Gjest Skrevet 18. juli 2010 #1 Skrevet 18. juli 2010 Hei Vi ønsker å dra til Alicante i Spania i Oktober.Da er minsten vår 3 mnd.Noen som har erfaring med dette??? Er det greit å ha med en så liten? Må man ha noen vaksinasjon på den lille? Er det noe annen smitte der nede jeg bør være redd for? Håper noen kan gi meg noen gode råd?Hadde vært deilig med ferie. Mvh
mor til jente 08+spire aug10 Skrevet 18. juli 2010 #2 Skrevet 18. juli 2010 Det er ikke noe problem. Egentlig beste tiden å reise synes jeg. Var i Hellas med jenta mi når hun var 3mnd og det gikk kjempefint. Hvis man ammer har man jo maten med seg hele tiden. Det eneste som er viktig er å drikke masse vann selv så ikke det blir mindre melk.Kan også gi de litt vann på flaske hvis det er veldig varmt men da selvfølgelig bare kjøpe vann. Ellers er det lurt å amme på vei opp og ned i flyet så de ikke får vondt i ørene. Eller smokk å suge på. Tror nok ikke det er noe smitte å være redd for i Spania. Så bare å reise!!
vier5 Skrevet 18. juli 2010 #3 Skrevet 18. juli 2010 Hei. vi dro til Tenerife når minsten var 3 mnd, og elsdte var 2,5 år. Det var helt fantastisk! Ikke noe stress. Minste sov nesten bare. Husk å bestille bag foran på flyet både til utreise og hjemreise. Vi tok ikke noen form for vaksiner, men kjekt å høre med lege/jordmor. Kos dere masse:)
Limuna Skrevet 18. juli 2010 #4 Skrevet 18. juli 2010 Jeg har ikke noe direkte erfaring, annet at jeg en gang satt i et fly der det over høyttaleranlegget ble ropt opp følgende beskjed: "har vi noen barnelege om bord?" det hadde vi ikke, men det var ei sykepleier ved siden av meg. Det viste seg at det bakerst i flyet lå en liten baby med store pusteproblemer. Det var over 3 timer til vi skulle lande. Da vi omsider landet på Gardermoen måtte alle pasasjerer sitte i ro til babyen hadde komme seg trygt ombord i ambulansen som stod og ventet på rullebanen. Jeg aner ikke hvordan det gikk tilslutt, men jeg tenkte med skrekk og gru på hvordan de tre timene må ha vært for de stakkars foreldrene. De satt på et fly helt hjelpesløsem og så på sin svært syke baby. Der og da bestemte jeg meg for aldri å kjøre fly med en liten baby.
Tre snart fire :o) *Overtid* Skrevet 18. juli 2010 #5 Skrevet 18. juli 2010 En flott tid å reise på ) Vil anbefale deg å ta med talkum i tilfellet det blir veldig varmt. Var på GC i september-07. Da var datteren min 4.mnd Brukte det i nakken på vesla (hun hadde en valk der hvor svette samlet seg) samt bak kne og fremsiden (?) av albuen ) Ellers en stor fordel å reise mens de fremdelse ammer =) At et barn ikke fikk tilstrekkelig hjelp på flyet er selvfølgelig tragisk. Men det kan skje en, uansett alder. Er barnet friskt og raskt, ser jeg ingen grunn til å ikke reise =) God tur! )
Corneliuss Skrevet 19. juli 2010 #6 Skrevet 19. juli 2010 Hei du! Det går som regel fint å reise, men ta forholdsregler sånn at du slipper å oppleve at barnet blir dehydrert. Har selv opplevd det og det var helt grusomt. Sønnen ble nok bare overopphetet ettersom det ble mye varmere enn normalt sett - og vi klarte ikke å kjøle han nok ned selv om vi prøvde. Hvis de blir dehydrerte så slutter de å drikke - og da har man det gående.Tegn på dehydrering: slappe, spiser lite, kan begynne å sprekke opp i leppene slik at de begynner å blø og huden på hendene blir seigere (dvs hvis du klyper de oppå hånden så tar det litt tid før huden siger ned igjen). Tips: Ikke ha barnet i solen (alltid i skyggen), pass på at du bor steder hvor det er mulighet for air conditioning. Amm så ofte barnet vil spise og gjerne litt til =O) Kan spe på med kokt vann. Ta med brystpumpe, morsmelkerstatning og flasker i tilfelle det blir nødvendig, Kok alltid vannet før du gir det til de små. Blir barnet sykt så sørg for at du tar kontakt med sykehus eller legehjelp tidlig nok. Ha forsikring og nødvendige telefonnr med deg på tur i tilfelle det skulle få infeksjoner eller bli dehydrert. Vi planlegger å dra på tur selv. =O)
Lenelill Skrevet 20. juli 2010 #7 Skrevet 20. juli 2010 Som flyvertinne kan jeg betrygge dere med at om det anses som alvorlig, vil man i slike tilfeller gjøre en mellomlanding. Man flyr over Europa og det er aldri langt til nærmeste flyplass!
En til! Skrevet 20. juli 2010 #8 Skrevet 20. juli 2010 Super tid å reise på - den lille sover mye og har ikke begynt å krabbe. Vi dro da vår førstefødte var 5,5 mnd og hadde en super ferie. Lurt at dere reiser utenom den aller varmeste tiden, det gjorde vi óg. Kjente at varmen og klimaet gjorde godt for liten og stor. Selvsagt viktig å være obs på bekledning og andre ting som må tilpasses i forhold til varmen. Anbefaler å ta med en god trille (hvor ryggen på trillen kan slåes helt ned) eller "hovedvognen", det blir fort mye trasking. Hvis ikke dere har solparaply og myggnetting til vognen bør dere kjøpe med dere dette - ikke alltid så lett å få tak i på nye steder. Anbefaler også å velge sete på flyet på forhånd, slik at man sitter langt foran og ved midtgangen med tanke på bleieskift og evt byssing. Viktig å ha pupp eller smokk klar ved take-off og landing for å unngå at barnet kjenner ubehag ved trykkforskjellen. Siste tips - ha med en god bæresele (hvis barnet er vant til å bli båret i sele) slik at du kan sjekke inn trillen/vognen når du sjekker inn resten av bagasjen. Da bærer man barnet i denne etter innsjekk - veldig praktisk gjennom sikkerhetskontroll etc - så har du eller den som bærer barnet armene frie. God tur! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå