser bra ut.

Det er på den ordinære UL i uke 18/19 at man stort sett oppdager avvik.

Jeg fikk også beskjed om at at alt få fint ut i uke 11 på UL. Det var først i uke 18 de kunne se at fosteret hadde en hjertefeil. Dette er 10 år siden.

Hadde også en venninne som var på UL i uke 12 og fikk vite at alt så fint ut.

I uke 18 så de desverre at fosteret ikke hadde hjerne.

Derfor mener mange gynekologer at det ikke er noe poeng å komme på UL før uke 18, bortsett fra med Downs Syndrom i uke 13.

Skrevet

En overlege vil ha den kompetansen og tyngden til å fortelle deg om han såg noe han mente kunne være urovekkende. Trur du skal slappe av med at han ikke kunne se noe som vekket bekymring, Og hvis han gjort det hadde han sagt det. Hvis du fortsatt bekymrer deg slik burde du kanskje snakke med han som tok UL og be han forklare igjen hva han såg, eller ta et nytt ul et annet sted.

Klem

Skrevet

Beklager, Cath, men der tar du feil.

Er man utdannet/trent i ultralydsteknikk kan man enkelt måle en nakkefold. Det sier seg selv.

Mange mener det er uetisk fordi man får da et utvelgelsessamfunn der det kun blir de sterkes rett til å leve.

Leger ønsker primært å se etter alvorlige missdannelser som ikke er forenlig med liv.

Downs Syndrom kommer ikke under denne kategorien.

Skrevet

Et lite ps: måling av nakkefold kan skje fra uke 11-13

Skrevet

Man anbefaler at er skjer i uke 13.

Dette har jeg pratet med en som er professor i ultralydsteknikk ved Ullevål sykehus om.

Dette bl jeg også fortalt av gynekologen min som er spesialist i gynekologi ved Rikshospitalet. Jeg har fått ekstra oppfølging i mine siste 2 svangerskap siden mitt første barn ble født med en alvorlig hjertefeil.

Dette kan jeg endel om.

Skrevet

Et lite ps til: Loven er litt uklar på dette punktet. Selvom det lett kan sees, er det kun med spesiell godkjenning fra helsemyndighetene du har lov til å se spesielt etter det. Så det kan liksom oppdages "tilfeldigvis" ved andre klinikker, men er strengt tatt ikke lov å måle spesielt annet enn av de med spesiell godkjenning.

Skrevet

Der har du helt rett, 15:13.

Skrevet

Og det var det jeg mente. Det samme som 15.13, skriver.

Skrevet

Å? Det virket ikke sånn.

De har nemlig ikke lov nettopp fordi det blir betraktet som uetisk. IKKE fordi de mangler kompetansen.

Du skrev jo lenger opp her at legen ville gitt beskjed dersom han så noen avvik.....

Skrevet

Da jeg var på UL sjekket de i hvert fall uoppfordret om de var noe tegn til at noe kunne være galt og tok alle målene.

Ta en tlf og spør da HI. Det står i journalen din hva de sjekket. Evt be om å få journalen din, det koster litt da, men da får du den tilsendt.

Skrevet

Jeg skrev "MANGE", av de som utfører UL undersøkelser har ikke den medisinske kompetansen for å uttale seg om dette. Er ikke overalt at det er leger som utfører Ul undersøkelsene, men assistenter. Jeg mener jeg hørte på den disskusjonen som pågikk på nyhetene den gangen at det meste handlet om uttalelser som gikk over kompetansen til de som utførte UL.Altså jeg mente det samme som hun over her.Men hadde vel en dårligere måte å forklare meg på.

Skrevet

Hvis du er på ultralyd hos en privat klinikk og de oppdager at noe ikke er helt riktig med fosteret så lar de deg jo ikke gå til ordinær UL oh håper noen ser det der.

De må henvise deg videre til sykehuset som sjekker det ut nærmere. Så om det var noe galt der i uke 11 HI så ville legen sagt noe eller oversendt deg til sykehuset. Du kan ta det helt med ro.

Skrevet

jeg var på ul i uke 10 jeg, og spurte om det var i uke 12 man kunne se evt.DS. min spes sa at alt han kunne se i uke 12 kunne han se når jeg var der i uke 10.. men han kunne også se kjønn fra uke 12.. er han tidlig ute av seg? hehe

Skrevet

Som jeg skrev over her så er det veldig uvanlig å oppdage avvik så tidlig som i uke 11.

Det er en grunn til at ordinær UL er i uke 18.

Og til anonym 18:07, legen din høres utrolig arrogant ut.

At han sier at han kan se kjønnet i uke 12 blir bare dumt da kjønnsorganene på dette stadiet er overraskende like og sjangsen for å tippe kjønn blir vill gjetting og veldig usikkert.

Nakkefolden kan man IKKE måle i uke 10.

Det er tidligst i uke 11 man kan måle den, men best er det i uke 13 dersom man er sikker på terminen sin.

Skrevet

Takk :)

Jeg mistenker ikke DS altså - er bare nysgjerrig. Og litt redd. Sikkert naturlig det(er førstegangs)

HI

Skrevet

Hvor gammel er du da?

Dersom du er under 35 er det veldig sjelden man får barn med Downs.

Er du under 30 er det ekstremt sjelden.

Nå har man i senere tid funnet ut at mannens alder også spiller inn.

Det er mye større sjangse får å få et barn med hjertefeil eller klumpfot enn Downs. Uten at det er noen trøst....

De fleste barn er heldigvis helt friske:).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...