modertrollet Skrevet 19. juli 2010 #1 Skrevet 19. juli 2010 Gutten min er 10 mnd gammel og henger etter på mange ting, føler jeg. Han åler seg men kan ikke krabbe. Han kan ikke vinke eller klappe, selv om vi har øvd en del på det. Han kan ikke bruke pinsettgrepet og ta opp brødbiter og putte i munnen selv. Han har så vidt begynt å krabbe litt i høyden nå, men ikke mye. Bør jeg bekymre meg?
modertrollet Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #2 Skrevet 19. juli 2010 Glemte å si at han også er veldig dårlig på å sitte. Han kan sitte kanskje 30 sekunder av gangen uten å falle. Han bare kaster seg bakover når som helst.
-trollemor- Skrevet 19. juli 2010 #3 Skrevet 19. juli 2010 Ikke alle utvikler seg likt. Han kommer til å krype og gå, ikke bekymre deg :-) Jeg var likedan. jenten min er snart 2 år nå, men hun begynte ikke å krype før hun var 10 mnd. Ålte seg litt før det, og det var en helt rar måte hun gjorde de på. ene foten lå bare der og den andre dyttet hun seg borover med. Og hun ålte vel stort sett hele tiden. Gikk sent gjorde hun også. Og pratingen går tregt, hun er snart 2. Men vi har 3 språk hjemme. Gutten din er kanskje senere enn det som er vanlig, men det kommer! :-)
Brillefint - Jadda! Skrevet 19. juli 2010 #4 Skrevet 19. juli 2010 Når det gjelder åling og krabbing og sitting var min ganske lik din. Begynte ikke å krabbe før 11 mnd. Foretrakk åling frem til ca året. Kunne sitte ved 11 mnd. Men likevel begynte han å gå når han var 14 mnd allerede. Har hørt om unger som lærer seg å krabbe og gå i løpet av en uke også. Klappe og vinke kunne han rundt året.
modertrollet Skrevet 19. juli 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. juli 2010 Det er godt å høre at andre også har litt sene babyer, men at de kommer seg etterhvert. Er jo mest nervøs for at han skal henge etter jevnaldrende senere også, når han er sen nå. Men det henger kanskje ikke sammen....
Gjest Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 Du er ikke alene om å ha sen baby. Min er litt over 11 mnd, og han kan verken åle seg eller krabbe. Han har begynt med en merkelig form for romepeaking i det siste, og forflytter seg litt med dette. Men han løper rundt i gåstol, sitte har han kunnet i mange mnd. Elsker å gå når vi holder i hendene, men er veldig ustødig enda. Men han har derimot ca 10 ord da, så han virker til å være tidlig der. Har en toåring også, og hadde noen i barselgruppa med sene babyer og de er på samme nivå som andre barn nå. Klart de er forskjellige, noen er flinke motorisk, andre er flinke på språk:-) Ikke noe å bekymre seg over.
nawi Skrevet 19. juli 2010 #7 Skrevet 19. juli 2010 Minsten er 11 mndr nå. Krabber ikke, men åler seg fremover. Klapper ikke, vinker ikke, kan ikke løfte hendene høyt når jeg spør om hvor stor han er (men smiler stort og venter på at jeg skal løfte hendene hans). Han reiste seg opp og stod for en uke siden, og nå er det alt han gjør - klatrer på ting og reiser seg. Han sitter stødig nå, men har ikke gjort det lenge. Klarte å sette seg opp på egen hånd for ca 14 dager siden. Min er nok ganske lik din, men jeg er ikke bekymret;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå