Gå til innhold

Hvor mye forbrenner en egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forsøker å få litt oversikt over dette her. Egentlig spiller det ikke noen stor rolle dette med tall, det viktigste er å gjøre det riktig, men ble litt nysgjerrig her. For å få litt oversikt over hvor mye mat (les kcal) jeg egentlig for i meg pr dag har jeg siste 2 ukene, minus dagene på ferie, ført inn alt jeg har spist. Absolutt alt. Prøver å spise sunt og 5 små måltider pr dag. Fått meg en del vekkere på dette, mat jeg trodde inneholdt lite kcal inneholdt svinmye, og omvendt. Nå ligger jeg på i snitt 1300-1400 kcal pr dag. Har også funnet ut at med min høyde og vekt skal jeg forbrenne ca 2000 kcal i døgnet bare på å være til (puste, hjertet slår osv) og mindre gjøremål i huset som gå på toalettet, lage mat, sette på en vask, smårydde litt osv. I tillegg trimmer jeg 1-2 timer hver dag og forbrenner i snitt 600-700 kcal på dette.

Regnestykket skulle da bli:

Ut: ca 2650 kcal

-

Inn: ca 1350 kcal

=

ca 1300 kcal forbrent pr dag

Da har jeg gått ned ca 0,5-1 kg i uken de siste 3 ukene. Vet at det er passe vektnedgang, men synes likevel det høres lite ut når differansen mellom inn og ut er så stor? Hvor mye kg tilsvarer egentlig f.eks 10 000 kcal? Noen som vet noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg TROR 1 kg fett er 9000 kcal. Så det stemmer vel bra med nedgangen din?

Flink du er! Jeg skal komme meg i gang med treninga igjen. Har virkelig null energi. Trenger den til skolestarten i høst!

Skrevet

Brava Alva! Så flink du er, er du på myfitnesspal.com?

Skrevet

Da stemmer det bra ja :-)

Føler meg faktisk skikkelig flink selv nå, så tar gjerne i mot skryt, hehe... Møtte rett og slett veggen litt når vi flyttet fra bygd til by for ca 2 mnd siden. Var så utrolig godt å være hjemme igjen, men så føltes kroppen min så utrolig feil. I bygden gadd jeg ikke bry meg siden vi stort sett bare daffet rundt hverandre og naboer der, men nå føltes det mer viktig å se fresh ut siden vi omtrent daglig omgås venner og/eller familie og er mye ute og farter. Overfladisk? Absolutt, men likevel.

Så da begynte kampen litt og litt. Var jo totalt utrent når jeg startet, og 5 kg over der jeg lå før siste svangerskap. Magen så ikke ut, veltet seg utover og så ut som jeg var i 4.måned. Nå har jeg gått ned 4 kilo (stoppet helt opp i noen uker, tror kanskje det var fordi jeg fikk litt mer muskler enn jeg hadde før? og spiste feil, nå spiser jeg riktig og da har vekten begynt å gå ned igjen), mistet 13 cm om det tykkeste på magen, 5 cm om midjen og fått en mye bedre kondis. Sit-ups er bare helt fantastisk, hehe... Og lange gåturer i raskt tempo med vognen. Tror jeg skal finne frem rockeringen også nå, siden jeg er motivert for å trene. Har fortsatt en god kilo igjen til før-svangerskaps vekt, og deretter 5-6 kg til idealvekten. Høres ikke mye ut, men for meg er heller ikke kiloene det vesentlige, men antall cm og om jeg ser dvask ut, eller fast i fisken ;-) Syltynn vil jeg ikke bli, bare slank med kurver og en mage som ikke ser gravid ut, hehe...

Skrevet

Bruker forresten Grete Roede sin nettside. Har tenkt å registrere inn i ca 2-3 uker til for å dekke over det meste jeg normalt spiser. Etter det håper jeg at jeg har oversikt over hva som kan spises en del av, om jeg får i meg nok kcal på en dag osv. Visste dere f.eks at Tortillalefser inneholder sinnsvakt mye kcal? Trodde jeg var SÅ sunn når jeg spiste en slik fylt med kylling og salat til, men var jo sånn 450 kcal eller noe i kun en lefse med kylling. Sprøtt....

Skrevet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...